Mechanische Enduro-derailleur van Vivo vanaf nu te bestellen

CNC-gefreesd ornament om je ketting te verplaatsen

Onlangs lieten we je kennismaken met de Jab van Madrone, een mechanische derailleur van Amerikaanse makelij. Madrone is echter niet de enige Amerikaanse aanbieder van een mechanische derailleurs. De Enduro van Vivo Cycling heeft dezelfde insteek: alles aan deze derailleur is vervangbaar. Hiermee biedt Vivo een mechanisch alternatief in een wereld die steeds verder elektrificeert. De voorverkoop van de Enduro-derailleur is inmiddels geopend.

‘Iedereen kan het’

De jaren ’90 waren hoogtijdagen voor de mountainbike-industrie. Of nou ja, industrie; ik weet eigenlijk niet of je productie in een schuurtje werkelijk industrie mag noemen. Naast grotere fietsmerken en onderdelenfabrikanten als Shimano en Campagnolo, was de spoeling wat grote partijen betreft betrekkelijk dun. Veel van de mountainbikespullen ontstonden aan de keukentafel, tochtige schuur of garage bij fietsliefhebbers thuis. Het was een tijd dat er simpelweg niet veel aanbod was, dus als je een frees- of draaibank had, dan maakte je het zelf, verzon een naam en hey hey, wéér een onderdelenmerk erbij. De enige voorwaarde leek dat je ook nog een bedrijf in de buurt had dat aluminium onderdelen kon anodiseren. Liefst in het paars.

Van eenvoudige producten als een brakebooster (zoek dat maar eens op) en cantileverremmen tot soms best complexe onderdelen; ‘iedereen kan het’, zo leek het. Zo maakte Paul Components – dat nog steeds bestaat – een de Powerglide-derailleur. Ook Precision Billet nam die moeite en kwam met de Proshift. Naast Joe’s en Rhino’s was er nog een handje vol gelukszoekers dat het op durfde te nemen tegen Shimano. Of je die concurrentiestrijd echt serieus moest nemen? Nou nee. Voor de prijs van zo’n boutique-derailleur kocht je heel wat beter werkende en vooral méér betrouwbare exemplaren van die Japanse firma…

Het mag dan ook niet verwonderlijk zijn dat veel van die boutique-merken al snel ter ziele gingen. Ook omdat er steeds meer grote concurrenten bijkwamen. Zo kwam Sram kwam op de markt en talloze firma’s maakten een professionaliseringsslag waardoor er steeds meer high-end spul op de markt kwam. Betere vering, hydraulische schijfremmen. Spul dat voor de gemiddelde – oneerbiedig gezegd – knutselaar met een draai- en freesbank in de garage, veel te complex was. Wat rest zijn anekdotes – waarvan akte – en vulling voor het rariteitenkabinet – waarvan eveneens akte.

Paul Components Powerglide, Precision Billet Proshift

Links de Powerglide van Paul. Rechts de Proshif van Precision Billet. Dappere pogingen om tegenwicht te bieden aan de Japanse dominantie. Maar discutabele schakelprestaties en kwaliteit maken dat ze vooral… mooie vulling zijn voor het ratiteitenkabinet.

Vivo Cycling

Het was ook in de jaren ’90 dat ene John Calendrille fietsonderdelen begon te ontwerpen. Veel daarvan kwam uit eindelijk niet maar de markt. De enige uitzondering de Grunge Guard: een rubberen hoes om derailleurs te beschermen tegen vuil. Niet dat dat Calendrille er van weerhield om door te gaan met ontwikkelen. In de voorbije jaren kwamen we zijn naam en meer nog zijn ontwikkelingen tegen bij de derailleur en shifter van Box Components die we in 2016 al testten. Ook TRP maakt gebruik van Calendrille’s ontwerpdiensten (en patenten), zoals bij de TR12 12-speed aandrijving die we in 2022 testten.

Maar inmiddels zien we steeds meer kleine zelfstandigen of kleine ondernemingen toch complexe producten brengen. En zo brengt Calendrille z’n ontwerpen nu onder de naam Vivo Cycling naar de markt. In 2023 lieten we je al kennis maken met zijn F3-schakelaar. Een schakelaar die op allerlei manieren – meer precies: 30 duizend manieren – naar je hand en vingers kunt zetten. Daarmee biedt Calendrille dus verregaande optimalisatie en iets wat geen enkele schakelaar je biedt. Inmiddels heeft hij ook z’n bijpassende achterderailleur af.

Vivo Sports F3 Shifter

Met de F3-schakelaar biedt Vivo Cycling méér opties en verstelmogelijkheden dan wie ook.

F3 shifter Vivo

Er zijn talloze kunststof hendeluiteinden om de schakelaar nóg verder naar je duim en vinger te zetten. Ook qua uiterlijk biedt Vivo diverse opties om zo tot 30 duizend mogelijkheden te komen, zover je geen last hebt van keuzestress.

Vivo Enduro-derailleur

Net als de Jab Madrone die ik in de intro aanhaalde grijpt de Enduro-derailleur van Vivo me CNC gefreesde onderdelen terug naar de hoogtijdagen van de mtb-revolutie de jaren ’90. Alhoewel in dit geval van de kêkke kleuren uit die tijd geen sprake is. Calendrille kiest ervoor om de grotendeels uit aluminium vervaardigde Enduro-derailleur geheel blank te anodiseren.

De Vivo Enduro is 12-speed compatibel en schakelt uiteraard met de bijpassende F3-schakelaar. Ook Sram 12-speed schakelaars zijn bruikbaar. Qua cassette kun je in principe alle courante 12-speed cassettes met een 52er als grootste krans toepassen. De parallellogram is op z’n scharnierpunten voorzien van compacte, afgedichte industrielagers. Verder is alle overige hardware van titanium. De derailleurwieltjes zijn van aluminium en draaien eveneens op afgedichte industrielagers. Uiteraard heeft de derailleur een (in te stellen) clutch, een frictiekoppeling om klapperen van de ketting goeddeels te voorkomen. De derailleur is volledig te reviseren en elk onderdeel is los leverbaar.

Vivo Cycling Enduro derailleur – John Calendrille

Specificaties en prijzen

De Vivo Enduro weegt 320 gram en wordt met de hand door Calendrille geassembleerd én genummerd. Goedkoop is dit CNC gefreesd ornament niet. Reken op zo’n 355 euro voor de derailleur. Ongeveer net zo duur als die andere Amerikaanse CNC-gefreesde tegenhanger van Madrone. Koop je de Enduro-derailleur tegelijkertijd met de F3-schakelaar, dan betaal je circa 600 euro. Reken bijkomstig nog op verzend- en importkosten. Keuze in kleur heb je vooralsnog niet.

Inmiddels de eerste serie uitverkocht, maar Vivo heeft de bestelronde voor de tweede serie van de Enduro-derailleur inmiddels geopend. Om er een te reserveren, vraagt Vivo je een aanbetaling van circa 120 euro. Calendrille geeft aan dat hij verwacht eind februari 2025 vervolgens uit te kunnen leveren.

Meer informatie: vivocycling.com

Vivo Cycling Enduro derailleur en F3 schakelaar van John Calendrille

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments