Met de toename in 27,5+ fietsen en de overgang naar Boost voor- en achtervorken kan Formula natuurlijk niet achterblijven. Daarvoor is de gloednieuw Selva: een 35 in een Boost, 27,5″ óf 27,5+/29″ jasje, met soortgelijke instelmogelijkheden als haar non-Boost broertje.
Specificaties Formula Selva
- Veerweg: Intern instelbaar, 120-160 mm (27,5″) of 170-180 mm (27,5″), 120-160 mm (27,5+, 29″)
- Inbouwhoogte: 550 mm (27,5″, 160 mm veerweg) of 565 mm (29″, 160 mm veerweg)
- Offset: 46 mm (27,5″, 29″) , 51 mm (29″)
- Instellingen: rebound, low en high speed compressie, lockout, lockout threshold, progressiviteit veercurve
- Gewicht: 1940 g (27,5″), 1980 g (27,5+/29″)
- Kleuren onderpoten: mat zwart, mat wit, mat paars(!)
- Prijzen: €988 (mat zwart, mat wit), €1.033 (mat paars)
Luchtveer met schroefveer
Los van het lage gewicht en de redelijke prijs is het binnenwerk van de Selva die deze Formula interessant maakt. Een dertien-in-een-dozijn vork is het geenszins, met een eigen draai aan zowel de constructie van de luchtkamer als de demper. De luchtkamer gebruikt, in tegenstelling tot vorken van de twee grootste concurrenten, een stalen schroefveer als negatieve veer. Bovenop de gewone luchtkamer zit ook nog eens een kleine schroefveer voor het begin van de veerweg, waardoor de vork in het begin soepeler aan moet spreken.
Losse compressiemodules
Voor de demping gebruikt de Selva een gesloten demper (wat het onderhoud vergemakkelijkt) met instelbare rebound en instelbare low speed compressie met 13 posities. De High speed compressie heeft ook 13 posities, en is nog in een veel groter bereik in te stellen door één van drie verschillende compressiemodules te monteren, boven in de vork, net onder de blauwe knop. Dit kan zonder nadien ontluchten van de demper. Het blijven Italianen bij Formula, dus de Selva is beschikbaar met een remote waarmee de low speed compressie vanaf het stuur ingesteld kan worden. Handig: Met deze hendel zijn alle 13 low speed posities beschikbaar, tot en met volledige lockout.
Het bredere Boost-compatible chassis brengt theoretisch een lagere torsiestijfheid met zich mee, wat Formula oplost met haar Hexagon Design binnenwerk. Om eerlijk te zijn is de uitleg hierover uiterst summier, maar ga er maar van uit dat het voorkomt dat de binnenpoten in de buitenpoten kunnen gaan wrikken. Een bijkomend voordeel van het Boost chassis van de Selva is dat er naast 15×110 mm naven nu ook een optie voor 20×110 mm naven komt, wat zelfs de zwaarste big mountain en enduro wedstrijdrijders tevreden moet stellen. Tot slot is de bijpassende steekas van Formula voorzien van een eigen multitool.
Formula zet de Selva zelf weg als de definitieve enduro-vork. Door de diverse chassis-opties, de uitgebreide instelmogelijkheden, een breed bereik aan veerweg en een acceptabel gewicht lijkt de Selva behoorlijk breed inzetbaar.
Meer info: Formula