Ook al is het een raar jaar, waarbij er nauwelijks tot geen beurzen en persvoorstellingen zijn; er wordt nog steeds
gewoon nieuw spul gelanceerd. Het gaat namelijk dik prima met de fietsindustrie.
Het Merida Experience Center in Apeldoorn is deze dagen de plek voor dealers om kennis te maken met de (nagenoeg) volledige line-up voor 2021. Ook wij wierpen er een blik binnen en pikken er de highlights uit.
Het valt niet te ontkennen dat — voor het overgrote deel — de vernieuwingen voor 2021 hem zitten kleuren en de afmontages. Echt groot nieuws is er dan vooralsnog ook niet, al zou je dat best nog wel kunnen verwachten. Want als je naar het huidige aanbod XC-fietsen kijkt (van hardtails tot trailfullies) is er toch wel een gat op te merken. Wat ook op te merken valt, is dat de kleurstellingen voor 2021 relatief ingetogen zijn. Daarbij wordt er weer veelvuldig gewerkt met combinaties van mat zwart en een accentkleur die glanst, of zelfs diepe metallic lak die olie-achtig over komt. Dat matcht natuurlijk perfect bij de trend van regenboogkleuren die we de laatste paar jaar op steeds meer onderdelen terug zien.
Bij de hardtails zien we nog een voortzetting van de Big Nine carbon framesets in de CF3 en de lichtste CF5 uitvoeringen, zoals die werden geïntroduceerd voor modeljaar ’17. Géén schande; het CF5 frame weegt in de maat M (inclusief alle kabeldoorvoeren, derailleurpat, protectieplaatjes, lak én een steekas!) zo’n 1000 gram… Dat is niet alleen licht, het is nog altijd gewoon erg concurrerend.
De Big Nine 9000 is het absolute topmodel met een prijs van € 6.799. Het CF5 frame is afgemonteerd met XTR onderdelen, DT Swiss XRC Spline One TR wielen, een Fox Factory Float SC voorvork en een RaceFace Next SL crankset. Daarmee weegt de complete bike 8,4 kg en komt met een kameleon-paars/groene lak in combinatie met matzwart.
Lastig op de foto te krijgen, maar een subtiele eye-catcher in real-life!
Hetzelfde CF5 frame vind je ook terug bij de Big Nine 8000. Voorin is een RockShox SID Ultimate vork gemonteerd. De Sram GX Eagle aandrijflijn lijkt misschien wat out-of-place op een bike die € 5.599 kost. Maar de bike komt óók met een setje carbon wielen van Reynolds en voor het totaalgewicht van 8,7 kg hoeft deze XC-racer zich echt niet te schamen.
De glanslak is erg diep en je kan door de ‘teal’-kleur het UD carbon nét zien. De kleurdetails van de voorvork én het frame komen vervolgens terug in de Sram cassette én ketting. Op een of andere manier werkt het wel als één geheel…
Voor € 3.899 koop je de Big Nine 7000. Dit is de duurste variant van het circa 200 gram zwaardere CF3 frame. Deze bike komt met een volledige Shimano XT afmontage, gecombineerd met Reynolds TR 249 wielset en een RockShox SID SL voorvork en weegt 9,7 kg.
De Big Nine 7000 stelde het al met een complete XT afmontage; de Big Nine XT deelt hetzelfde frame én ook die Shimano XT afmontage. Toch staat de Big Nine XT met een prijs van € 2.399 significant goedkoper in de markt. Het verschil zit hem in de wielset, bestaande uit aluminium velgen rond Shimano SLX naven en een RockShox Reba RL voorvork.
Naast de zwart-witte uitvoering is ‘ie er ook in rood-zwart.
Voor € 1.849 koop je de Big Nine 3000, dé carbon-instapper. Hierbij heb je een Shimano XT achterderailleur. En hoewel de CF3 het enige carbon frame van Merida is waar nog een voorderailleur op kan, stelt deze carbon-instapper het zónder zo’n apparaat. De shifter en crankset komen uit de Deore-familie van Shimano. Remmen doe je met hydraulische stoppers van Tektro. Vooraan vind je een Manitou Markhor Comp voorvork.
Voor hetzelfde bedrag koop je echter óók de Big Nine 700. Deze is afgemonteerd met een nagenoeg volledige 2×12 groepset van Shimano, dus inclusief crankset, shifters en remmen. De naven komen uit de SLX-groepset. Ook hier vind je vooraan de Manitou Markhor Comp vork. Het frame is echter niet van carbon, maar van aluminium, waarbij de lijnen redelijk overeenkomen met de carbon broertjes.
De Silex is Merida’s gravelbike. Die is er in het carbon, zoals wij hem
onlangs testten, en in aluminium. Het is een enorm populair genre, maar Merida zet toch bewust maar 3 modellen op de Nederlandse markt. Daarvan is de Silex 7000 met zijn carbon frame en een prijs van € 2.899 de duurste. En dat is meteen de enige met een carbon frame. De hier afgebeelde Silex 700 is het duurste model met een alu frame. Je deze bike met een Shimano GRX 800 2×11 afmontage voor € 1.999. De Silex 400 heb je voor € 1.499, waarbij je een GRX 400 2×10 groepset van Shimano krijgt. De 7000 is donkergrijs, de 700 en 400 mat zwart. Van die laatste is er ook nog een blauwe, wanneer je liever iets meer kleurrijks wilt.
Vorige week lieten we je al even kennis maken met de
EP8-upgrade van Merida’s eOne-Forty en eOne-Sixty. Merida was één van de eersten op de Nederlandse markt die de nieuwe motor van Shimano. De hier afgebeelde eOne-Sixty 10k is het absolute topmodel, waarbij die 10k op één Euro na voor de adviesverkoopprijs staat.
Met de upgrade naar de EP8-motor is het frame van zowel de eOne-Forty als eOne-Sixty blijkbaar tóch iets aangepast. Niet alleen is er meer ruimte gemaakt in de onderbuis voor de grotere batterij, ook lopen de e-kabels nu via de headset naar binnen. Een tikkie méér geïntegreerd dan bij de vorige versie, waarbij de e-kabels parallel aan de schakelkabel naar binnen werden geleid. Een marginaal verschil en ook nog niet zo extreem geïntegreerd misschien. Maar het geeft aan wat de trend wordt de komende jaren: steeds meer kabels binnendoor al vanaf het stuur.
Kijk voor het hele programma op: www.merida.nl