One-Twenty 2024: what’s (not) in a name…
Merida hangt het nieuws van z’n nieuwste aluminium frame vooral op aan de One-Twenty. Logisch, want internationaal is dat al jaren een belangrijke mountainbike voor Merida. Ga maar na; met 120 millimeter veerweg en een meer op trails georienteerde geometrie heb je een bike die leuk is op uitdagende trails, maar nog steeds geen modderfiguur slaat als je eens op tempo kilometers wilt afhaspelen. En dat sluit simpelweg aan bij een groot, breed publiek.
Inmiddels krijgen dit soort trailbikes concurrentie uit de crosscountry-hoek. Want óók xc-fullsuspensions hebben tegenwoordig vaak standaard 120 millimeter veerweg. Merida bleef deze trend al enigszins voor door de carbon One-Twenty vooraan uit te rusten met 130 millimeter veerweg. Nu komt het merk echter met een geheel vernieuwde aluminium One-Twenty die óók achteraan 130 millimeter veerweg heeft. Juist ja, het modelnummer dekt dus geheel niet meer de lading. Aanstoot hoeven we verder niet te nemen; deze One-Twenty vind je namelijk niet terug bij de Merida-dealer. Meer daarover onderaan dit artikel.
One-Twenty ook als Ninety-Six Lite
Hetzelfde nieuwe aluminium frame van de One-Twenty wordt echter óók neergezet als de Ninety-Six Lite. De Ninety-Six in carbon werd in 2020 nog grondig vernieuwd als crosscountry fully met rondom 100 millimeter veerweg als crosscountry fully. Parallel zijn er uitvoeringen met 120 millimeter veerweg vooraan. Met de nieuwe Ninety-Six Lite vult Merida het programma aan met een aluminium model met rondom 110 millimeter veerweg. En deze versie van het nieuwe aluminium frame is wél in Nederland en België verkrijgbaar.
P-Flex-vering
Het mag geen verrassing zijn dat Merida voor het nieuwe aluminium One-Twenty en Ninety-Six Lite-frame voor modeljaar 2024 leentje-buur speelt bij z’n Ninety-Six en meer nog bij de One-Forty en One-Sixty. Want net als bij de aluminium One-Forty en One-Sixty heeft het veersysteem van dit nieuwe aluminium frame flex-stays. P-Flex noemt Merida dit concept en in aluminium blijft dat toch wel uitzonderlijk. Want waar carbon juist erg geschikt is om flex toe te laten, kent aluminium minder duidelijke grenzen tot waar je het materiaal kunt blijven buigen voordat metaalmoeheid optreedt. Aan de andere kant hebben ze met de One-Forty en One-Sixty-modellen al aangetoond dat flex-stay-constructies dus ook prima werken met aluminium in combinatie met veel veerweg. Het hele idee achter flex in de achtervork is uiteraard het weg kunnen laten van een scharnierpunt. In z’n persbericht geeft Merida aan dat ze dit vooral interessant vinden met oog op onderhoud en eenvoud.
Qua veerkarakteristiek zijn de Merida Ninety-Six Lite en One-Twenty relatief actief en ‘poppy’. Actief wil zoveel zeggen dat het veersysteem soepel aanspreekt voor comfort en tractie. ‘Poppy’ laat zich het best vertalen naar een systeem dat relatief veel tegendruk geeft verder in de veerweg om daardoor mee gemotiveerd te worden een actieve, speelse rijstijl er op na te houden. “Dit gedrag stimuleert bikers om zich op elke kleine rand te lanceren,” aldus Merida in z’n persbericht.
“Agilometer” maatvoering
Bij de maatvoering past Merida voor de 2024-modellen van de One-Twenty en Ninety-Six Lite dezelfde filosofie toe als bij z’n dikkere One-Forty en one-Sixty-modellen. Bij dit “agilometer”-concept kies je een framemaat niet uit op basis van zitbuislengte, maar veel meer op basis van rijeigenschappen. Door de frames relatief compact (lees: laag) te houden, kun je gemakkelijker een maat opschuiven in de geometrietabel. Kies de kleinere maat als je een meer wendbare fiets wil. Zoek je meer rechtuit-stabiliteit, dan kies je juist een grotere.
Ten opzichte van de vorige One-Twenty-generatie zijn de 2024-frames gemiddeld 30 millimeter langer. Merida combineert dit met een balhoofdhoek van 66 graden bij de One-Twenty en 67 graden bij de Ninety-Six Lite, wat natuurlijk te verklaren is door de kortere voorvork bij laatst genoemde. De zitbuis staat met 78,5 graden bij de One-Twenty en 79,5 graden bij de Ninety-Six Lite behoorlijk rechtop – zeker voor een bike met ‘maar’ 110 millimeter veerweg. Dit doet Merida om in samenspel met de vergrote reach toch een gebalanceerde zithouding tussen de de wielen te krijgen.
Modellen
One-Twenty: niet in Nederlandse en Belgische showrooms
Merida Benelux heeft besloten de nieuwe One-Twenty met het aluminium frame vooralsnog niet op te nemen in het programma. Best jammer, want scherp geprijste aluminium trailbikes met 130 millimeter veerweg zijn ons inziens voor een breed publiek – óók in Nederland en België – interessant. De One-Twenty-modellen met een carbon frame blijven echter voorlopig ongewijzigd leverbaar, maar die maken echter géén gebruik van het agilometer-geometrie-concept en hebben achteraan 120 millimeter veerweg, precies zoals het typenummer c.q. de modelnaam ook impliceert. Wil je toch echt héél graag de nieuwe aluminium One-Twenty, dan is Merida Benelux bereid die op speciaal verzoek te leveren. Neem hierover contact met je Merida-dealer.
Ninety-Six Lite: wél in de showrooms van Merida-dealers in België en Nederland
De Ninety-Six Lite met rondom 110 millimeter veerweg wordt wél door Merida Benelux opgenomen in het programma voor 2024. Er zijn twee uitvoeringen, waarbij je ook nog kunt kiezen uit twee kleuren per model. De Ninety-Six 400 is er vanaf € 2.199. Hierbij heb je een SR Suntour Raidon 34 voorvork, SR Suntour Edge achterdemper en Shimano Deore aandrijfcomponenten. De Ninety-Six XT-Edition heeft een RockShox Sid SL voorvork en RockShox Deluxe Select+ achterdemper. Zoals de naam verder impliceert is deze bike voorzien van een Shimano XT-afmontage. Je koopt deze Ninety-Six XT-Edition voor € 2.999.
Bron en meer info: merida.nl