Mahle aandrijving
Het meest opvallende aan dit aluminium frame is… dat ‘ie eigenlijk niet opvalt. Vooral als je je realiseert dat er toch écht een batterij in de onderbuis zit. Een onderbuis die qua afmetingen niet echt onderdoet (of eigenlijk: ‘overdoet’) voor wat we bij andere ‘oversized’ frameconstructies tegenkomen. Pas wanneer je naar de achternaaf kijkt, zie je dat het een dikker exemplaar is.
Het is een Mahle X35+ naaf. Mahle, net als concurrenten Bosch en Brose afkomstig uit de automotive, heeft met deze motor één van de meest compacte exemplaren op de markt. Het is een 36V motor met 250 watt, en die levert maximaal 40 Nm koppel. Ondersteuning is er tot 25 km/u. Daarboven zou de motor ‘almost drag-free’ zijn, aldus Merida. Ergo: mogelijk zul je er dus nog wel iets van blijven merken.
Overigens lijken de specificaties van de motor niet indrukwekkend. Realiseer je echter dat een racefiets of gravelbike over het algemeen lichter is dan menig ander e-bike én dat je dankzij de lichtere banden en sportieve zit sowieso zelf al gemakkelijker snelheid maakt, zoals wij onlangs zelf nog ondervonden.
Compacte, 250 Wh batterijpakket
Om die reden is de batterijcapaciteit ook ‘slechts’ 250 Wh. Een relatief compact batterijpakket dus, die simpelweg minder ruimte in het frame vereist. Dat gezegd hebbende; Merida geeft zelf aan dat deze e-modellen ontwikkeld zijn voor ritten waar je misschien niet overal ondersteuning nodig hebt. Je zou er toch zo’n 75 km ver mee moeten komen. Maar mocht je toch ‘range anxiety’ hebben, dan kun je op de plek van de staande bidonhouder een externe batterij aankoppelen met 200 Wh capaciteit.
Het totale systeem van motor, het 250 Wh geïntegreerde batterijpakket en de Merida controller weegt in totaal ‘maar’ 3.5 kg.
Eén frame, drie modellen
Qua frame én techniek zijn de eSpeeder, eScultura en de eSilex dus identiek. Dat betekent dat je feitelijk in alle modellen 700 x 42c en 650b x 47c banden kwijt kunt. Op elk model vind je talloze nokjes voor spatborden en dragers. Er zijn ook volop montagepunten voor drinkbushouders of specifieke frametassen voorzien. Vooraan vind je, net als bij zijn analoge broer, alleen bij de eSilex montagepunten in de carbon voorvork. De bikepackers onder ons kiezen dus per definitie beter de eSilex.
Geometrie
Specificaties uitvoeringen leverbaar in de Benelux
Bron: www.merida.nl
Zéér nuttige en gedetailleerde uitleg over bikes.
In mijn geval de Merida e-speeder 400eq. Mooi!!