Zoals we al eens eerder aankaartten, is bij de introductie van elke nieuwe mountainbike het credo ‘lang, lui, laag’. Die trend maakt dat veel moderne bikes een stuk capabeler zijn dan voorheen. Maar deze trend concentreerde zich vooral op fullsuspenion-modellen en bikes voor het ruigere werk. Crosscountry-hardtails? Die leken in deze trend wacht achter te blijven. Maar, met goede redenen. Nee, niet zozeer omdat het crosscountry-gilde conservatiever is – of ja, misschien ook wel – maar vooral omdat een langer, luier en lager frame met een extreem rechte zitbuis niet per se een betere crosscountry-fiets oplevert. De veranderingen bij crosscountry-hardtails zijn dus met reden behoudender dan in het trailbike-segment.
Niet dat er geen veranderingen nodig zijn. Sinds de introductie van de vorige generatie Big.Nine-modellen in 2016 is óók de markt voor crosscountry-hardtails behoorlijk in beweging. Reden genoeg voor Merida om z’n Big.Nine-serie voor 2024 grondig te herzien. Dat doet het merk nu met de Big.Nine met vooraan 100 millimeter veerweg en de Big.Nine TR met 120 millimeter veerweg. Het merk komt meteen met twee nieuwe carbon frames en een vernieuwd aluminium frame.
‘Agilometer’ maatvoering
Bij de introductie van z’n One-Forty en One-Sixty fullsuspension-trailbikes introduceerde Merida het ‘Agilometer’-maatvoeringsconcept. En dat rolt het merk nu ook uit over de Big.Nine hardtails voor 2024. Concreet betekent dit dat je meer keuzevrijheid hebt. Merida houdt zowel de bovenbuis als balhoofdbuis laag, zodat je een framemaat groter of kleiner kunt kiezen. Door de bovenbuis lager te zetten heb je letterlijk en figuurlijk meer ruimte, ook als je het grotere frame kiest. En door een korte balhoofdbuis loop je niet snel risico dat het stuur niet laag genoeg voor je kan. Ben je zelf groot, dan betekent een lage balhoofdbuis dus wel dat je met een riser-stuur aan de slag moet voor een goede zithouding. Maar hou er dus wél rekening mee dat de aangegeven reach door het lagere balhoofd en dus lagere stack langer is dan andere bikes ‘in dezelfde maat’ Precies om dit soort reden: ga passen en proefrijden!
Met een groter frame – met een langere wielbasis – kies je voor meer stabiliteit. Een met iets kleiner frame voor precies het omgekeerde, dus voor meer levendigheid, als dat is wat je zoekt in je mountainbike. Overigens duidt Merida de framematen nu aan op basis van lengte en niet meer de hoogte. Dus niet meer small of medium, maar met termen als short en mid.
Geometrie
Merida’s nieuwe Big.Nine heeft nu een balhoofdhoek van 68 graden. Dat is 2 graden flauwer dan bij de vorige generatie. Bij een mid-frame is de reach met 31 millimeter vergroot ten opzichte van de medium van de vorige generatie. Dit wordt vooraan gecombineerd (en gecompenseerd) met een kortere stuurpen en een steilere zitbuis. Die staat nu op 75,3 graden. Bij de Big.Nine TR-modellen, die vooraan een geveerde voorvork met 120 millimeter veerweg hebben staat de voorvork onder een hoek van 66,9 graden. De zitbuis bij deze modellen staat vervolgens op 74,2 graden.
Opmerkelijk én prijzenswaardig is dat Merida ook de achtervorklengte op de framemaat afstemt. Hierdoor is de balans over de fiets veel meer gelijk te houden over de gehele maatserie. Bij de short is de achtervork 3 millimeter korter dan bij de vorige small-frames. Bij de XX long is de achtervork juist 9 millimeter langer dan het vorige grootste Big.Nine-frames.
Carbon en aluminium frames
Voor de 2024-serie aan Big.Nine-modellen heeft Merida maar liefst drie nieuwe frames ontwikkeld. In carbon heb je de keuze uit twee smaken. De CF5 is de meest high-end carbonsamenstelling die resulteert in een framegewicht van 880 gram, aldus Merida. Over welke framemaat dat gaat en of dit een frame met of zonder lak betreft, meldt het merk niet in z’n persbericht. Het materiaal van de CF3-variant is iets minder bewerkelijk, maar om dezelfde sterkte te garanderen is er meer van nodig. Dit resulteert in een framegewicht van 1.100 gram.
Het aluminium frame, dat Merida ‘Lite’ noemt, weegt 1.920 gram en vind je in het lagere prijssegment van de 2024-Big.Nine-serie. Op dit frame kom je details tegen als montagepunten voor een drager, spatbord en een standaard. De TFS en Speed-frames dat Merida toepast voor het instapsegment met bikes tot ongeveer € 1.200, veranderen ten opzichte van de huidige generatie niet en laten we verder ook buiten beschouwing.
Framedetails
Op detailniveau delen de CF5, CF3 en de Lite-frames alles. Dat betekent onder meer volop ruimte voor 29 x 2.4 inch banden, een trapaspot met BSA-schroefdraad, een Sram Universal Derailleur Hanger en een 30,9 millimeter zitbuis om de compatibiliteit met dropper-zadelpennen te maximaliseren. In die diameter is namelijk grootste keuze aan droppers. Verder heeft Merida de 2024-Big.Nine-modellen 1x-specifiek gemaakt. In tegenstelling tot de vorige generatie is een voorderailleur dus niet meer te monteren. Alle framematen kunnen uit de voeten met een bidon van 750 milliliter op de onderbuis. Je vindt overigens twee montageposities op de onderbuis. Op de zitbuis zijn géén montagepunten voorzien. Onder aan de bovenbuis vind je nog een derde montagepunt voor bij voorbeeld een reserveband en/of gereedschap. Aan de voorzijde laat Merida de leidingen het frame in lopen dóór het bovenste balhoofd lager, want mooi. Maar ja…
Modellen en prijzen
Merida zet de Big.Nine-serie in Nederland en België neer in zeven varianten. Van de Big.Nine met 100 millimeter veerweg houdt Merida het bij drie complete fietsen, één met het CF5-frame van 880 gram, de andere twee met het CF3-frame van 1.100 gram. Op de internationale website van Merida kom je ook de Big.Nine 700 tegen met het Lite-aluminium frame; Merida Benelux neemt die voor Nederland en België niet op in het assortiment. De Big.Nine TR met 120 millimeter veerweg vooraan is er in vier smaken die allemaal standaard met een dropper-zadelpen de showroom uit komen rollen. De nieuwe Big.Nine-modellen zijn vanaf september leverbaar.
Let op: de hieronder vermeldde prijzen zijn nog onder voorbehoudt.
Merida Big.Nine: 3 modellen
Het 2024-programma van de Big.Nine wordt aangevoerd met de Big.Nine 10K. En die typeaanduiding staat op € 101 na ook voor de prijs die deze crosscountry-hardtail kost. Voor € 9.899 heb je dus het lichtste CF5-frame met een Sram Eagle XX SL Transmission-aandrijving. En voor deze prijs ontbreekt het de Big.Nine 10K ook aan weinig, want zo komt-ie standaard met een vermogensmeter in de XX SL-cranks. Vooraan vind je RockShox’ nieuwe Sid SL Ultimate voorvork met 100 millimeter veerweg. De wielen zijn carbon Blacklabel 309/289 XC-exemplaren van Reynolds met een Industry Nine Hydra-binnenwerk in de naven. Deze racemachine weegt volgens Merida 9,3 kilogram in maat M.
De sprong tussen het topmodel en de eerstvolgende in de lijn is best fors. Want onder de Big.Nine 10K volgt de Big.Nine XT voor € 2.799. De afmontage laat zich raden: Shimano Deore XT, behalve de ketting, die komt van KMC. Ook hier RockShox’ nieuwe Sid SL, maar dan in de basisuitvoering. Met z’n CF3-carbon frame en aluminium wielen uit eigen stal, weegt deze bike 10,2 kilogram in de maat M volgens Merida, wat dus niet eens zo heel veel zwaarder is dan de drieeneenhalve (!) keer duurdere Big.Nine 10K.
De Big.Nine-serie met 100 millimeter veerweg vooraan wordt afgerond in Nederland en België met de Big.Nine 3000 voor € 1.999. Ook deze bike is opgebouwd rond het CF3-frame. Vooraan is een Raidon 34 voorvork gestoken van SR Suntour. De aandrijving bestaat uit Shimano Deore 12-speed onderdelen. De alumnium wielen zijn – uiteraard – tubeless ready. In de maat M weegt deze bike volgens Merida 12,3 kilogram.
Merida Big.Nine TR: 4 modellen
De wat dikkere en ruigere Big.Nine TR komt er in vier uitvoeringen, waarbij de Big.Nine TR 8000 met een CF3-frame het topmodel is. Voor € 5.799 heb je deze hardtail met 120 millimeter veerweg vooraan dankzij een Fox 34 Float SC Performance Elite-voorvork. Deze bike is afgemonteerd met Sram’s nieuwe GX Eagle Transmission 12-speed groep en Reynolds TR 309/289 carbon wielen. Standaard is-ie ook voorzien van een Merida/TransX-dropper-zadelpen. In de maat M weegt-ie 10,4 kilogram, aldus Merida.
De Big.Nine TR 5000 heb je voor € 2.799. Ook dit model maakt gebruik van het CF3-frame. De afmontage bestaat onder meer uit een RockShox Judy Gold voorvork en een mix van Shimano Deore en Deore XT-onderdelen. Ook hier is de dropper-zadelpen er een van Merida/TransX. Gewicht voor deze bike in de maat M is 12,4 kilogram volgens de fabrikant.
Voor € 1.799 heb je de Big.Nine TR Limited met het Lite-aluminium frame. Vooraan is een Manitou Machete Comp voorvork gemonteerd. De aandrijving bestaat uit een mix van Shimano Deore en Deore XT-onderdelen. Inclusief de dropper-zadelpen van Merida/TransX komt deze bike op een gewicht van 13,46 kilogram in de maat M.
Met een prijs van € 1.499 is de Big.Nine TR 600 de instapper van de geheel nieuwe Big.Nine-serie voor 2024. Deze bike krijgt een SR Suntour Raidon voorvork mee en is verder behangen met Shimano’s Cues-groep met 11-versnellingen. En ook deze instapper krijgt als TR-model standaard een dropper-zadelpen me. Een gewicht heeft Merida voor deze bike niet medegedeeld.
Bron en meer info: merida.nl