Merida vernieuwt gravelbike Silex voor 2024

Matej Mohorič reed er begin deze maand al mee in de kijkers bij het WK Gravel 2023: de nieuwe Silex gravelbike van Merida. Vandaag trekt Merida officieel het doek af van z’n nieuwste gravelbike. De zitpositie is nauwelijks veranderd, maar de voorvork staat wél verder onderuit voor meer stabiliteit. Bovendien is de nieuwe Silex, die verkrijgbaar is met carbon en aluminium frames, ook compatibel met geveerde voorvorken.

Merida Silex gravelbike 2024 – Matej Mohoric WK Gravel

Je zou verwachten dat Merida flink uit zou pakken met de wereldtitel bij het onlangs gehouden WK Gravel. De Sloveen Matej Mohorič ging namelijk met de vandaag pas officieel onthulde nieuwe Silex gravelbike aan de haal met de winst bij de elite heren. Merida houdt het echter bescheiden en het persbericht is vooral feitelijk.

Maar misschien ook wel omdat ze voor gravelracing eigenlijk de Scultura Endurance GR in het programma hebben? En ja, het WK Gravel is toch echt gravelracen. Tja, marketing en strak gedefinieerde toepassing van specifieke gravelbikes willen elkaar nog wel eens in de weg zitten. Want de Scultura Endurance GR is in feite een endurance-racefiets waar officieel banden tot 35 millimeter breedte in kunnen. Maar voor Mohorič was dat blijkbaar te smal. Hij reed namelijk zijn WK met 40 millimeter breed rubber. En in de nieuwe Silex past dat met gemak. Horse for courses dus. En ja, de Silex die Merida vandaag officieel voor modeljaar 2024 onthult is dus óók geschikt voor gravelracing, zo toonde Mohorič overduidelijk.

Merida Silex gravelbike 2024 – Silex 10k

Dankzij een hertekend frame oogt de Silex voormodeljaar 2024 in onze optiek wat ‘vlotter’ dan de vorige versie met z’n lange balhoofdbuis en sterk aflopende bovenbuis.

Volledig nieuw frame

De vorige Silex werd door Merida in 2018 onthuld. Destijds werd de Silex – zoals zoveel gravelbikes – neergezet als een breed inzetbare allrounder. Logisch, want de sport was (en ís) zoekende. Inmiddels zien we een onderscheid ontstaan tussen loepzuivere gravelracers en de meer avontuurlijk ingestelde exemplaren. Merida kiest met de nieuwe Silex echter nog altijd voor de middenweg.

Voorheen monteerde je een 650b-wiel als je breder rubber in je Silex wilde. Die optie is – zoals bij nagenoeg alle nieuwe gravelbikes – komen te vervallen. De 2024-Silex heeft echter nu ruimte voor banden tot 45 millimeter breedte rond 700c-wielen. Ja, er zijn gravelbikes waar beduidend bredere banden in kunnen. Maar voor de meeste gravelbikers blijken 40 tot 45 millimeter brede banden ruim voldoende. Een nóg dikkere band geeft weliswaar meer comfort en tractie, maar gaat ook ten koste van snelheid, zoals we zelf ook ontdekten bij de Revolt X van Giant. Merida benadert het daarom anders. Wil je méér comfort dan met 45 millimeter breed rubber kan bieden, dan monteer je vooraan een geveerde voorvork.

Ook bij de nieuwe Silex is de zadelpenklem is ín het frame geïntegreerd.

Bij zowel de carbon…

… als aluminium Silex is er ruimte voor banden van 45 millimeter breedte. Wil je spatborden monteren, dan kun je nog altijd 42 millimeter brede banden kwijt.

Geometrie

Bij de 2024-Silex is de balhoofdbuis hoger geplaatst en is de standaard meegeleverde carbon voorvork langer. Zodoende verandert de geometrie niet (of nauwelijks) wanneer je een geveerde voorvork monteert. Bovenaan is de balhoofbuis juist ingekort. Daardoor is de zithouding netto niet anders dan bij de vorige Silex. Sterker, de hele geometrie is nauwelijks veranderd, met uitzondering van de balhoofdshoek. Die is met 69,5 graden anderhalve graad vlakker dan de eerste generatie van de Silex gravelbike, voor meer stabiliteit. Oók is er nu een framemaat XS verkrijgbaar; voorheen was de S de kleinste maat. In totaal zijn er nu vijf framematen beschikbaar.

Merida Silex gravelbike 2024 – Geometrie

Framedetails

Merida heeft de 2024 Silex in carbon en aluminium. Het carbon frame weegt 1.220 gram (onbekend welke framemaat), terwijl de aluminium versie 1.900 gram weegt. De 540 gram wegende carbon voorvork wordt in beide frames toegepast. Op die voorvork vind je diverse montagepunten en je kunt er een naafdynamo in monteren waarbij je de kabel binnendoor weg kunt werken. Opvallend is dat Merida er voor kiest om vooraan standaard een 180 millimeter remschijf te monteren. Kleiner kan niet. Gegeven de vaak blauw aangelopen remschijven bij testbikes die we mee naar de Alpen namen, vinden we dat geen slechte keuze.

Op het carbon frame kun je geen achterdrager monteren. Het aluminium frame heeft wél nokjes voor een drager. Verder hebben beide frames dezelfde hoeveelheid aan montagepunten voor alles dat je maar mee wilt nemen. Bij het carbon frame is in de onderbuis nog een Fidlock-montage voorzien. Maar mocht je dat niets vinden, dan is die ook uit te wisselen voor een reguliere bidonhouder.

Zowel het aluminium als carbon Silex-frame kunnen uit de voeten met een voorderailleur, dankzij de naar beneden getrokken liggende achtervork. Opvallend is wel dat Merida de Silex géén UDH mee heeft gegeven. De nieuwe Sram Transmission-derailleurs passen er dus niet op. Tot slot zien we bij beide frames dat de kabels óók door het bovenste balhoofdlager loopt, waarbij Merida opmerkt dat er een volledige integratie met de FSA ACR/SMR cockpit mogelijk is.

Standaard een remschijf met een diameter van 180 millimeter vooraan.

Ook op de voorvork vind je volop montagemogelijkheden. Gebruik je die niet, dan zijn ze strak af te doppen.

Tja, voor ons hoeft het niet. Maar toegegeven: strak oogt het wel!

Merida Silex gravelbike 2024: nu zes modellen, zevende volgt later

Gravelbikes zijn populair en dat weten ze bij Merida maar al te goed; de vorige Silex werd aanvankelijk in beperkte modellen geleverd, maar nu zet het merk breed in met in totaal zes modellen die ook allemaal in de Benelux verkrijgbaar zijn. Er zijn drie versies van het carbon frame en ook drie versies van de aluminium Silex. Opvallend daarbij is dat het verschil tussen de Silex 10K met een prijs van net geen uh… 10k met de Silex 7000 van € 3.299 wel érg groot is. Dat beseffen ze bij Merida ook. Er is dan ook nog een zevende model op komst, maar die laat nog even op zich wachten. Van alle modellen zijn telkens twee kleuren beschikbaar.

Merida Silex 10k – 2024 gravelbike

Het topmodel, de Silex 10k kost op 101 euro na ook 10k (9.899 euro dus). Hierbij krijg je een mix van Sram Red en X01 Eagle AXS aandrijfcomponenten, een eveneens draadloze RockShox Reverb XPLR AXS dropper zadelpen en Reynolds Black Label wielen. De Sram Red crankset is standaard voorzien van een vermogensmeter. In maatje M weegt deze bike volgens Merida 8,4 kilogram. Oók verkrijgbaar in de kleur ‘gun metal grey/grey’.

De Silex 7000 heb je voor 3.299 euro en komt met de nieuwe Shimano 1×12 GRX-groep en Easton EA70 AX aluminium wielen. Hij weegt 9,4 kilogram (maat M) en is ook verkrijgbaar in de kleur ‘gun metal grey/grey’.

Je hebt een carbon Silex vanaf 2.399 euro in de vorm van deze Silex 4000. Hierbij heb je een Shimano GRX 2×10-groep en aluminium wielen van Merida. Oók deze Silex 4000 is er in ‘gun metal grey/grey’. Het gewicht niet medegedeeld.

Met een prijs van 2.599 euro is de Silex 700 het duurste model met een aluminium frame. Deze gravelbike is afgemonteerd met Shimano GRX 1×12-onderdelen en Easton EA70 AX-wielen. Deze bike weegt volgens Merida 9.8 kilogram (maat M), en is ook verkrijgbaar in het zwart.

De Silex 400 heb je voor 1.699 euro en komt met Shimano GRX 2×10-schakelonderdelen en GRX400 remmen. Het gewicht heeft Merida niet vermeld. Naast deze kleur ‘Fall green’ is-ie er ook in het zwart.

Je kunt al gravelen op een aluminium Silex vanaf 1.349 euro. Je hebt dan de Silex 200 waarbij je Shimano Sora-schakelonderdelen hebt in combinatie met een FSA crankset. De schijfremmen zijn mechanisch. En al hoewel de fiets met binnenbanden wordt geleverd, zijn de wielen wél tubeless-ready. Naast deze ‘Crayon Teal’-kleur, is-ie er ook in het zwart.

Bron en meer info: merida.nl

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , .
Subscribe
Notify of
guest
1 Comment
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Eric Meertens
Eric Meertens
3 maanden geleden

Kabels doorvoering bij stuur is een crime als je wat wil repareren. En ben ook geen fan van de zadelklem.