Je zou verwachten dat Merida flink uit zou pakken met de wereldtitel bij het onlangs gehouden WK Gravel. De Sloveen Matej Mohorič ging namelijk met de vandaag pas officieel onthulde nieuwe Silex gravelbike aan de haal met de winst bij de elite heren. Merida houdt het echter bescheiden en het persbericht is vooral feitelijk.
Maar misschien ook wel omdat ze voor gravelracing eigenlijk de Scultura Endurance GR in het programma hebben? En ja, het WK Gravel is toch echt gravelracen. Tja, marketing en strak gedefinieerde toepassing van specifieke gravelbikes willen elkaar nog wel eens in de weg zitten. Want de Scultura Endurance GR is in feite een endurance-racefiets waar officieel banden tot 35 millimeter breedte in kunnen. Maar voor Mohorič was dat blijkbaar te smal. Hij reed namelijk zijn WK met 40 millimeter breed rubber. En in de nieuwe Silex past dat met gemak. Horse for courses dus. En ja, de Silex die Merida vandaag officieel voor modeljaar 2024 onthult is dus óók geschikt voor gravelracing, zo toonde Mohorič overduidelijk.
Volledig nieuw frame
De vorige Silex werd door Merida in 2018 onthuld. Destijds werd de Silex – zoals zoveel gravelbikes – neergezet als een breed inzetbare allrounder. Logisch, want de sport was (en ís) zoekende. Inmiddels zien we een onderscheid ontstaan tussen loepzuivere gravelracers en de meer avontuurlijk ingestelde exemplaren. Merida kiest met de nieuwe Silex echter nog altijd voor de middenweg.
Voorheen monteerde je een 650b-wiel als je breder rubber in je Silex wilde. Die optie is – zoals bij nagenoeg alle nieuwe gravelbikes – komen te vervallen. De 2024-Silex heeft echter nu ruimte voor banden tot 45 millimeter breedte rond 700c-wielen. Ja, er zijn gravelbikes waar beduidend bredere banden in kunnen. Maar voor de meeste gravelbikers blijken 40 tot 45 millimeter brede banden ruim voldoende. Een nóg dikkere band geeft weliswaar meer comfort en tractie, maar gaat ook ten koste van snelheid, zoals we zelf ook ontdekten bij de Revolt X van Giant. Merida benadert het daarom anders. Wil je méér comfort dan met 45 millimeter breed rubber kan bieden, dan monteer je vooraan een geveerde voorvork.
Geometrie
Bij de 2024-Silex is de balhoofdbuis hoger geplaatst en is de standaard meegeleverde carbon voorvork langer. Zodoende verandert de geometrie niet (of nauwelijks) wanneer je een geveerde voorvork monteert. Bovenaan is de balhoofbuis juist ingekort. Daardoor is de zithouding netto niet anders dan bij de vorige Silex. Sterker, de hele geometrie is nauwelijks veranderd, met uitzondering van de balhoofdshoek. Die is met 69,5 graden anderhalve graad vlakker dan de eerste generatie van de Silex gravelbike, voor meer stabiliteit. Oók is er nu een framemaat XS verkrijgbaar; voorheen was de S de kleinste maat. In totaal zijn er nu vijf framematen beschikbaar.
Framedetails
Merida heeft de 2024 Silex in carbon en aluminium. Het carbon frame weegt 1.220 gram (onbekend welke framemaat), terwijl de aluminium versie 1.900 gram weegt. De 540 gram wegende carbon voorvork wordt in beide frames toegepast. Op die voorvork vind je diverse montagepunten en je kunt er een naafdynamo in monteren waarbij je de kabel binnendoor weg kunt werken. Opvallend is dat Merida er voor kiest om vooraan standaard een 180 millimeter remschijf te monteren. Kleiner kan niet. Gegeven de vaak blauw aangelopen remschijven bij testbikes die we mee naar de Alpen namen, vinden we dat geen slechte keuze.
Op het carbon frame kun je geen achterdrager monteren. Het aluminium frame heeft wél nokjes voor een drager. Verder hebben beide frames dezelfde hoeveelheid aan montagepunten voor alles dat je maar mee wilt nemen. Bij het carbon frame is in de onderbuis nog een Fidlock-montage voorzien. Maar mocht je dat niets vinden, dan is die ook uit te wisselen voor een reguliere bidonhouder.
Zowel het aluminium als carbon Silex-frame kunnen uit de voeten met een voorderailleur, dankzij de naar beneden getrokken liggende achtervork. Opvallend is wel dat Merida de Silex géén UDH mee heeft gegeven. De nieuwe Sram Transmission-derailleurs passen er dus niet op. Tot slot zien we bij beide frames dat de kabels óók door het bovenste balhoofdlager loopt, waarbij Merida opmerkt dat er een volledige integratie met de FSA ACR/SMR cockpit mogelijk is.
Merida Silex gravelbike 2024: nu zes modellen, zevende volgt later
Gravelbikes zijn populair en dat weten ze bij Merida maar al te goed; de vorige Silex werd aanvankelijk in beperkte modellen geleverd, maar nu zet het merk breed in met in totaal zes modellen die ook allemaal in de Benelux verkrijgbaar zijn. Er zijn drie versies van het carbon frame en ook drie versies van de aluminium Silex. Opvallend daarbij is dat het verschil tussen de Silex 10K met een prijs van net geen uh… 10k met de Silex 7000 van € 3.299 wel érg groot is. Dat beseffen ze bij Merida ook. Er is dan ook nog een zevende model op komst, maar die laat nog even op zich wachten. Van alle modellen zijn telkens twee kleuren beschikbaar.
Bron en meer info: merida.nl
Kabels doorvoering bij stuur is een crime als je wat wil repareren. En ben ook geen fan van de zadelklem.