Microshift schakelt de andere kant uit
Microshift is één van die spelers die al heel wat jaren bestaan, maar bij veel fietsliefhebbers onder de radar zijn gebleven. Ergens begrijpelijk: ze hebben de focus alleen op het instapsegment en je komt het spul amper op fietsen in Nederland en België tegen. Maar dit zou in de nabije toekomst best wel eens kunnen veranderen. Want terwijl de ene kant van de markt volop elektrificeert en digitaliseert, zet Microshift een tandje bij (…) op het vlak van mechanische groepen. Nou ja, letterlijk het tegenovergestelde, want ze houden het ook bij hun nieuwste telg bij 10-speed. Hun nieuwe Sword 1×10 en 2×10-groepen bieden bereiken die niet onder doen voor de high-end concurrentie, maar Microshoft zet vooral in op simpliciteit en lage kostprijs.
Microshifts gedachte is beslist niet vreemd. Sterker, de grote bekende Japanse firma denkt er eigenlijk net zó over. Begin dit jaar kwam Shimano namelijk met de Cues-familie met 9-, 10- en 11-speed groepen voor het instap- en middensegment. Precies het segment waarin die andere grote firma met de letter S nauwelijks vertegenwoordigd is en ook weinig hints geeft daar zich in te willen begeven. Maar de markt – niet zo heel lang geleden nog flink overspannen – ziet graag alternatieven. De kans dat je Microshift-onderdelen in de nabij toekomst dus wél tegen gaat komen is dan ook groot.
In het persbericht licht Microshift zelf toe:
Microshift Sword: 1×10 en 2×10-gravelgroepen
Bij z’n 1×10-setup biedt Microshift een 11-48t-cassette met een bereik van 436%. Vooraan wordt dat gecombineerd met een kettingblad met 40 of 42 tanden. Bij z’n 2×10-versies van Sword heeft Microshift 11-38t voorzien, die samen met de 48-31 of 46-29-tands kettingbladen vooraan tot een bereik komen van respectievelijk 543% en 547%. Daarmee biedt Microshift bereiken aan die prima kunnen concurreren tegen het aanbod van de grote twee firma’s met de letter S die dat met 11 en 12-speed doen. De keerzijde is natuurlijk dat je bij 10-speed dus genoegen moet nemen met iets grotere sprongen tussen de versnellingen.
Bij zowel de 1x als 2x-setups claimt Microshift een lagere versnelling te bieden dan bijvoorbeeld Shimano GRX. Bij de 1x setup heb je als lichtste combinatie (40/38t) een ratio van 0,83, terwijl Shimano bij z’n 1x-setup tot een ratio van 0,95 (40/42) komt. Bij 2x Sword heb je als lichtste verzet een ratio van 0,76 (29/38) versus 0,83 (30/36) bij GRX 2x.
Derailleurs
Voor elk van de opstellingen heeft Microshift een specifiek Sword-achterderailleur. De RD-G7005M is gemaakt voor de 1x-setup. De RD-G7005L heeft een langere kettingkooi, om met het grotere bereik van de 2x-setups uit de voeten te kunnen. Verder zijn beide derailleurs gelijk. Dat betekent dat ze dezelfde ratchet clutch hebben om de kooi te dempen. Ten opzichte van eerdere versies die Microshift al toepaste, zou de versie in de Sword-derailleurs nu stiller zijn. Via een draaiknop aan de buitenzijde zet je de clutch uit om een wielwissel te vergemakkelijken. De kabelversteller achterop de derailleur kan rondom 15 graden kantelen. Hierdoor kan de versnellingskabel altijd het meest gunstige pad met de minste weerstand aannemen, zo claimt de Taiwanese fabrikant. Tot slot is het nog vermeldenswaardig dat de kooi vervangbaar is. Rijdt je hem krom of wil je van je 1x-aandrijflijn toch een 2x-aandrijflijn maken, dan kun je hem dus gemakkelijk vervangen.
Shifers én dropper-hendel
Microshift heeft geheel nieuwe rem-/schakelgrepen ontwikkeld voor Sword, specifiek met oog op gravelbikes en flared drop bars met een flare tot 45 graden. Het scharnierpunt van de remgreep is vrij hoog gepositioneerd om meer kracht te kunnen leveren voor de te combineren mechanische schijfremmen. Verder geeft Microshift aan dat de hendel méér kabel trekt dan hun andere mechanische remgrepen, waardoor je ook méér remkracht zou krijgen. Maar als je wat gevoel voor techniek hebt, weet je dat precies het tegenoverstelde gebeurd wanneer je meer kabel trekt per rotatie van de greep.
Onder de remgreep schakel je met kleine hendel je derailleur naar een kleiner blad. Met de grote hendel daaronder trek je de derailleur juist naar een groter blad. De bediening van onderin de beugel van je gravelstuur lijkt ons redelijk intuïtief te werken. Vanaf bovenop de ‘hoods’ lijkt de kleinere hendel misschien wat onhandig geplaatst. In hoeverre deze shifters compatibel zijn met derailleurs van andere merken, meldt Microshift niet. Andersom geldt hetzelfde voor de Sword-derailleurs en shifters van andere merken.
Voor de 1x-setup heeft Microshift twee opties binnen z’n Sword-gravelgroep. Naast simpelweg een enkele remgreep, is er ook een hendel verkrijgbaar waarbij één schakelhendel is voorzien waarmee je je dropper-zadelpen kunt bedienen.
Cassettes
Voor z’n 2x-setup biedt Microshift binnen Sword twee cassettes aan. Beide weliswaar met hetzelfde bereik, maar wel iets anders qua materiaal. De CS-H105 bestaat geheel uit 10 stalen kransen. De CS-G105 is dankzij een aluminium spider en de grootste krans uitgevoerd in aluminium simpelweg wat lichter. Hetzelfde gaat op voor de cassettes voor de 1x-setup, al komen die in feite uit Microshifts Advent X-groep. Zoals bij alle Microshift-cassettes het geval is, passen de Sword-cassettes óók op een reguliere Shimano HG-driver.
Cranks
Ook wij moesten even twee keer kijken; Microshifts Sword-cranks lijken aardig op die van Shimano GRX. Toch zijn ze anders, maar ook weer niet helemaal. Microshift levert in feite maar één crank waar simpelweg één of twee kettingbladen op worden gemonteerd. De steekcirkel voor de kettingbladen is asymmetrisch 110 / 80 millimeter. Precies zoals die ‘van een andere grote groepenfabrikant’, lezen we in het persbericht. Juist ja. Het grote voordeel, volgens Microshift, is dus dat er al een brede beschikbaarheid is van aftermarket-kettingbladen.
De trapas is van staal en heeft een diameter van 24 millimeter en werkt met alle reguliere trapaslagers die je ook voor je Shimano-cranks kunt gebruiken.
Specificaties en prijzen Microshift Sword gravelgroep
Europrijzen zijn nog niet bekend. Over de verkrijgbaarheid van losse onderdelen is op dit moment ook nog niet echt wat bekend. Je kunt de Sword-onderdelen tegenkomen in de showroom vanaf einde herst op fietsen tot zo’n € 1.200.
Bron en meer info: microshift.com
Distributie Benelux: sports-nut.de