Daar is ‘ie dan, de ’18 versie van één van de meest iconische XC full-suspension mountainbikes die er bestaat, de Specialized Epic:
In 2003 nam de toen kersverse Epic het over van de FSR XC. In de afgelopen 15 jaar heeft de XC racebak pur sang een ware metamorfose ondergaan, van een aluminium 26″ chassis tot een 29″ carbon model. Gemene delers zijn in al die tijd grappig genoeg gebleven: 100 mm veerweg en een innovatieve, ‘automatische’ lockout onder de naam Brain. Qua trapas standaard zijn we in 2018 zelfs terug bij af, maar daarover later meer…
Episch gamma
In tegenstelling tot eerdere jaren is er géén World Cup versie van de Epic. Alle modellen hebben nu dezelfde achtervork en nieuwe RockShox Reba of SID vorken. De S-works modellen krijgen een SID met carbon kroonstuk. Enkel het Comp frame is van aluminium, de rest is full-carbon.
- Men’s S-Works Epic XTR Di2: RockShox SID WC Brain, Shimano XTR Di2 1×11 met SRAM XX1 cassette, Shimano XTR remmen, Roval Control SL carbon wielset, €9999,-
- Men’s S-Works Epic XX1 Eagle: RockShox SID WC Brain, SRAM XX1 Eagle aandrijvjing, SRAM Level Ultimate remmen, Roval Control SL Carbon wielset, €8999,-
- Mens’ Epic Pro: RockShox SID Brain, SRAM X01 Eagle aandrijving, SRAM Level remmen, Roval Control Pro Carbon wielset €6999,-
- Men’s Epic Expert: Rock Shox SID Brain, SRAM GX Eagle aandrijving, SRAM Level TL remmen, Roval Control Carbon wielset €4999,-
- Men’s Epic Comp Carbon: Rock Shox Reba RL, SRAM GX aandrijving, SRAM Level TL remmen, Roval Control 29 wielen, €3999,-
- Men’s Epic Comp: Rock Shox Reba RL, SRAM GX aandrijving, SRAM Level TL remmen, Roval Control 29 wielen €2999,-
- Mens’ S-Works Epic Frameset, limited edition mint-pixel-camo of zwart/wit – €5299,-
Epic details
De oplettende lezer heeft het óf in de foto’s hierboven gespot, of weet het al uit recent gelekte plaatjes: de FSR noemer is verdwenen. Het draaipunt een paar centimeter vóór de achteras, de Horst Link, verdwijnt namelijk geheel. De 2018 Epic krijgt een flexstay, waarbij het buigen van de carbon achtervork het eerder genoemde draaipunt vervangt. Mede hierdoor is de S-Works frameset met 1863 gram maar liefst 345 gram lichter dan de vorige editie – en de Comp/Expert frames wel 525 gram. De stijfheid zou ongewijzigd blijven.
Een tweede grote verandering is de introductie van RockShox achterdempers over de hele lijn, vergezeld van nieuwe Brain technologie en regressieve demping. Brain 2.0 is nog steeds een automatische lockout die doormiddel van een gewichtje de oliestroom in de demper afsluit; bij deze nieuwste versie is deze direct achter de achteras geplaatst. Hierdoor worden de (verticale) versnellingen, ten gevolge van hobbels waaraan dat massaatje onderhevig is, gemaximaliseerd. Koppel dat aan vernieuwde hydraulica en je hebt een Brain die sneller (dus beter!) reageert op hobbels. Kennelijk wilde Specialized niet wachten op Fox Live. Met de switch naar RockShox als leverancier, is ook het demper ontwerp verder afgeslankt en is de ‘yoke’ (de verbinding tussen demper en achtervork) een integraal onderdeel van de demperschacht. De oliedruk tussen de demper en Brain loopt vervolgens ook dóór deze yoke.
De SWAT plek boven de achterdemper verdwijnt: Je multitool hangt voortaan onder je bidonhouder. Interne full-length kabelgeleiding is standaard, Specialized houdt vast aan een 30,9 mm zadelpen maat en… er passen tot 2,6″ banden in een nieuwe Epic! Tot slot noemde we het al eerder: de Epic is terug bij af wat betreft de montage voor de trapaslagers. Voor onderhoudsgemak gaat men terug naar BSA 73 mm schroefdraad. Ik herhaal: schroefdraad!
Geometrie
De 2018 Men’s Epic zal in maten S, M, L en XL te krijgen zijn. Op de 69,5º steile balhoofd-hoek na zijn de geometrie-waarden langzamerhand ‘enduro’ geworden. Een L frame krijgt een 10 mm langere reach dan voorheen – 456 mm, een 1152 mm wielbasis en een 74,8º zadelhoek. Opmerkelijk is de custom offset van de voorvork: 42 mm. Per maat oplopend krijgen de fietsen een 60, 75, 90 of 100 mm stuurpen. 175 mm cranks zijn standaard behalve bij de maat S, deze krijgt 170 mm cranks.
Dames
Van de drie Women’s Epic modellen is nog weinig gedetailleerde informatie beschikbaar behalve prijzen:
- Women’s S-Works Epic: €8999,-
- Women’s Epic Comp Carbon: €3999,-
- Women’s Epic Comp Alloy: €2999,- (verkrijgbaar in 2 kleuren)
We kunnen verder melden dat de maatvoering van XS tot en met L zal lopen voor rijdsters vanaf 1.57 meter. Zadels zullen bovendien ietsje breder zijn (155 millimeter in tegenstelling tot 143 bij de Men’s Epic serie), sturen smaller, en uiteraard bij de kleinere maatvoering passende crankarmen. Belangrijkste, naast maatvoering, is misschien wel dat compressie en rebound demping van de vering ingesteld zijn voor gemiddeld lichtere rijders.
Maar wacht… Er is nog meer!
“Performance for the people” – zo brengt Specialized de nieuwe Chisel reeks aluminium hardtails. Door gebruik te maken van D’Alusio SmartWeld technologie zijn de frames van deze serie behoorlijk licht (circa 1350 gram) zonder in te boeten aan sterkte of stijfheid, aldus Specialized.
Aluminium is als framemateriaal uiteraard nog steeds van deze tijd; de Chisel is dan ook voorzien van alle moderne specificaties. Kabels lopen intern, er is de mogelijkheid voor montage van een XCP dropper van Specialized, de geometrie is langer en flauwer geworden en er passen 2,3″ banden in het frame.
Het prijssegment waar de Chisel in wordt gepositioneerd is niet heel breed – de reeks is zodoende beperkt tot 5 fietsen (3 heren- en 2 damesmodellen):
- Men’s Chisel Expert 2x: Rock Shox Reba RL, Shimano SLX/XT aandrijving, Shimano MT500 remmen, Specialized wielset €1799,-
- Men’s Chisel Expert 1x: Rock Shox Reba RL, SRAM NX/GX aandrijving, Specialized wielset €1799,-
- Men’s Chisel Comp: Rock Shox Judy, Shimano Deore/XT aandrijving, Shimano MT500 remmen, Specialized wielset, €1499,-
- Women’s Chisel Expert: €1799,-
- Women’s Chisel Comp: €1499,-
Frame’s zijn los verkrijgbaar maar hiervoor is nog geen prijs mede gedeeld.
De geometrie is afgekeken van de Epic hardtail. De Chisel krijgt echter een ietsje langere bovenbuis (441 millimeter reach voor een L) en een wat flauwere balhoofdhoek (69,8º). Maat-specifieke details zijn onder andere cranklengte en de veerweg van de voorvork (80 millimeter bij de XS tot 100 millimeter bij de XL). Dames versies krijgen net als de Epic een breder zadel, smaller stuur en lichter getunede demping.
Bron en meer informatie: Specialized