Het is dan logisch dat ontwerpdoelen verder worden aangescherpt. Het Spaanse Mondraker stelde zich als doel een sub-20 kg e-enduro machine te ontwikkelen. De nieuwe Crafty Carbon is het resultaat.
Genoeg Nederlanders zullen denken ‘Joh, als je niet kan trappen moet je een andere hobby zoeken!’ Prima, die mening mag je hebben. In met name Zuid-Europa wordt er toch wel wat anders naar de motor-geassisteerde mountainbikes gekeken. Zo is er parallel aan de Coup de France Enduro ook een e-variant. En die is mateloos populair, al jaren. Er is dus een markt voor endurobakken met trapondersteuning. Mondraker’s nieuwe Crafty zal menig e-endurist aanspreken: een lichtere fiets is in de regel fijner te manoeuvreren.
De Crafty Carbon heeft 29” wielen en Mondraker’s uithangbord: Forward Geometry. Langer, luier en lager dan menigeen. De stuurhoek staat onder een flauwe 65,5 graden, terwijl de zitbuis met maar liefst 76 graden erg steil is. De voorvork staat ook ver van je af; de stuurpen is daarom juist weer erg kort. Het Zero-veersysteem achteraan heeft 150 mm veerweg en zou gefinetuned zijn voor e-bike toepassingen; wat dat ook mag betekenen… Rond zo’n motor is het natuurlijk lastiger puzzelen met de plaatsing van scharnierpunten, dus ongetwijfeld zijn er soms flinke compromissen te maken. Bij Mondraker zeggen ze in elk geval er bewust voor gekozen te hebben om het begin van de veercurve soepel te maken zodat het systeem fijngevoelig is. Ten opzichte van de Zero-veersystemen bij de niet-trapondersteunde Mondraker fullies met redelijk veel veerweg, is de veercurve vervolgens wel véél progressiever. Dat is dan ook weer begrijpelijk: zeker met het extra gewicht van een motor en batterij wordt de achtervering flink aangesproken bij het betere daalwerk.
De trapondersteuning komt van Bosch’ nieuwe Performance Line CX motor. Die is met 2,9 kg 25% lichter en qua omvang 48% kleiner dan zijn voorganger. De motor levert je maximaal 75 Nm aan extra aandrijfkracht. De in de onderbuis geïntegreerde batterij heeft standaard een capaciteit van 625 Wattuur (Wh). Is het lichtst mogelijke gewicht je doel, dan kun je bij de RR SL óók kiezen voor een 500 Wh batterij. De fiets weegt dan 19,3 kg, volgens het persbericht van Mondraker. Kies je de grotere 625 Wh batterij, dan weegt de fiets 19,9 kg. Enfin: ze hebben daarmee hun gestelde doel behaald…
Geometrie
Uitvoeringen
Mondraker levert de nieuwe Crafty Carbon in drie uitvoeringen: de RR SL, de RR en de R. Ze delen allemaal hetzelfde carbon frame en de Performance Line CX motor en Bosch’ Kiox computer.
Bron: www.mondraker.com