Je zou denken dat er op een gegeven moment geen verdere besparingen mogelijk zijn. En toegegeven, de reducties die men nu nog behaalt, zijn marginaal. Maar dat maakt het niet minder indrukwekkend. Specialized wist vorig jaar met de introductie van hun nieuwe Epic hardtail 10 gram onder de grens van 800 gram te gaan. Mondraker duikt met de nieuwe Podium daar dus nu nog eens een paar gram onder. Ten opzichte van hun vorige Podium hardtail is dat zelfs een besparing van 150 gram.
Framedetails
De kenmerkende lijn van de vorige Podium zien we bij deze nieuwe hardtail van Mondraker niet meer terug: niet langer loopt de bovenbuis met een knik vooraan min-of-meer egaal over in de stuurpen. Men kiest nu een iets meer conventioneel ontwerp. Logisch ook; als je iets écht licht wil maken, moet je punten in een constructie op de kortst mogelijke manier verbinden. En een rechte buis is simpelweg korter dan een geknikte…
Verdere details over hóe men exact dit bizar lage gewicht van 775 gram (nota bene: inclusief lak! ) heeft kunnen bereiken, ontbreken. Iets met ‘geheim’ en ‘smid’. De exacte samenstelling van het composiet zal ongetwijfeld weer verder zijn geëvolueerd, waarbij nieuwe mixen van harsen, vezelstructuren en productiemethoden zeer bewust geheim worden gehouden. Het is echter wel duidelijk dat de buisvormen wat subtieler ogen dan bij zijn voorganger. Het nieuwe Mondraker Podium hardtailframe zou echter op een aantal plekken toch stijver zijn geworden. Dat terwijl juist op andere plekken méér flex is toegelaten. Om die reden past Mondraker ook bewust een 27,2 mm diameter zadelpen toe, waarbij ze een eigen carbon zadelpen monteren op drie van de vier beschikbare modellen. Die zadelpen is eveneens ontworpen met comfort in het achterwerkhoofd.
Tot slot is het vermeldenswaardig dat Mondraker Sram’s Universal Derailleur Hanger toepast bij dit frame. Langzaam maar zeker zien we die door steeds meer merken geadopteerd worden…
Geometrie
Mondraker is één van de voorlopers van de ‘lang en lui’-trend voor wat betreft geometrie, maar de vorige Podium was daarin eigenlijk misschien wel een uitzondering. Die liep redelijk in de pas met wat de concurrentie (inmiddels) ook deed. De Spaanse firma zet de trend nu wel wat sterker door bij hun race-hardtail. De vork staat nu onder een relatief flauwe 68,5°; dat is 1,5° vlakker dan bij de vorige versie. De effectieve zitbuishoek is van 73,5° naar 74,5° veranderd. De reach is vervolgens óók rijkelijk vergroot, waarmee de nieuwe Podium beduidend méér uitgesproken is qua geometrie dan zijn voorganger. En… daarmee ook ‘beter’ past bij Mondraker’s uitgesproken geometerie-filosofie die ze dus al enkele jaren bij hun dikkere bikes.
Mondraker Podium: vier modellen
Waar voorheen Mondraker nog al eens koos om het lichtste frame, typisch ‘RR SL’ genaamd, exclusief voor te behouden voor het topmodel, krijgen nu alle vier beschikbare Podium-modellen hetzelfde lichtgewicht frame. Je hebt de nieuwe Podium vanaf € 3.599. De Podium RR SL is dus het topmodel. Die weegt een schamele 7,8 kg en kost je € 8.499.
Bron: www.mondraker.com