Door de UCI werd onlangs een nieuwe aanbestedingsronde gehouden voor de content-productie van de mountainbike wereldbeker. Het aanbod van Discovery Sports bleek de meest interessante voor de UCI. Wat Discovery Sports precies heeft aangeboden is niet medegedeeld. Zo blijkt ook uit het persbericht van de UCI dat beide partijen nu pas een onderhandeling starten om de samenwerking te detailleren:
More detailed information on the concept developed by Discovery Sports to further drive the development of the discipline will be communicated at the signing of the contract that will bind the two parties.”
Flinke groei in populariteit
De livestreams van Red Bull hebben er ontegenzeggelijk aan bij gedragen dat het aantal kijkers naar de sport gegroeid is, zo onderkent de UCI. Zowel de downhill- als crosscountry-wedstrijden zijn de voorbije 10 jaar steeds beter in beeld gebracht. Daarbij gaf Rob Warner met onnavolgbaar enthousiasme, samen met sidekicks Claudio Caluori en Bart ‘Root Trees’ Brentjens de beelden op unieke wijze duiding.
Uit het persbericht:
Discovery Sports investeert al in Enduro World Series
Vorig jaar kwam het nieuws naar buiten dat Discovery Sports bij de Enduro World Series (EWS) instapte als investeerder. Bij de aankondiging eind april 2021 gaf het bedrijf flink te willen investeren in nieuwe live en ‘on demand’ content. Tot op heden is daar alleen nog niet veel zichtbaars uit voort gekomen. Maar de pandemie zal daar ongetwijfeld ook deels invloed op hebben gehad.
Mountainbike wereldbeker vanaf 2023 nog wel gratis te bekijken?
Vooropgesteld; het komende seizoen zal dus nog op de oude, vertrouwde plek online bij Red Bull te volgen zijn. Vanaf 2023 zal het dus anders worden. Hoé anders? Dat moet nog blijken. Want details over hoe Discovery Sports de uitzendingen van de mountainbike wereldbeker vorm gaat geven zijn dus nog niet bekend. Daarover wordt tussen beide partijen nog volop onderhandelt in de komende periode. Maar als je kijkt naar het verdienmodel van Discovery Sports met onder meer zijn Discovery+, EuroSport, GCN en GMBN-kanalen, dan lijkt de kans groot dat je érgens een abonnement zult moeten afsluiten.
De stap van de UCI om Discovery Sports in de armen te nemen tekent een duidelijke trend. Met het al maar populairder worden van cyclocrossen, verdwenen een groot aantal van die ‘tv-crossen’ óók achter een betaalmuur. Iets dat populair is, is commercieel simpelweg interessant natuurlijk. Bij wielrennen is de voorbije tijd hetzelfde zichtbaar en nu lijkt dus hetzelfde traject te volgen voor mountainbiken.
“Het is eigenlijk best uniek dat we jaren lang gratis – én zonder noemenswaardige reclame onderbrekingen – hebben kunnen kijken naar livestreams van de mountainbike wereldbeker.”
Jammer? Dat is maar net hoe je het bekijkt. Want zijn we collectief als mountainbike-liefhebbers niet gewoon stikverwend geweest met Red Bull? Het is eigenlijk best uniek dat we jaren lang gratis – én zonder noemenswaardige reclame-onderbrekingen – hebben kunnen kijken naar livestreams van de mountainbike wereldbeker. Red Bull is namelijk óók een commercieel bedrijf en de productie van dergelijke content brengt flinke kosten met zich mee. Alleen het verdienmodel van Red Bull zit hem niet zo zeer in betaalkanalen. Zij halen onder meer hun inkomsten uit de verkoop van sterk ruikende goedjes in blik die – in welke uitleg ook – helemaal niets met een gezonde, sportieve levensstijl te maken hebben natuurlijk.
Dat de UCI dan juist voor Discovery Sports kiest voor het uitzenden van de mountainbike wereldbeker, heeft dan ook weer een voordeel. Zij hebben al de uitzendrechten van diverse anders fietssporten. En als mountainbiken dan toch achter een betaalmuur ‘moet’, dan liefst maar één plek waar je alle disciplines kunt bekijken. Maar het kan natuurlijk ook prima zo zijn dat Discovery Sports er voor kiest om het via het grotendeels publiek toegankelijke Eurosport-kanaal op televisie uit te zenden. Immers; als kijkers masaal afhaken, is de sport voor sponsoren ook niet meer interessant en haken zij af. Kort door de bocht, maar dan blijft er uiteindeijk maar weinig om uit te zenden. Tijd zal het leren of dit laatste (un)wishful thinking is.
Bron: www.uci.org
Als ik moet betalen dan haak ik af. Ik zeg het maar vast.