Het netwerk is echter niet door iedereen even enthousiast ontvangen. Men zou nu niet meer ‘vrij kunnen rijden’ in het gebied. Het Grenspark volgt dit nu echter op met méér context en treedt in overleg.
In oktober 2020 opende Grenspark Kalmthoutse Heide een nieuw mountainbikeroutenetwerk. Daarin trokken ze samen op met Gemeente Woensdrecht, Gemeente Kalmthout, gemeente Essen, Gemeente Stabroek, Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, Evides Waterbedrijf, Natuur en Bos van de Vlaamse Overheid en Sport Vlaanderen. Na de opening kreeg het Grenspark veel reacties. Positieve, maar zeker ook veel negatieve…
Enkele bikers verzamelden zich online om meer gekanaliseerd feedback te geven. En er werd zelfs een petitie opgezet die tegen de 4.000 keer werd ondertekend. Maar ook werd de politiek ingeschakeld.
Waarom zo’n push back? Het gebied van ruim 60 km2 kende voorheen geen mountainbikeroutes. De nieuwe routes maken deel uit van een plan om recreatiedruk in het gebied te spreiden. Een scenario dat we op heel veel plekken tegenkomen. Veel mountainbikers vreesden dat daarmee een volledig einde zou komen aan het vrij rijden in het gebied.
Het Grenspark reageert nu op de lopende discussies.
Martin Groffen (voorzitter Grenspark Kalmthoutse Heide):
De nieuwe structuur is er niet voor niets gekomen. Met de aanleg ervan, de onderhandelingen met alle partners heeft jaren geduurd, willen we de kwetsbare gebieden binnen ons park ontzien. Daar moet de natuur de overhand hebben en ongestoord haar gang kunnen gaan.”
‘Vrij rijden’: Deels perceptie
Het Grenspark stelt daarbij dat het toegestaan is zowel te rijden op de mountainbikeroutes én op openbare wegen in de natuur. Volgens hen bieden die wegen de mogelijkheid tot het inkorten van een route en voor de afwisseling naar eigen inzicht. Daarin wijkt het Grenspark ook niet af in wat vóór de komst van de routes het geval was. Want ook toen kon men gewoon op de openbare wegen het gebied doorkruisen.
Gebieden zoals onder andere het Moretusbos, Paalberg, Ossendrechtse Duinen en het defensie terrein is het niet toegestaan om te biken. Maar dat mocht óók niet voordat de routes er waren… Sla er echter de diverse fora maar op na: dat gebeurd wél. Een groot deel van de discussie komt dus blijkbaar ook voort uit een verkeerd beeld dat er lijkt te zijn bij veel gebruikers, helaas.
Het Grenspark werkt nu aan een kaart waarop exact staat aangegeven in welke gebieden je wel met de fiets mag komen.
Martin Groffen (voorzitter Grenspark Kalmthoutse Heide):
Toertochten
Diverse fietsverenigingen uit de buurt organiseren jaarlijk ook veel toertochten in het gebied. Het Grenspark geeft expliciet aan dat die ook in de toekomst gewoon mogelijk zullen blijven via de geldende procedures.
Handhaving
Eén van de andere discussiepunten was dat de beboeting op overtreding met € 95 fors was. Er is behoefte aan ‘sensibilisering alvorens over te gaan tot represailles’. Het Grenspark geeft nu aan dat het niet hun doel is streng te handhaven door middel van beboeting. Ze komen daarmee precies tegemoet aan het punt dat gebruikers de kans moeten krijgen om te wennen aan de nieuwe regels in het gebied.
Daar waar expliciet niet mag biken – en waar dat dus voorheen ook al niet mocht – wordt onverminderd gehandhaafd.
Vignet: uitgesteld tot 1 juli 2021
Vanaf 1 januari 2021 zou er een vignetplicht gelden voor gebruikmaking van de routes. De exacte invulling bleef echter nog uit. Het Grenspark geeft nu aan zichzelf méér tijd te willen geven en zelfs alternatieve mogelijkheden te willen onderzoeken. Concreet betekent het dat vooralsnog tot 1 juli 2021 géén vignet zal worden ingevoerd. En dat het gebruiken van de mountainbikeroutes tot tenminste die tijd dus gratis is.
De gele verbindingsroutes zijn niet voor mtb ers is allemaal over asfalt waardeloos
Sinds de tracks er liggen is het hele plezante van de mountainbike belevenis eraf. Geen gemoedelijk “tegen” of “achter” hoor je meer. Ook een goeiedag kan er bij de meeste niet meer vanaf. Je wordt nu door de Strava (st)rijders brutaal opzij geduwd als je niet aan de kant gaat. Meestal komende uit grote steden van verderweg. De propaganda over de tracks doet zijn werk goed en het is hierdoor veel te druk. Er wordt nou meer tussen en langs wandelaars en ruiters gefietst dan ooit tevoren met nou, terecht, kwaade mensen. De tracks zijn op sommige plekken veel te… Lees meer »