In de komende periode worden er opnieuw upgrades gedaan om de route veiliger én uitdagender te maken.
De route bestaat vooral uit bredere paden, met stevig, uitdagend klimwerk. De afdalingen zijn helaas wat minder uitdagend… of je moet de remkuilen onderaan als uitdagend zien. Die zijn een constante bron van werk voor de locale onderhousploegen. De afdalingen gaan namelijk veelal óók over brede paden en dan haaks op de hoogtelijnen. De snelheden liggen hoog, je raakt vrij abrupt je hoogtemeters weer kwijt, en onderaan wacht vaak een haakse bocht, met de genoemde kuilen als gevolg.
Daarbij worden veel paden óók gebruikt door wandelaars en ruiters. Je kan zelf al wel invullen dat die combinatie niet héél top is, voor elk van deze recreanten. Om die reden werden eerder al eens enkele kilometers over brede, rechte paden ingeruild voor specifiek aangelegde singletracks. Tot het einde van dit jaar wordt nog eens 6 tot 7 kilometer singletrack aangelegd. De totale lengte van de route blijft echter 26 kilometer. Er worden dus delen van de route verlegd; vrijwel alle nieuw aan te leggen singletracks zullen naast de huidige route lopen. De focus bij deze upgrade ligt vooral op het drukken van de snelheid op de steilste stukken naar beneden. Door de toevoeging van méér slingerende singletracks wil men vervolgens óók meer uitdaging bieden aan bikers: hiephiep hoera!
Het tracé van de nieuwe singletracks is uitgezet in overeenstemming met de boswachters van Stichting Huis Bergh en Natuurmonumenten, om er voor te zorgen dat kwetsbare natuur gemeden wordt. De route wordt onderhouden door vrijwilligers van Natuurmonumenten, TC de Liemers en RTC de Pedaleur. Extra handen zijn echter zeer welkom. Om de kosten verder te dekken is voor het gebruik van deze route óók het MTB-vignet van Natuurmonumenten nodig. Dat kun je overigens nú al online bestellen voor 2020.