Anderhalf jaar geleden spraken we Sjef Eijmael over de ontwikkeling van nieuwe routes in Zuid-Limburg. De plannen omvatten een grensoverschrijdend routenetwerk met nieuwe singletracks op en rond de Sint-Pietersberg, op Nederlandse en Belgische grond.
Mountainbike vereniging Trailz043 maakte zich sterk voor de totstandkoming en vrijwilligers stonden klaar om de schop de grond in te steken. In het derde en vierde kwartaal van 2016 zou er met de aanleg begonnen worden. Inderdaad… zou… Het is inmiddels 2017 en er zijn nog geen routes. Wij gingen te rade hoe dat nou komt.
Sjef Eijmael licht toe:
Natuurtoetsen, adviezen en procedures, die kosten allemaal geld. Waar komt dat geld vandaan?
Eijmael vervolgt:
Jammer genoeg is al een substantieel deel van dit bedrag gebruikt voor het vergunningentraject, maar dat is nu eenmaal hoe het gaat. Je moet voor alles een vergunning hebben en alles moet onderbouwd zijn. Zo moet je onderzoek laten plegen naar eventuele schadelijke gevolgen, inventarisatie van de natuurlijke waarden en bodemgesteldheid. Dit kan je niet zelf doen dus moet je daar professionele hulp bij inroepen. Tijdens dit proces hebben we veel concessies moeten doen qua totale lengte en startlocatie.
Vergunningen en kosten zijn flinke drempels om overheen te komen. Dat geldt ook voor grenzen. Al zijn grenzen tussen landen tegenwoordig niet heel erg zichtbaar meer, wil dat nog niet zeggen dat ze er niet zijn. Ook bij de aanleg van dit grensoverschreidend routenetwerk zijn ze merkbaar, aldus Eijmael:
Over de grens zal de route vervolgen langs het Kannerbos – dat nog deels in Nederland ligt – en in België via de gemeente Riemst (Eben Emael, Kanne en Vroenhoven). De route zal hier deels verhard en deels onverhard over landwegen gaan om vervolgens omhoog over “de Kip” te gaan. Dit is een lange beklimming over een bospad op een flinke heuvel die zijn naam dankt aan het kiepen (kippen) van grond.”
De route loopt dus enkel over Nederlands grondgebied en aan het Vlaamse deel van België. De Walen doen niet mee?
De complexiteit van het totstandkomen van de Sint Pietersbergroute is onvergelijkbaar met de meeste routes in Nederland. Dat ligt deels aan de locatie, de Natura 2000 waarde van de Sint Pietersberg en de Vlaamse en Waalse belangen. Het gezegde “sport verbroederd” heeft tot nu toe alleen met de Vlamingen gewerkt, maar misschien dat er in de toekomst nog een omslag komt.”
Van het totale plan zijn dus delen aangepast of zelfs gesneuveld. Maar van de kaart is het hele verhaal zeker niet. Na een langdurig proces is er nu eindelijk licht te zien aan het einde van de tunnel en kan er concreet gepland gaan worden. Over de start van de werkzaamheden en oplevering van de route meldt Eijmael ons:
Vorige maand kreeg de nieuwe route in de Schoorlse Duinen groen licht, maar pas nadat er een langdurige procedure doorlopen was rond de afgegeven vergunning. Het was een sterke reality check dat routes écht niet ‘zomaar’ uit de grond komen. De plannen in Zuid-Nederland onderstrepen dit nog eens extra.
Eijmael vult aan:
Het is goed om te zien dat er bikers zijn met een lange adem, ook naast de fiets. 5 jaar bezig zijn met de aanleg van een route, nog zonder dat je één keer de schop vast hebt kunnen houden… ga er maar aan staan…
Vrijwilligers voor aanleg en onderhoud zijn altijd welkom en kunnen zich melden bij Ron van de Booren, de coordinator van de routebouwers bij Trailz043 via: info@trailz043.nl
Tekst: Jeroen van den Brand
Met dank aan: Sjef Eijmael