Must-have? Merida herdefinieert high performance e-MTB

Onlangs kregen we een persbericht binnen van Merida waarin, uiteraard, vol trots gemeld werd dat Merida andermaal in de prijzen is gevallen bij de Taiwan Excellence Gold Awards.

Uit het persbericht:

“Following the biggest win ever last year with 2 x Taiwan Excellence Gold Awards, today once again Merida Industry Co.,Ltd, a leading high-end bicycle manufacturer in Taiwan, gains a Gold plus a Silver together in the 21st edition of the prestigious Taiwan Excellence Gold Awards 2013. The Gold Award product from Merida is WARP TT, a Time Trial road race bike, while the Silver is E-Big Nine-29er, a 29”-wheel electric-powered mountain bike.”

 

De Taiwan Excellence Awards is een prijs die door het Taiwanese ministerie voor Economische Zaken en de TAITRA jaarlijks wordt uitgereikt aan Taiwanese bedrijven als aanmoediging tot de verdere ontwikkeling van de organisaties en de producten die men ontwikkelt.

De Warp TT, de tijdritfiets die Merida ontwikkelt heeft om het Lampre-Merida team bij te staan bij diverse ProTour wedstrijden viel in de prijzen vanwege het ontwerp dat uiterst aërodynamisch is en het modulaire stuurpen-systeem dat een goede zit voor elke rijder kan genereren zonder dat dit ten koste gaat van die aërodynamica.

De E-Big Nine-29er wordt geprezen doordat dit een nieuwe benchmark zou zijn op het gebied van e-bikes, meer bepaald, e-MTB’s. Nu zijn e-MTB’s niets nieuws. Al enige jaren zien we met name op de EuroBike diverse modellen bij nagenoeg alle grote merken wel verschijnen. Echter, niemand roept er echt over en dat lijkt vooral te komen omdat men ook niet zo goed ziet ‘waar de markt zit’ of waar de markt naar toe gaat. Typisch zijn veel e-MTB’s ook ‘gewoon’ elektrische fietsen met dikkere noppen banden en wat andere MTB-achtige onderdelen, maar slechts zelden een fiets die de naam ‘mountainbike’ écht waard is qua onderdelen en rijeigenschappen.

Merida_EBigNine01

Met de E-Big Nine-29er meent Merida een statement te kunnen maken en claimt dat er wel degelijk een markt is voor high-end mountainbikes met elektrische hulpaandrijving. Dit is in hun ogen een kritische nuance ten opzichte van die eerder genoemde e-bikes met mountainbike-looks.

De geometrie is afgeleid van de Big Nine hardtail, zoals die ook wordt gebruikt door het Multivan Merida World Cup team. Voor de aandrijving zet Merida het Bosch ‘middenmotor’-systeem in dat de cranks aandrijft met 250 watt aan elektrisch vermogen. De motor is daarbij centraal en vrij laag onder het frame geplaatst, waardoor de gewichtstoename minder effect op de handling heeft dan bij een aangedreven achter- of voornaaf. Opvallend hierbij is dat de motor sterk achterover is gekanteld en dus onder de onderbuis terecht komt. De reden die hiervoor wordt opgegeven is dat de motor in deze positie beter beschermd is tegen een impact van onderen. Iets wat bij ‘echt mountainbiken’ wel eens een punt kan zijn inderdaad.

De afmontage van de E-Big Nine E-Lite 3000 is ook niet bepaald low-end en zeker capabel voor een stevige mountainbike rit. Het mannelijk grote enkele kettingblad vooraan is natuurlijk bergop geen enkel probleem meer dankzij die elektrische ondersteuning…

Gadget of straks allemaal aan de zoemende e-MTB?
Logisch dat Merida trots is op deze award. Maar, wat vind jij? Heeft Merida inderdaad goed gezien dat er een markt is of zou moeten zijn voor high-end mountainbikes met trapondersteuning en is het straks heel normaal dat ons wekelijkse rondje op de vaste mountainbike routes gepaard gaat met het gezoem van een elektromotor?

Of zal deze niche altijd een niche blijven? Een gadget die hooguit leuk is voor hij of zij die wat geld over heeft (€3599 in dit geval…) en misschien eens een mountainbikeroute wil uitproberen in plaats van het suffe rondje rond de kerk samen met de vrouw op haar e-bike?

JB

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
7 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Gillis Hommen
Gillis Hommen
11 jaren geleden

Bereik? Zal vast gaaf zijn om mee te boscrossen! Maarja… ehh… als we zo door gaan, wanneer is het geen MTB meer maar een brommer/MX bike? Ok, het is alleen power ‘assist’, maar je hoeft alleen maar de trappers te bewegen om de volle 250w assist te krijgen. Dat maakt het voor wedstrijden ook meteen geen optie, het is niet te reguleren. Al had de TransVesubienne afgelopen jaar ook een E-bike klassement! Met…ehh… twee deelnemers ofzo? :) Het zou de ultieme forens-MTB zijn, als je toevallig een snelle bosroute naar het werk hebt. Ken een voorbeeld van een kennis die… Lees meer »

Toine
Toine
11 jaren geleden

Sinds ik Arnout Matthys heb ontmoet zie ik wel meer nut in dit soort power-assist fietsen, want het laat toch een vergeten groep mensen (met een beperking) ook lekker meebiken.

Erik
Erik
11 jaren geleden

Is deze begrenst? En idd wat is het bereik. Volgens mij is het nog een sport opzich om de capaciteit van de accu optimaal te gebruiken. Soms even full-power, dan weer regenereren.

Dennis
Dennis
11 jaren geleden

Bereik op een MTB is natuurlijk moeilijk te bepalen. Als je in een uur 1000 hoogetmeters maakt dan loopt de accu natuurlijk snel leeg.

Mark
Editor
Mark
11 jaren geleden
Reply to  Dennis

Wat is de volgende stap in de Evolutie van de E-bike? Formula K.E.R.S remmen?

JeroenK
JeroenK
11 jaren geleden

Bijladen door te remmen zou het ultieme zijn ja…

Persoonlijk wacht ik op een in een fiets geïntegreerde espresso machine ;-).

Lars
Editor
Lars
11 jaren geleden

http://www.espresso-bike.de/

Nog meer wensen?:-D