Het VariGrip-stuur van Newmen bestaat in feite uit een smal(ler) stuur, waarbij aan de binnenkant van beide uiteinden schroefdraad is aangebracht. De VariGrip-handvatten draai je hier simpelweg in. Het deel met schroefdraad ín het handvat geeft in totaal zo’n 25 mm verstelling. Opgeteld heb je dus in totaal 50 mm aan stuurbreedte-verstelling. De breedte lees je eenvoudig af op het stuur zelf, waarna je met de klemschroef in het uiteinde van het handvat, de boel op z’n plek vastzet. Het stuur is leverbaar in twee breedtes, waarmee je effectief een bereik hebt van 710 tot 760 mm en 760 tot 810 mm breedte.
Onder het rubber van het handvat is glasvezel toegepast, om het handvat sterk genoeg te maken zodat-ie dus buiten het stuur kan uitsteken. Het handvat kan echter niet in elke gewenste hoek en dus breedte-positie gemonteerd worden. De grip is namelijk niet rond in doorsnede. De dikkere zijde dient bovenop het stuur terecht te komen, zodat je maximale demping hebt én de meeste houvast.
Het Newmen VariGrip-stuur en de VariGrip-handvatten zijn naar verwachting vanaf maart 2023 leverbaar. Een aluminium stuur kost € 60, de carbon versie is met € 120 het dubbele. De Newmen VariGrip-handvatten kosten € 20 per paar.
Open standaard
Het VariGrip-stuur is weliswaar voorzien van inzetstukken met schroefdraad aan beide uiteinden, maar is daardoor nog wél compatibel met andere handvatten. Maar goed; als je een VariGrip-stuur koopt, koop je ‘m naar alle waarschijnlijkheid om te gebruiken mét VariGrip-handvatten. En laatstgenoemde hoeven niet eens Newmen-handvatten te zijn. De Duitse onderdelenfabrikant staat er voor open om andere fabrikanten een licentie op het ontwerp te geven en er zijn al gesprekken gaande met tenminste twee andere Duitse partijen. Oók andere stuurfabrikanten zouden welkom zijn om bij Newmen aan te kloppen voor een licentie op deze nieuwe uh.. ahum… ‘standaard’.
Bron en meer info: www.newmen-components.de