Zo ook voor het Cannondale Factory Racing team. En zij blijken daar aan de start te zijn verschenen met nieuw, nog niet gelanceerd materiaal!
Dat Cannondale aan een nieuwe Scalpel werkte was reeds voeding voor wat discussie op fora en diverse fora en sociale media. De huidige draait ook al sinds 2016 mee. Wanneer je je fabrieksteam er vervolgens in het openbaar op laat rijden, is het natuurlijk wachten tot de eerste beelden de wereld rond gaan.
Als we naar wat screenshots kijken van de video’s [1, 2] die de wedstrijdorganisatie vandaag vrijgaf, dan is het meest opvallende dat de link tussen de demper en het frame nu aan de zitbuis zit. Bij de huidige Scalpel gaat ‘ie naar de bovenbuis. Per framemaat werd de afstand tussen bovenbuis en demper groter, en dus waren er verschillende lengtes van deze link. Bij dit nieuwe ontwerp zouden ze gewoon weer één link voor alle frames kunnen toepassen – zoals veruit de meeste fabrikanten doen. Verder valt het op dat de hoofdlijn van de fiets niet heel veel anders is dan de huidige versie. Nog steeds ‘komt’ de demper ‘uit de boven’ buis; de rest van het frame volgt nu de designtaal die we bij de nieuwe Habit zien. We lijken zodoende eerder van een evolutie te spreken dan van een echt volledig nieuw concept.
Bij de collega’s van het Spaanse ESMTB zijn er nog wat meer foto’s te bewonderen.
Wanneer de nieuwe Scalpel te verwachten valt? Dat is nog even gissen, maar met het Wereldbekerseizoen voor de deur zal een officiële lancering waarschijnlijk niet lang meer op zich laten wachten…