Mountainbiken illegaal in de Ardennen?
Dat de Ardennen, met z’n weelde aan steile rivierdalen met talloze krappe, technische singletracks in trek is bij mountainbikers uit binnen- en buitenland, is vrij logisch. Maar hoe attractief de veelal natuurlijke trails ook zijn, in veel gevallen is mountainbiken in de Ardennen illegaal. Veel van die paadjes zijn namelijk sentiers, wandelpaden in bossen beheerd door de Département de la Nature et des Forêts (DNF). En daardoor geldt er een ~1 meter-regel. En dat betekent dat je als biker niets hebt te zoeken op paden smaller dan een meter. Een beetje zoals enkele Duitse bundesländer maar dan net wat minder krampachtig. De uitzondering op de regels is dat sentiers die opgenomen zijn in een vaste, bewegwijzerde mountainbikeroute wél toegankelijk zijn.
Het verschil met al die jaren dat het nooit een probleem was, is dat er sinds een paar jaar wél meer gehandhaafd wordt. De druk op de natuur werd, óók in Wallonië, tijdens de coronacrisis ook meer duidelijk. Het DNF zag zich dus genoodzaakt te gaan handhaven. Ook omdat er op diverse plekken ook trails ‘vanzelf’ ontstonden. Nu gaat niets vanzelf uiteraard, veel van die nieuw aangelegde trails zijn zonder toestemming aangelegd. En zo kwam er dan toch na jaren van gedogen toch een einde aan vrij rijden in de Ardennen. Ook het aantal evenementen voor mountainbikers is sterk gereduceerd.
Mountain Bikers Foundation Belgium
Al vrij snel na de aankondiging van meer strikte naleving van het verbod, kwam belangenorganisatie Mountain Bikers Foundation (MBF) Belgium met een manifest en petitie dat volop werd getekend. MBF wist hiermee het gesprek te openen met onder meer het DNF, lokale politici en leden van het kabinet. Uiteindelijk heeft dit er toe geleid dat men het belang van mountainbikers heeft onderkend; de doelgroep en dus de behoefte is groot. Bovendien: de regio is behoorlijk afhankelijk van toerisme. Dus het blijven weren van mountainbikers heeft simpelweg ook impact.
In de voorbije jaren zijn er zodoende toch officiële mountainbikeroutes in Spa, Esneux-Anthisnes, Bouillon en in de Amblève-vallei (Aywaille) aangelegd. Daarmee volgt men dus in feite wat je in Nederland ook ziet: het concentreren van recreatiegroepen in specifieke gebieden en daarbij striktere handhaving in die gebieden waar – in ons geval – mountainbiken dus niet (nooit) is toegestaan.
Nog eens drie ’trail centers’ voor mountainbikers in de Waalse Ardennen
De Waalse regering heeft nu nog eens drie projecten gedefiniëerd om mountainbiken en natuurontwikkeling beter samen te laten komen. De drie ‘nieuwe’ mountainbikegebieden zijn Vresse-sur-Semois, Vielsalm en Luik. Op elk van die locaties worden tientallen nieuwe mountainbikeroutes ontwikkeld. En de Waalse regering stelt in totaal 2,6 miljoen euro subsidie beschikbaar.
Wat de aard van deze nieuwe mountainbikeroutes in de Ardennen zal zijn, is nog niet helemaal bekend. Maar als we kijken naar de opties die er gecreëerd zijn in Spa, Esneux-Anthisnes, Bouillon en rondom de Amblève, dan blijven de Ardennen aantrekkelijk voor zowel crosscountry-, marathon- en trailbikers. Bij elke van de drie locaties wordt de subsidie aangewend om voorzieningen aan te leggen of op te waarderen. In Vielsalm wordt de ski-lift óók operationeel te maken buiten het skiseizoen en wordt er ook een pumptrack aangelegd naast de mountainbikeparcoursen.
Wanneer de nieuwe mountainbikeroutes en facaliteiten in en rondom Vresse-sur-Semois, Vielsalm en Luik gereed zijn, is niet bekend.
Bron: wallonie.be