Nieuwe schijfremmen van Sram: Motive, DB6, DB4 en gelimiteerde specials

Eindelijk: Sram stapt met al z’n remmen over op minerale olie

Met de introductie van de DB8-schijfremmen in 2022 kregen we al een voorproef van de richting waarin Sram met z’n schijfremmen gaat. Althans, wat de olie betreft. De DB8’s waren de eerste remmen van Sram met minerale olie in plaats van DOT. Nu haalt Sram de bezem door de kast en dikt het aanbod in, terwijl de compleet nieuwe Motive als vervanging van de Code én Level wordt geïntroduceerd. Overkoepelende thema’s hierbij: alle remmen hebben vier zuigers per remklauw en vanaf nu hebben alle remmen die Sram aanbiedt dus minerale remolie.

Grondig ingedikt programma

Vorig jaar kwam Sram met de Maven voor enduro-, downhill- en e-bikes. In navolging van de DB8 is de Maven eveneens voorzien van minerale remolie. Nu volgen de compleet nieuwe Motive, schijfremmen die bedoeld zijn voor alles van crosscountry- tot trailbikes. Daarnaast herziet de Sram de DB-reeks. Bovendien is het totale aanbod ingedikt. In totaal zijn er nu tien in plaats van 27 verschillende remmen in het remmengamma van Sram te vinden, met daarnaast gelimiteerde uitvoeringen van de Maven en Motive.

Sram Motive Ultimate ook al getest!

In dit verhaal gaan we uitgebreid in op de details van Sram’s nieuwe Motive, DB6 en DB4-remmen en de omschakeling naar minerale remolie. Collega Arjan heeft inmiddels óók al met de compleet nieuwe Motive Ultimate-remmen kunnen rijden. Een uitgebreid verslag van zijn ervaringen lees je hier.

Sram Motive schijfremmen met minerale remolie

Alle Sram-remmen nu met minerale remolie

Naast de nieuw remmen en het compactere programma is hét grote nieuw dat Sram nu volledig overstapt naar minerale remolie. De omschakeling begon in 2022. Nadat Sram begin dat jaar in een video de voor- en nadelen van DOT-remolie en minerale remolie uiteenzette, volgde al snel Srams eerste schijfremmen met minerale olie, de DB8. En hoewel Sram lange tijd vurig predikte dat DOT-remolie de betere keuze was, schakelt het merk nu dus voor al z’n remmen volledig over op minerale remolie.

De reden is dat er nu beter materiaal beschikbaar is om lucht- en vloeistofdichte keringen te maken. Dit materiaal is minder gevoeliger voor fluctuaties in temperatuur en kan daarnaast veel hogere temperaturen verdragen. Dat was voorheen een grotere uitdaging en de reden om voor DOT-remvloeistof te kiezen, waar dit punt voor afdichtingsmateriaal minder speelde. Aan de andere kant: merken als Shimano en Magura grossieren al jaren in remmen met minerale remolie, dus zo groot kon de uitdaging niet zijn, zou je denken.

Minerale remolie heeft overigens nóg een groot voordeel. In tegenstelling tot DOT trekt het géén water aan. Op den duur onttrekt de hydrofiele DOT-vloeistof langs de afdichtingen in de rem, water uit de lucht. Gevolg: het vloeistofniveau neemt toe limiteert dus de remslag. Bovendien is het kookpunt van het water in de DOT-vloeistof lager dan het kookpunt van remolie. Bij het warm worden tijdens de remmen kan gasvorming optreden en de rem sponzig worden. Minerale olie heeft hier geen last van.

Sram Minerale remolie

Sram is overstag: vanaf nu alleen nog minerale remolie bij de nieuwe Maven, Motive en DB-remmen.

Maven: ‘Extreme Heavy Duty’-schijfremmen

Met de Maven zette Sram vorig jaar een alternatief neer voor de eigen Code-remmen voor toepassing op zware e-bikes en downhill- en endurobikes. De compleet nieuw Maven is zelfs zó krachtig, dat Sram adviseert deze remmen met kléinere remschijven te gebruiken dan je gewend bent. Dat Sram met de Maven een flinke ho!-anker in handen heeft, bleek wel toen collega Arjan er mee op pad ging; de remmen zijn inderdaad erg krachtig en extreem goed te doseren.

Sram bracht vorig jaar drie modellen, de Maven Bronze, Silver en Ultimate. De Bronze is vanaf nu niet meer los te verkrijgen, maar is voorbehouden als specificatie voor fietsfabrikanten. Wel komt er een nieuwe Maven Base en de gelimiteerde Maven Ultimate Expert Kit.

Maven Ultimate Expert Kit: gekleurd en gelimiteerd

De Maven Ultimate werd vorig jaar pas geïntroduceerd en er is dan ook niets veranderd. In de remklauw vind je dus twee zuigers van 18 en twee an 19,5 millimeter, die tot 50 procent méér remkracht geven dan de Code. De remgreep heeft de swing link, die in feite de hefboom groter maakt naarmate je de remhendel verder inknijpt. Voor het ontluchten heeft de remklauw Srams Bleeding Edge aansluiting.

Net als vorig jaar, brengt Sram een gelimiteerde versie. De rode kleur maakt plaats voor wat Sram ’teal splatter’ noemt. Een rem met 1.800 millimeter remleiding, inclusief remblokken, maar exclusief remschijf, adapters en titanium bouten weegt 361 gram. Als set wordt de Maven Ultimate Expert Kit geleverd inclusief adapters, vier (!) HS2-schijven (1x 180, 2x 200 en 1x 220 millimeter) en de Pro Mineral Bleed Kit voor 655 euro.

Sram Maven Ultimate Expert Kit

Maven Base

Voor 400 euro heb je de Maven Base. De remklauw ziet er hetzelfde uit, maar intern is-ie toch anders. Want bij de Maven Base past Sram vier zuiger van 18 millimeter toe. De remhendel heeft daarbij géén swing link maar een direct link. Dit resulteert in een minder progressief remgevoel, aldus Sram. Wel zou het remgevoel in gemiddelde remscenario’s redelijk gelijk zijn aan dat van de Maven Expert. Een Maven Base rem weegt 380 gram per rem (inclusief leiding, exclusief schijf en montagespullen).

Sram Maven Base schijfrem

Sram Motive vervangt de remmen Level én Code

Centraal in het aangescherpte remmenaanbod van Sram is de compleet nieuwe Motive. Deze nieuwe remmen-familie vervangt zowel de Level- als de Code-modellen, om daarmee alles van crosscountry- tot trail af te dekken. Met de Motive levert Sram naar eigen zegge ‘Code-remkracht en Level-gewicht’. Ook de remklauw van de Motive heeft vier zuigers en komt op alle niveaus met de bleeding edge aansluiting voor vereenvoudigde ontluchting.

Sram brengt de Motive op drie niveaus: Motive Ultimate, Motive Silver en tot slot de Motive Bronze. Het topmodel, de Motive Ultimate, is voorzien van titanium hardware. Ook heeft deze rem een carbon remhendel met een scharnierpunt met afgedichte kogellager en een verstelbare banjo-fitting op de remklauw. De Motive Silver is in de basis hetzelfde, maar heeft een aluminium remhendel en stalen bouten. Bij de Motive Bronze is het scharnier van de remhendel gelagerd met een glijlager en zit de remleiding zónder banjo-fitting aan de remklauw. Alle modellen hebben de gereedschapsloze verstelling van reikwijdte, matchmaker-compatibiliteit voor het combineren van de klemband en bijvoorbeeld een schakelaar of dropper-remote en gebruiken dezelfde Sram Large-remblokken.

De Motive Ultimate heeft een kogelgelagerde carbon remhendel, titanium hardware en weegt per rem (exclusief schijf) 264 gram en kost 300 euro per rem.
De Motive Silver verschilt van de Ultimate door z’n aluminium remhendel en roestvaststalen hardware. Exclusief schijf weegt de Motive Silver 273 gram en kost 245 euro per rem.
Sram levert Motive-rem vanaf 190 euro in de vorm van de Motive Bronze. Deze rem weegt met 279 gram per rem slechts 6 gram meer dan de Silver-versie. Bij de Bronze heb je stalen bouten en een glijlager in de remhendel.

Motive Ultimate Expert Kit

Net als bij de Maven komt Sram voor de Motive met een gelimiteerde Ultimate Expert Kit. Qua specificaties is die identiek aan de Motive Ultimate, maar de remklauw van deze schijfrem is dus deels zwart en deels voorzien van ’teal-splatter’. De gelimiteerde set wordt geleverd als voor- en achterrem, twee CL-X remschijven van 180 millimeter en twee van 160 millimeter, de Pro Mineral Bleeding Kit en organische en gesinterde remblokken. Voor de gelimiteerde Motive Ultimate Expert Kit betaal je 655 euro.

Sram Motive Ultimate Expert schijfremmen – met minerale remolie olie

DB6 en DB4 vullen DB8 aan

Met een prijs van 105 en 80 euro voor respectievelijk de DB6 en DB4 rondt Sram z’n huidige aanbod aan schijfremmen onderaan af. Net als in 2022 geïntroduceerde DB8 maken beide remmen gebruik van dezelfde remklauw als de Motive-remmen. Sram belooft dan ook dat de remkracht op een vergelijkbaar niveau ligt.

De grootste verschillen zitten in bij de remgrepen. De greep van de DB8 is basaal gelijk aan wat Sram nu bij de Motive uitrolt en dus symmetrisch. Een greep kan zowel links als rechts op het stuur worden gemonteerd. De DB6 en DB4 zijn asymmetrisch en dus links-rechtsspecifiek. Verder is de klemband bij de DB6 matchmaker-compatibel voor een rechtstreekse montage van Srams schakelaars of een dropper-remote. Bij de DB4 ontbreekt deze optie. Verder kun je uitsluitend bij de DB6 het contactpunt van de remmen verstellen; de reikwijdte is echter bij beide remmen met een inbussleutel te verstellen. Het gewicht ontloopt elkaar nauwelijks; de DB6 weegt 363 gram per rem, de DB4 is slechts één gram zwaarder.

In de basis zijn de remhendels van de DB6 en DB4-remmen identiek. Bij de DB6 heeft Sram de klemband nog wat extra bewerkt, zodat deze compatibel is met de matchmaker-bevestiging voor schakelaars of andere remotes.

De remklauw is bij de DB6 en DB4-remmen identiek.

Bron en meer info: sram.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments