Na de introductie van de Tricon wielsets in 2009 volgt DT Swiss die modellijn op met de Spline One wielsets, waarbij gebruik gemaakt wordt van componenten die exclusief voor deze wielsets ontwikkeld zijn. Tijdens de vorige week gehouden Sea Otter Classic trok DT Swiss het doek af van deze nieuwe wielsets waarmee ze opnieuw de strijd met de concurrentie op het gebied van systeemwielsets aan wil gaan met de laatste technieken. De speerpunten bij de totstandkoming waren duurzaamheid, laag gewicht en scherpe prijzen voor wielsets voor een brede range aan toepassingsmogelijkheden.
Spline naven, v2.0
Het meest in het oog springende zijn uiteraard de naven. Net als de eerste serie Spline naven wordt ook bij de nieuwe versie gebruik gemaakt van straight pull spaken. 28 stuks in zowel het voor- als het achterwiel. In beide gevallen kruisen de spaken elkaar 3 maal.
Dankzij nieuwe smeedtechnieken hebben de naafhulzen vormen die voorheen niet mogelijk waren en er is een minder aantal bewerkingen nodig om toch tot een lichte naafhuls te komen wat uiteraard ook de productiekosten drukt. Elke naafhuls wordt samengesteld uit twee losse delen die met elkaar verlijmd worden. Deze lijmtechnologie gebruikte DT Swiss al enkele jaren voor de eigen 180 Carbon naven en een aantal naven die de Zwitserse firma maakte voor onder andere Bontrager. De achternaven zijn uiteraard voorzien van de bekende 36 tands star ratchet vrijloopmechaniek en daarmee zijn het volbloeds broers van de 240s navenserie.
Net als de overige DT Swiss naven met dit vrijloopmechaniek zijn ook deze nieuwe Spline One naven leverbaar in een SRAM XD compatible versie.
Waar DT Swiss overigens voorheen Shimano’s CenterLock schijfrembevestiging prefereerde, zien we bij de Spline One enkel nog de 6-bouts schijfrembevestiging.
Nieuwe velgen en spaaknippels
Aan de omtrek van de nieuwe wielsets vinden we velgen met een nieuw ontwerp. Ze volgen de trend in de markt die steeds meer lijkt te vragen naar iet wat bredere velgen. In het cross country race segment (XR-serie) spreken we in dit geval over een velg met een interne breedte van 20 mm. In de cross mountain (XM) reeks betreft dit 22,5 mm en de enduro cross (EX) reeks krijgt velgen met een interne breedte van 25 mm mee.
De nieuwe velgen zijn allemaal gelast en voor het eerst neemt DT Swiss afstand van het gebruik van eyelets bij de lichtgewicht aluminium velgen. Daar voor is het ‘Pro Head Reinforcement System’ (PHR System) in de plaats gekomen. Dit ‘systeem’ omvat een extra ringetje dat gevormd is naar de binnenzijde van de velg en de kop van de spaaknippel, zodat de spaak geen rechtstreeks contact meer heeft met de velg. Hierdoor zou de spaaknippel ook na lange periodes nog steeds goed draaibaar zijn zodat je makkelijker een slag uit je wiel kan draaien.
De spaaknippels zijn op hun beurt ook voorzien van een gewijzigd ontwerp. Ze zijn wat langer geworden doordat er een torx kop is voorzien aan het uiteinde van de nippel. Dit zie je echter niet, omdat die torx kop weg valt in de velg. Daarmee kan DT Swiss naar eigen zeggen zelf sneller wielen fabriceren, maar om de consument niet met een lastig na te stellen wielset op te zadelen, is het zichtbare deel van de spaaknippel nog gewoon uitgevoerd met de vier zijden waar je spaaknippel sleutel op past. Hoewel je dus niets van deze nieuwe vinding ziet, is het een extra feature en elke feature moet een naam hebben: Squorx. Dit is een samentrekking van ‘square-torx’…
Elke wielset wordt geleverd met een nieuw lichtgewicht tubeless velglint, een RWS skewer set en eindkapjes om de wielset voor zowel steekas als de reguliere quick release montage geschikt te maken.
XR 1501 Spline – Cross Country
Gewichten (per set, zonder QR):
- 26″ – 1410 gram
- 27,5″ – 1470 gram
- 29″ – 1520 gram
Prijzen:
- Voorwiel – €360,00
- Achterwiel – €439,00
- Achterwiel met XD driver – €459,00
XM 1501 Spline – Cross Mountain
Gewichten (per set, zonder QR):
- 26″ – 1545 gram
- 27,5″ – 1595 gram
- 29″ – 1680 gram
Prijzen:
- Voorwiel – €373,00
- Achterwiel – €439,00
- Achterwiel met XD driver – €459,00
EX 1501 Spline – Enduro Cross
Gewichten (per set, zonder QR):
- 26″ – 1660 gram
- 27,5″ – 1730 gram
Prijzen:
- Voorwiel – €387,00
- Achterwiel – €439,00
- Achterwiel met XD driver – €459,00
Bron: www.dtswiss.com
JB
En mag de rijder van een XR 1501 Spline – Cross Country ook 90kg + zijn? Setje ziet er belovend uit. Denk dat ik de rijders ervaringen maar eens ga afwachten en als mijn Edco setje aan vervanging toe eens eens zien of ze netzo goed uit de bus komen als de 240s
twee vragen die ik nog in geen enkele persmelding tegenkwam:
– De adviesprijs ligt lager dan van de smallere en zwaardere sjiekste Tricon wielen, correct?
– is Centerlock op zijn retour, of is dit in dit geval enkel gedaan voor kosten- en /of gewichtsbesparing?
Centerlock lijkt inderdaad op zijn retour; al kun je je bij deze wielen afvragen wat er eerder was. De drang om gewoon naar IS standaard te gaan waarmee het ontwerp deze vormgeving kon krijgen (gebruikmakende van de smeedtechnieken en minder nabewerking), of de smeedtechnieken, de vorm en daarna pas het ‘compromis’ dat IS beter in het ontwerp paste?
of de productiemethode
Het lijkt erop dat een lefty ook op zijn retour is. Ben benieuwd of er nog een lefty uitvoering komt.