Nou ja, lekken…? Mag het nog lekken heten als je pontificaal een nieuwe fiets lanceert en op je website niet alleen de nog-niet-eerder-onthulde afmontage benoemd maar ook al toont? Dat is wat Niner zojuist gedaan heeft met hun nieuwe ‘enduro hardtail’ (juist ja, het werd ook wel eens tijd voor een onderverdeling in subcategorieen binnen het enduro segment…), de ROS 9. Wat is de ROS 9? Een stalen hardtail met 29″ wielen (…) geschikt voor 120-140 mm vorken.
Uiteraard is deze nieuwste telg uit de Niner schuur voorzien van een steekas, oversized balhoofdbuis, kabelgeleiding voor een dropper zadelpen, een bashguard montage mogelijkheid en… de Biocentric II een excentrische trapas. Singlespeed is dus een keuze.
Leuk nieuws. Maar eigenlijk is deze fiets slechts een bruggetje naar het nieuws dat SRAM zelf nog niet officieel geuit heeft via een persbericht, al waren ze wel zo handig om al verwijzingen te maken in de specificatie documenten met afmetingen van voor framebouwers die openbaar zijn; een budget versie van de 1×11 XX1 groepset; de XO1. De term ‘budget’ moet je dan ook als een relatieve zien in deze, aangezien de XO groepsets nog steeds in de hoogste regionen van high-end spectrum post vat.
Nadere, officiële details ontbreken nog, maar de Franse collega’s van Endurotribe hebben alvast een detailopname weten te bemachtigen. We zien een derailleur die niet of nauwelijks afwijkt van de XX1 versie, maar het laat zich raden dat de keuzes voor net wat andere (lees; net wat zwaardere) materialen en minder bewerkingen ten opzichte van de XX1 onderdelen aan de basis liggen van een goedkopere versie. Ook de grote cassette lijkt hol en dus nog steeds erg bewerkelijk te zijn, waarbij de grootste krans ogenschijnlijk ook van aluminium is zoals dat bij de XX1. Waar de XX1 crankarmen van carbon zijn, neigen we bij de XO1 te denken dat ze in aluminium zijn uitgevoerd, waarbij ook de spider meer traditioneel gevormd en niet een specifieke ‘eigen’ standaard betreft zoals dat bij het topmodel wel het geval is.
Wordt ongetwijfeld vervolgd…!
Bron: www.ninerbikes.com
JB
Een alu X01 crank zou jammer zijn. De X0 cranks zijn immers ook carbon.
Dit heeft naar mijn idee ook meer een X9 uitstraling dan XO…
Het goede nieuws is: Volgens mij kun je die spiders op elk SRAM crankset schroeven. Ik zag ook al ergens een XO crank met XX1 spider. Als je een beetje creatief bent, maakt het allemaal niet zoveel uit aan de crank kant. Als je niet kleiner hoeft dan 30T, zijn wide/narrow bladen van andere merken op een 104bcd crank ook nog een optie.
Yep, cranks lijken mij X9’s.
De cranks van de X1 groep waren sowieso al relatief het meest betaalbaar. Het lijkt er op dat dat de huidige X0’s zijn, maar dan met X1 spider+blad. Als dat zo is, was het natuurlijk niet mogelijk kosten te besparen met behulp van een crank uit de bestaande X0 groep…
Zo duur is een complete XX1 groep toch ook niet? Het is meer dat de cassette nogal prijzig is voor een slijtage onderdeel. Ben vooral benieuwd wat voor oplossing ze daarvoor hebben gevonden.