Shimano en Campagnolo hebben nog altijd een onderlinge strijd wie nu de meeste versnellingen heeft. Campa lag voor, voor wie het interesseert, maar Shimano sluit aan met 11 speed.
Net als dat droog alleen kan bestaan als je ook weet wat nat is, of arm versus rijk, gelukkig en niet-gelukkig zo u wilt, gaat dat ook op voor veel versnellingen en géén versnellingen… Leuk als afwisseling, of als levensovertuiging. Hoe het ook zij; ook singlespeeders willen zich wel eens meten en dat gaat dit jaar ook weer gebeuren bij een Nederlands Kampioenschap!
Dat dit niet precies een jaar na het vorig jaar gehouden NK plaats vindt, is irrelevant. En… zo is er nog meer irrelevant, maar daarentegen ook meer drang naar professionaliteit, aldus de organisator van het aanstaande NK Singlespeed. Daarover verderop in dit artikel meer. Eerst de belangrijkste details van dit aanstaande evenement:
Planning
En NK Singlespeed is altijd een weekendgebeuren. Op zaterdag is er mogelijkheid tot toeren, en wat er verder (…) moet gebeuren. Op zondag is de wedstrijd. De precieze verzamel- en starttijd wordt nog bekend gemaakt.
Onderdak & verzamelplaats
Camping: Charme Camping Eelerberg
Reserveren kan via het inschrijformulier op de site. Geef in het vak “opmerkingen” aan: “singlespeed, veld E”.
Kosten
Nog niet bekend, er wordt waarschijnlijk een symbolisch bedrag gevraagd.
Inschrijven
Inschrijven kan via het singlespeedforum bij ons oude nest of via Facebook. Roep daar je naam en kies zelf een startnummer! Uiteraard is er een reglement.
Voor verdere informatie over het NK Singlespeed weekend kun je ook terecht op de Facebookpagina van het evenement.
Interview met de organisator
We vroegen deze organisator, Lars V., naar een officieel persbericht van het evenement met alle ins- en outs. Deze organisator is duidelijk van veel markten thuis en het persbericht was dan ook voorzien van alle antwoorden op vragen van een te houden interview…. waarbij de vragen ook al reeds door hemzelf waren geformuleerd….
VZ: Allereerst: Wie bent u?
DLC: Ik ben een singlespeeder in ruste uit Salland. Op Velozine opereer ik onder de naam delarscuevas, een nickname die refereert aan Armand de Las Cuevas. Dit is een Franse wielrenner uit begin jaren ’90, die goed was voor een aantal mooie overwinningen, en interessante bloedwaarden.
VZ: Waarom organiseert u het NK singlespeed?
DLC: Ik lag perfect op schema richting een Olympische titel singlespeeden in Londen, komende zomer. Ik had zelfs de formulieren voor het uitroepen van een eigen staat (in verband met eigen bondskleding) al ingevuld klaarliggen. Een hardnekkige knieblessure deed deze droom echter uitéénspatten. Na een inktzwarte periode heb ik mezelf bijeen geraapt en besloten om de sport op een andere manier te dienen.
VZ: Waarom trouwens singlespeeden?
DLC: Omdat het kan.
VZ: En waarom Holt’n?
DLC: De omgeving rondom Holten is prachtig, er is veel te fietsen en het komt in deze regio dichtst bij het begrip “heuvel”. Daarnaast is Holten gewoon een geil dorp, excusez le mot.
VZ: De singlespeedscene is van oudsher nogal… anarchistisch. Maar voor deze wedstrijd geldt een reglement!?
DLC: Leer van de geschiedenis: Mountainbiken is begonnen binnen een groep overjarige anarchistische hippies. Dat was leuk in het begin, maar nadat de wietdampen optrokken, heeft het zich gelukkig verder ontwikkeld en geprofessionaliseerd. Dit hebben we te danken aan mensen met een visie, zieners zo u wilt. Mensen als Mike Sinyard.
Het singlespeeden staat nu op dat punt. De tijd is aangebroken om deze prachtige sport door middel van verregaande institutionalisering en regulering naar een hoger plan te tillen. Dat dat werkt is overduidelijk. Als u ziet hoe de reguliere mountainbikesport floreert onder de bemoeienissen van de KNWU zijn verdere argumenten overbodig, dunkt me.
VZ: Hmm… Maar waarom dan niet gewoon het KNWU reglement gebruiken?
DLC: Het is mijn overtuiging dat je nooit klakkeloos iets van een ander over moet nemen, maar je eigen pad moet volgen. Dat moet niet opgevat worden als “anarchisme”, maar gewoon als gezond verstand. Zonder deze denkwijze hadden we bijvoorbeeld nooit de huidige rijkdom aan bottom bracket standaards gehad.
VZ: Kunt u aantal punten toelichten?
DLC: Jazeker. Om het op waarde te kunnen schatten moet u zich beseffen dat de professionalisering van de singlespeedsport nog in de kinderschoenen staat. Hierbij past een kort, prettig leesbaar en, mmmm, liberaal reglement. Maar… wie goed leest, begrijpt dat het een goede eerste stap is in de richting van uitgebreidere richtlijnen. Ik zal er drie punten uitlichten:
“Wat is het?” is voor de oudere generatie wellicht een schok. Maar dit moest maar eens gezegd worden. En deze schok prikkelt tot doorlezen…
Ten tweede de kledingclausule. Deze is zo opgesteld, dat het past in de belevingswereld van de renners. Maar zo wennen ze op speelse wijze aan uniformiteit, en vooral aan het feit dat het normaal is dat je betaalt om in bepaalde kleding te kunnen rijden.
Als laatste de fietsclausule. Ik zeg: Eén doel, één woord: homologatie…
VZ: Aha, u probeert de renners door middel van een reglement met veel vrijheid en beloningsstructuren te laten wennen aan het… begrip reglement?
DLC: Correct. Inhoudelijk stelt het nog niks voor, maar de renners leren zo ongemerkt om om te gaan met, en zich te conformeren aan de regelgeving. Ik verwacht ook nog vóór 12 mei een tweede of zelfs derde iteratie van het reglement te kunnen publiceren. Stap voor stap opschakelen…
VZ: Rare vraag, maareh… zit de singlespeedscene hier wel op te wachten?
DLC: Als dat de toon van het gesprek wordt, is dat bij deze afgelopen.
VZ: Uh.. uh… Iets anders: Er wordt gekampeerd rondom het evenement. Leuk!
DLC: Ja. Maar veel belangrijker: Het is maar een kleine stap van kamperen naar betaalde team-tent-zones.
VZ: Hoe ziet u verder de toekomst van het singlespeeden binnen Nederland?
DLC: Groeiscenario. Ik voorzie binnen twee jaar de oprichting van een Nederlandse Singlespeed Bond, en een licentiestelsel dat zijn gelijke niet kent. Vanaf daar wordt verder gebouwd. Ook internationaal. Total World Gnomination staat gepland voor 2017.
VZ: Duidelijk. Visie kan ook u niet worden ontzegd.
DLC: Dat heeft u goed gezien.
VZ: Tot slot: wat is dat toch met die kabouters?
DLC: Als u moet vrágen, kan ik het u ook niet uitleggen. Goedemiddag.
Bron: Lars V.
JB
Hahaha, gnomination at work!
Te koop: 9 speed transmissie m.u.v. 32 x 15 en de ketting… (moest toch maar eens gaan singlespeeden)
Goed bezig, zeg ik. Alleen vraag ik me af of de illustere Lars V ook kampeert aan de vooravond van het evenement. :P
(Heb ik zojuist 1,5 ronde morele achterstand opgelopen?)
@Eric: 1,5 ronde haal je toch zo weer in met die versnellingen van je? Of heb jij ook eer zo’n rare fiets zonder toeters en versnellingen? Lars: zet je in versie twee dat we mogen spugen op iedereen die wel aan de wedstrijd probeert deel te nemen, maar toch versnellingen op z’n fiets heeft? Bij een Bond met regelgeving hoort ook purisme en elitairisme!
Wel mooi dat we het weer een race mogen noemen. Ik ben al begonnen met trainen. :)
Eindelijk, regels! Vrijheid in gebondenheid! :D
Ik neem trouwens aan dat heel team VZ present is? Teamkleding en tenten zijn dit jaar nog gratis…
Dan wachten we nog een jaartje tot we startgeld krijgen… ;)
Nu begrijp je natuurlijk wel dat dat láger is dan alle kosten die dan in rekening gebracht gaan worden he :-)