Maakte het ‘Made in the USA’-labeltje op je aluminium Turner, Santa Cruz of Titus onderdeel uit van je besluit tot aankoop? Net als bij veel andere merken is de kans groot dat dat nu eveneens ten einde komt. Deze merken laten hun frames in Portland fabriceren bij de firma Sapa. Voorheen was de specialistische framebouw afdeling gekend onder de naam Anodizing Inc. en nog steeds is het de grootste Amerikaanse framebouwer. In hoogtij dagen, zo rond de millenniumwisseling, produceerde men maar liefst 750.000 tot 900.000 frames per jaar.
Hoewel deze getallen indrukwekkend genoeg zijn, is het aantal klanten de jongste jaren terug gelopen en is de omzet van deze afdeling binnen het grote Sapa concern te mager geworden. De concurrentiestrijd met Azië blijft toch lastig, ook in het niche segment. Alle klanten zijn dan inmiddels ook ingelicht over de aanstaande productiestop. Sapa zal de fietsindustrie niet geheel vaarwel zeggen. Hun expertise op het gebied van extrusie, anodiseren, hitte behandeling, hydrovormen en talloze andere bewerkingen, zullen ze blijven leveren.
Veel bekende frames van gerenommeerde merken werden door Sapa/Anodizing Inc. gefabriceerd, met als meest recente voorbeelden de genoemde frames van Turner, Titus en Santa Cruz. Rond de millenniumwisseling kwamen er uit de fabriekshal van Anodizing Inc. ook legendarisch frames zoals Schwinn’s Homegrown topmodellen en enkele Yeti modellen, toen Yeti nog onder Schwinn’s vleugels viel.
Sapa was namelijk een van de eersten die met ‘vergevorderde’ aluminium legeringen frames op grote schaal wist te maken. Zo maakten ze de eerste ‘Metal Matrix’ aluminium frames (zoals M2 en de M4) van Specialized en zelfs ‘ons eigen’ BeOne had rond die tijd een lichtgewicht frame, de Weblite, die uit diezelfde legering voor hen gemaakt werd.
Er is nog ‘hoop’ voor hen die toch graag oprecht het predicaat ‘Made in the USA’ op hun fiets zien prijken. Portland huist naast talloze kleine framebouwers sinds enige tijd ook een contract-bouwer die mogelijk veel klanten van Sapa over kan en zal nemen. Onder de naam Zen Bicycle Fabrication is de voltallige productie-crew van Ellsworth verzelfstandigd en zij richten zich dus naast het produceren van de Ellsworth frames op een bredere klantenkring uit de fietsindustrie.
Foto’s: www.titusti.com, www.sapagroup.com
JB
Volgens mij zijn vooral Amerikanen nogal sterk geneigd alleen frames en fietsen te kopen met het “Made in Usa” predikaat. Zolang het geld maar in eigen land blijft zullen we maar zeggen. Vraag me af wat dit dan voor gevolgen heeft voor de verkoop daar! Maarja, als er niks meer uit USA komt is dat ook weer niet echt een hele geldige reden om te stoppen met fietsen… :)
Och ja, dan staat er toch “designed in the USA” i.p.v. “made in the USA”.
Een beetje assemblagewerk in je eigen land en je kan er nog steeds ‘made in …’ op zetten. Schijnen ook veel Italiaanse racefiets fabrikanten handig gebruik van te maken.
Blijft inderdaad boeiend hoe belangrijk sommige U.S. bikers dit vinden. Sommigen praten alsof je de vijand steunt als je een parts of frames uit het verre oosten haalt.
In de VS is de regelgeving wat specifieker: de meerderheid van de het materiaal en de toegevoegde waarde moeten uit de VS komen. Ergo: voor dat Made in USA stickertje moeten de buizen toch echt wel in de VS getrokken zijn.
De Turners blijven tot eind ’12 nog bij Sapa in productie naar het schijnt. Titus was sowieso al bezig met een transactie van het hele gamma naar Taiwan; verwacht daar dus ook zeker een prijsdaling, geheel in verwachting met de insteek van de huidige eigenaar van TItus….
Haha, dadelijk worden dfe Turner frames door de gasten van Ellsworth gebouwd. Ben benieuwd of alle ‘Homers’ dan weglopen, want het botert niet echt tussen de Turner fans en Ellsworth.
Santa Cruz haalt de meeste frames al uit Taiwan…
Ik begrijp dat dit voor de gemiddelde red-neck een serieus topic is, maar voor ons toch vokstrekt irrelevant? Of de knop van het computer gestuurde lasapparaat nu door een slecht opgeleide, onderbetaalde Amerikaan wordt ingedrukt of door een goed opgeleide, hoog gemotiveerde Taiwanees? Zelfs als het helemaal met de hand maken, dan nog steeds liever een gemotiveerde lasser. Het enige wat telt is een gemotiveerd persoon, en die zie je in de custom Portland area en in het hoger segment. Voor massa produkten zoals Specialized, Cannondale en ander laagwaardig spul kies je voor de logistieke effcientie; Taiwan dus. P.s Morgen… Lees meer »