Onderhoudsploeg MTB Zuid-Veluwe investeert in groener en stiller gereedschap

Afwateringsgaten graven, een bocht herstellen, overhangend struikgewas snoeien; er is altijd wel wat te doen aan een mountainbikeroute. Dat kan met handgereedschap, maar vaak schiet dat niet op en moet er machinaal spul ingezet worden. Door benzine aangedreven spul maakt echter herrie, stinkt en is voor mens en milieu niet goed. De onderhoudsploeg van MTB Zuid-Veluwe vroeg zich af of het anders kon en vond de oplossing in elektrische apparatuur met accu’s.

Stel je voor…

… zomaar een zaterdagochtend; je verzamelt met gelijkgestemden op een parkeerplaats aan de rand van het bos. Je inventariseert de manschappen, het werk én de gereedschappen. En onder het genot van wat gebabbel en fluitende vogels ga je naar de routesectie waar vandaag onderhoud wordt gepleegd. Maar nog voor Henk* bij de clou van z’n sterke verhaal van deze week is, wordt z’n verhaal onderbroken door het geluid van een bosmaaier met verbrandingsmotor. “Wat zeg je Henk!? Ik hoor je niet?!” “Dus ik zeg tegen die verkoper; ‘joh, Jan* heeft zo’n gravelbike en dat is gewoon een ATB zoals in de jaren negentig met een raar stuur, dus ik vind die hype wat vreemd'” “Wat?! Met wie ging Jan vreemd?!” “Neehee, dat ik de gravelbikehype niet begrijp!” “Ja, Jan is inderdaad leip” “Nee, dat bedoel ik niet!” “Wat?” “Laat maar, we praten wel verder tijdens de koffie!” “Dit is geen kloffie, maar gewoon mijn werkkleding!” “Jahaaa, laat maar!”

* Fictieve namen, echte namen bekend bij de redactie.

Stichting MTB Zuid-Veluwe pleegt routeonderhoud vanaf nu met accugereedschap

Sinds een paar jaar liggen er nieuwe mountainbikeroutes aan de zuidrand van de Veluwe. Het onderhoud van die route gaat met steeds minder herrie gepaard. De onderhoudsploeg van MTB Zuid-Veluwe werkt vanaf nu bijna alleen nog maar met accugereedschap.

Onderhoudsploeg MTB Zuid-Veluwe investeert in accugereedschap

Tja, door benzine aangedreven gereedschappen zijn dus niet alleen een bron van herrie, maar in potentie dus ook de bron van geruchten. Verzonnen anekdote terzijde en verder in alle serieusheid: herrie in het bos is verre van ideaal. Maar ook de uitlaatgassen zijn niet goed voor mens en milieu. Dat het anders kan, bewijst MTB Zuid-Veluwe, want deze stichting investeerde onlangs nog verder in accugereedschap.

Roy Slangen van MTB Zuid-Veluwe licht toe: “De keuze voor accugereedschap is eigenlijk heel logisch. Men hoeft geen gehoorbescherming meer te dragen en staat ook geen uitlaatgassen meer in te ademen. Bovendien is het gewoon een stuk stiller en gebruiksvriendelijker. En dat is goed voor alles en iedereen.” Maar MTB Zuid-Veluwe gaat verder in z’n stappen om stiller én groener routeonderhoud te kunnen plegen. Zo wordt er bij de accu-kettingzaag biologisch smeermiddel gebruikt die bij aanraking met micro-organismen sneller wordt opgenomen en afgebroken.

Slangen merkt ook op dat er meer contact is met passanten. Enerzijds betekent dat dat de leden van de onderhoudsploeg zich meer bewust zijn van hun omgeving en dus naderende bikers eerder opmerken. Maar ook in de andere richting is er meer contact. “We merken dat de drempel voor contact met bikers en wandelaars lager is. Er volgen vaak interessante gesprekken en er ontstaat meer begrip voor hoe we de paden onderhouden,” zo vervolgt Slangen.

Geen benzinemotoren maar elektromotoren en accu’s. Het is een stuk stiller in het bos en dat bevalt niet alleen de dieren, ook passanten spreken de onderhoudsploeg van MTB Zuid-Veluwe er positief op aan.

Eenvoud en passend bij tijdsbeeld én beeldvorming

Stichting MTB Zuid-Veluwe is verantwoordelijk voor het onderhoud van zeven mountainbikeroutes met een lengte van in totaal 159 kilometer. Voor de stichting is de aanschaf van accugereedschap een schot in de roos. Slangen werpt zich op als fervent voorvechter voor accugereedschap voor onderhoudsploegen. De voordelen zijn duidelijk. “Bovendien zijn we op een punt beland dat het vermogen en de accucapaciteit geen belemmering meer zijn. We kunnen er bijna even lang mee werken als met de benzinevariant,” zo vervolgt Slangen. “Wij hebben professioneel apparatuur van Stihl en hebben ze voorzien van een specifieke connector. Via een app kunnen we zo van elk apparaat de status zien. Niet alleen de accustatus, maar ook wáár ze zijn en het aantal draaiuren. Dat laatste is dan weer handig met oog op het onderhoud van de machines. Zeker omdat we met een wisselende bezetting werken, is een goed overzicht houden van het machinepark daardoor vrij eenvoudig.”

Het aanschaffen van accugereedschap brengt natuurlijk kosten met zich mee, maar Stichting MTB Zuid-Veluwe heeft daarvoor een beroep kunnen doen op de steun van routesponsoren. Ook donateurs, vrienden van de route en diverse ondernemers die een start/rustpunt van de route zijn, hebben allemaal bijgedragen om dit mogelijk te maken. Slangen vult aan: “Uiteraard ben je met de aanschaf alleen er nog niet. De machines hebben ook onderhoud nodig, maar dat is juist bij accugereedschap een stuk eenvoudiger en daardoor goedkoper.”

Wat de onderhoudsploeg van MTB Zuid-Veluwe betreft is accugereedschap dus een duidelijk win-win. Slangen: “Vanuit diverse hoeken hebben we al complimenten gekregen over deze milieubewuste aanpak van routeonderhoud. En dat draagt natuurlijk óók bij aan het beeld van mountainbikers. Wat dat betreft kan ik het andere onderhoudsploegen van harte aanbevelen om ook over te stappen op accugereedschap!”

Bron: mtbzuidveluwe.nl

Zie ze eens blij zijn!
Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments