Het is nog maar een jaar geleden dat Sram met de XX1 groep en met name de bijbehorende 10-42 11-speed cassette de mountainbike wereld op zijn kop zette. Waarom zou je nog met meer dan één blad vooraan willen rijden, als de cassette die je op je achternaaf hebt, al een enorme range heeft. Dat is de filosofie achter een 1×11 speed. Die gedachtengang werd opgepikt. En hoe: op de Olympische Spelen had het koningskoppel Schurter en Kulhavy beiden een 1×11 setup op hun fiets, maar ook de sterke opkomst van Enduros waar de grote range in combinatie met een enkel blad voor (en dus de mogelijkheid om een chainguide te monteren, al was dat volgens Sram niet beslist nodig) een hit werd.
Shimano is tot op heden niet op de hype van 1×11-speed gesprongen. Maar dat geeft de ruimte aan kleine bedrijfsjes met simpele maar doeltreffende ideeën. Het willen hebben van een 1×11 achtige setup a la SRAM XX1 beperkt zich immers niet tot de wereldtoppers. Ook de gewone man wil dit graag en een groot deel daarvan rijdt nog met ‘ouderwetse’ 3×10 of 2×10 setups rond, van SRAM of van Shimano.
OneUp Components 42 tands kettingblad
Enter OneUp Components: dit nieuwe bedrijfje uit Canada heeft een enkel 42 tands tandwiel ontwikkeld, wat geplaatst kan worden achter een standaard (11-36) Shimano of Sram cassette. Door simpelweg een van de kleinere, losse tandwielen uit de bestaande cassette weg te laten (OneUp adviseert de 17t) krijg je een relatief goedkope 11-42 cassette. Dit is dan nog steeds een 10 speed variant. Daardoor is er geen noodzaak om ook je shifters aan te passen. Dit nog even afgezien van het feit dat 11-speed Shimano shifters nog niet bestaat.
Voor een prijs van 100 amerikaanse dollars kun je het tandwiel bestellen. Dat is waarschijnlijk duurder dan je cassette, ketting en voortandwielen opgetelt. Maar het is nog altijd een pak goedkoper dan een complete XX1 of X01 aandrijving. Voor dit bedrag koop je daarom méér dan slechts het stuk CNC gefreesd aluminium. Zo bekeken is 100 dollar een kleine prijs voor een flinke functionaliteits-boost. Enige bedenking die wij nog hebben, is hoe goed het grote tandwiel werkt met bestaande Shimano derailleurs die volgens de Japanse gigant slechts geschikt zijn tot 36 tanden. Alleen een praktijktest zal uitwijzen hoe goed het werkt…
Het tandwiel is verkijgbaar begin 2014 via de site van OneUp Components.
Helaas is die 17t juist een van mijn meest gebruikte kransjes…
Yep, hier dito. Maar met een kleine finetuning van t voorblad is daar mogelijk wat mee te spelen. Al vind ik de sprong wel wat onhandig worden op de cassette, zodra je die 17t wegneemt…
Ohja, vergeten Two-One… ik zou zelf eerder de 11t weglaten om meer consistency te houden in je vertanding. Welk verzet je het meest gebruikt is natuurlijk afhankelijk van je voorblad (30t? 32t? 36t?) en je power-to-weight…
Alleen jammer dat je bij SRAM met maximaal een 1070 cassette kan rijden, de 1080 heeft geen losse kransjes meer. Dus met een lichte cassette rijden is dan voorbij (XTR is zwaarder dan 1080).
Hmmmja… voorblad wat aanpassen om meer te kunnen rijden op kransjes waartussen kleinere verschillen zijn, kan ik inkomen. Wel uitkijken of je met het oplossen van het ene probeel niet het andere creëert. Bij 1×10 is het grootste of het kleinste verzet wat je nodig hebt juist vaak bepalend voor keuze van voorblad.
Liever consistente verschillen tussen tandjes dus inderdaad. Wie komt er met de eerste echte 10 speed cassette met 42T?
Ik vraag me eerlijk gezegd af of die er gaan komen van de Grote S’en.
Ik denk eerder dat Shimano komend voorjaar een 1×11 / 2×11 wide range XTR presenteert. SRAM zal volgen met een X1X1 (? :-) )