Je vraagt je af wat er van komt als je twee grote mannen uit de fietsindustrie bij elkaar zet: Andy Kessler – de man die BMC redde en er een miljoenenonderneming van maakte, en Gérard Vroomen, die het vaderschap voor Cervélo deelt met Paul White. Iet bijzonders, zou je op voorhand denken…
Hoewel Cervélo onder Vroomen een aantal interessante innovaties en doordachte concepten op de markt bracht – met succes, gezien hoe ze de triathlonwereld veroverde en een Cervélo voor velen nog steeds the frame to have is – bleef ondanks hardnekkige geruchten een mountainbike uit. De oplettende lezer kon in februari echter al opmerken dat Vroomen met nieuwe zakenpartner Kessler onder een nieuwe naam zijn kennis en kunde naar het offroad segment ging brengen en dat er gewerkt zou worden met het materiaal dat voor beide heren weinig geheimen meer kent; carbon. Sinds een dag of twee is de website van Open Cycle dan ook… nouja, geopend.
Naar eigen zeggen wordt het karakter van de Zwitserse onderneming gekenmerkt door eenvoud. Geen eindeloze lijn modellen in de catalogus (nouja, momenteel beperkt Open Cycle zicht tot ééntje) en weinig reclame (daar hebben ze subtiel name dropping en de naam van Vroomen en Kessler om op te teren toch al voor). Dit allemaal om tijd en energie vrij te maken voor ontwerp en contact met de klant. Helaas zie je de doorwerking van al die eenvoud niet terug in de prijs: het enige model, de 29er “Hardtail O-1.0” – moet los maar liefst €2500,- kosten.
Daarvoor krijg je een frame ontworpen door – we durven het haast niet te zeggen – fanatici, mannen die van ieder detail uitwerken en optimaliseren een verkoopargument hebben gemaakt.
“It’s not about high- or low-modulus, it’s about the right carbon in the right spot. And because the bike industry loves techie-sounding abbreviations, we’ll humor them and call it TRCinTRS™”, aldus de heren op een van de talloze pagina’s op de website waar uitgebreid over deze details gesproken wordt. Men vervolgd: “The simple fact: stiffer carbon is more brittle. Strategically placed ultra-high-modulus carbon is a good idea. Putting the same in the headtube where you have big impact loads is not!”
Gerard legt het zelf uit:
Wie voorbij de matte lak van de Hardtail O–1.0 kijkt ziet dan zowel in de grove lijnen als in de kleinste puntjes een frame waarbij aan alles gedacht is. ‘Comfort’ is het modewoord bij carbon hardtails en dit Open Cycle frame heeft inderdaad wel een erg iele staande achtervork. Dat het concept waarde heeft is echter reeds bewezen in de Cervélo R-serie raceframe’s. De zitbuis is erg licht uitgevoerd en draagt samen met een 27.2 millimeter zadelpen ook verder bij aan het comfort. Men beweert op de website: “The O-1.0 seattube has twice as much flex as the next-lightest 29er frames in production. Especially on a hardtail, this is a big plus on rough terrain.”
Ook een tapse 1.125-1.5” balhoofdbuis ontbreekt niet; interne kabelgeleiding evenmin. Een tweede blik op de kabelnokken en je ziet dat het frame zelfs geschikt gemaakt kan worden voor elektrische bekabeling, voor wie via K-Edge al een XTR ombouwkit heeft gekocht. Of zouden de heren hiermee al verkapt bevestigen wat al enige tijd in de wandelgangen klinkt… ? Dit terzijde. Hydraulica past er ook nog door: Open Cycle levert de Hardtail O–1.0 desgewenst ook met een compleet Acros A-GE kit voor een schamele €11,000.
Verder een combinatie van verwachte en verrassende details: S3-type voorderailleur ophanging, een kijkgaatje – jawel – om te zien hoe ver je zadelpen in het frame steekt, met de liggende achtervork geïntegreerde Postmount remklauwbevestiging, en een BBRight trapaspot. BBRight moet het definitieve antwoord zijn op welk bottom bracket system nou het beste werkt, en biedt door haar asymmetrie weer net wat extra ruimte voor frame optimalisatie. Dat laatste is ook goed gelukt: het kale frame moet slechts 850-890 gram wegen. Er zijn echter nog weinig, zeg maar gerust slechts een crankleverancier die een passend crank maakt; Rotor.
Tot slot nog een woord over geometrie, waar Open Cycle ook een duidelijk mening over heeft: een voor deze tijd vrij steile balhoofdhook van 72 graden, en maatvoering gaat met ‘stack’ en ‘reach’, in plaats van een (virtuële) bovenbuislengte. Dit laatste kennen we reeds van Vroomen’s Cervélo-tijd, waar men deze bemating ook toepast.
Alle details zijn grondig doordacht en uitvoering uitgelegd op de website van Open Cycle en de oplettende lezer zal met menig detail ook al een glimp krijgen van wat er op korte termijn op onderdelengebied te verwachten valt van de grote leveranciers. De genoemde ‘electro-shift-ready-ness’ is er één van, maar op Bikerumor.com weet Vroomen ook nog wat los te laten over een ander gerucht; een SRAM 1×11 driveline. Een gerucht dat we ook al elders hoorde, maar nooit ‘officieel’ en nog niet eerder via de media…
Bron: www.opencycle.com
EW & JB
Ik vind het wel een gaaf ding, vooral het oog voor detail.
… maar de geo is op het eerste gezicht ‘ouderwets’, dwz niet ‘voll im Trent’: 72* balhoofdhoek? Bb zit verhoudingsgewijs ook vrij hoog, ik zie iig weinig drop. Iig de dunste achtervorkjes in de biz, zo lijkt het. De lijnen vind ik ook wel mooi!
Niet volgens de trend is iets anders als ouderwets. Het is meer 2-stromen land, meerdere wegen naar Rome als het gaat om HTA. Bij de grote bedrijven zie je bij de XC bikes een splitsing in slack (Fisher, Cube, gecombineerd met meer offset), middle of the road (Scott, Specialized, etc.) en steil (Giant, On-One, etc.). De trend is meer een forum praat trend van lui die elkaar napraten over dat slacker beter is in de DH. Persoonlijk ben ik behoorlijk tevreden met mijn best steile HTA van mijn Giant FS in downhills. Dat combineert eigenlijk wel erg goed met de… Lees meer »
+1. Zonder mijn stokpaardjes van stal te halen: geo is veeeeel meer dan stuurhoek alleen. Wat het beste werkte ligt aan de taak, het gereedschap en de uitvoerende. Zie ook JeroenK’s voorbeeld. Idem voor mijn 120 bak, overigens. Een paar jaar terug was de suggestie van luie stuurhoeken met korte stuurpennen en 70+ sturen absurd en werd het onder freakshow geschaard. Wie regelmatig Britse bladen leest heeft inmiddels ontdekt dat het nu echt niet anders meer kan. We (betweterig forumposters, de industrie, de pers) doen er goed aan de lessen van tig jaar MTB ontwerp niet onmiddelijk het raam uit… Lees meer »
Awesome ding zeg! Beetje iel zeker, maar die cleane look is ongeëvenaard. En dan de helft van het gewicht van wat we al licht vinden…
Ondertussen is er een hoop informatie te zien op:
http://www.youtube-nocookie.com/user/opencycleTV