Buiten het vierkantje denken… Van gebaande paden afwijken… Laat dat maar over aan Gerard Vroomen en compagnon Andy Kessler van OPEN. Na hun carrières bij respectievelijk Cervelo en BMC spande het tweetal samen in een nieuw fietsmerk met als doel vooral hard te werken om klein te blijven. En dat een klein bedrijf toch de aandacht wist te trekken bij de oprichting, lag niet alleen aan de scherpe en strakke marketingstrategie, maar vooral ook aan het product dat ze op de markt zette: een high-end carbon 29er hardtail die in veel opzichten de wenkbrauwen deed fronzen. Enerzijds door een wellicht wat eigenzinnige geometrie, anderzijds door het erg lage gewicht. Om nog maar van de strakke looks en doordachte kleine – maar belangrijke – details te zwijgen.
Dat een 2-mansbedrijf niet elk modeljaar een nieuw gamma neer zal zetten, moge duidelijk zijn. Sterker nog; lang bleef het bij slechts dat ene model; de O-1.0 – een frame van nog geen 900 gram. Een ietsjes zwaardere en tikkie goedkopere O-1.1 volgde, maar van een uitgebreid gamma spreken we nog steeds niet. Via diverse blogposts lieten de heren echter blijken zeker niet stil te zitten. Een nóg lichtere hardtail dat bij AX Lightness geproduceerd moet gaan worden, werd aangekondigd en op de vraag of er ooit een full suspension zou komen kwam het antwoord “Alleen als we denken echt iets nieuws neer te kunnen zetten”. Inmiddels zijn de eerste detailfoto’s van die fully wereldkundig gemaakt. Evenmin verhullend waren de heren over een gravelracer die in de pijplijn zat. En dat frame werd zojuist onthuld.
U.P. – Unbeaten Path
En zoals het OPEN betaamt is dit niet zomaar een gravelracer zoals ‘alle’ anderen.
Het persbericht licht toe:
Ik hoor je denken… “Na 27,5/29+ nu ook GravelPlus… betekend dat…?” – Ja; waar andere gravelracers 700c wielen hebben waar alles op past van een beetje brede wegband tot enigszins volumineuze cyclocrossbanden, gaat de U.P. verder: 27,5″ mountainbike banden passen ook! Uiteraard niet op dezelfde wielen, maar de ruimte in voor- en achtervork is voldoende voor 2.1″ brede 27,5″ mountainbike banden!
Het frame is daarnaast geschikt om opgebouwd te worden met wegcomponenten of de onderdelen die je typisch op een mountainbike terug vindt. Het is niet triviaal om met name rond de trapas voldoende ruimte te creëren voor een brede band alsook racefiets cranks met een smaller pedaalstand dan typisch bij mountainbike cranks. Nabij de trapas is de rechter liggende vork dan ook sterk naar beneden ‘omgeleid’ om dit toch mogelijk te maken.
De U.P. volgt dezelfde ontwerpfilosofie als de O-1.0. Dat wil zeggen dat de buisvormen zoveel mogelijk geoptimaliseerd zijn voor nuttige stijfheid in zijdelingse richting, terwijl de zitbuis en de staande vork vooral comfort moeten geven. Om die reden wordt er dan ook gebruik gemaakt van een 27,2 mm zadelpen. Trapaslagers worden gemonteerd in de 386 EVO bracket pot en alle kabels lopen binnen door het frame. De kabelgeleiders zijn uitwisselbaar om af te stemmen op ofwel mechanisch danwel electronisch te schakelen. Verder vind je een minimalistische thru-axle dropout constructie voor een Syntace X-12 steekas. Ow, en het gewicht? 1150 gram voor een large frame.
De U.P. GravelPlus is verkrijgbaar vanaf juli en kost €2900 inclusief de 3T Luteus voorvork. De kleur? Oranje of bruin. Niet dat je bij je bestelling kunt kiezen… Je kan echter nu wel via de Facebookpagina of op de site van OPEN je stem laten horen.
Meer details via: www.opencycle.com/UP
Tekst: JB