Origine Cycles vernieuwt z’n Théorème crosscountry-hardtail van balhoofd tot achterpatten

In nazomer van vorig jaar kwam het Franse Origine Cycles met een nieuwe versie van de Théorème FS; hun crosscountry-fullsuspension. Nu vernieuwt de internetverkoper uit Noord-Frankrijk die andere Théorème. Oftewel; hun crosscountry hardtail. De nieuwe Théorème is van balhoofd tot drop-out vernieuwd en is er in twee carbon smaken; de GTO weegt 950 en de GTR slechts 860 gram. De kleur en afmontage bepaal je nog altijd zelf.
Origine Théorème GTR GTO carbon crosscountry xc hardtail 2024

Théorème GTO en GTR

Met Frankrijk, België en Nederland als voornaamste afzetmarkten kan een fietsmerk als Origine het niet maken géén xc-hardtail in z’n programma te hebben. Crosscountry hardtails zijn namelijk nog altijd dominant op de trails in deze omstreken. Origine’s hardtail heet Théorème en de Franse internetverkoper introduceert nu een volledig nieuwe versie. Of eigenlijk versies, meervoud dus. Want net als bij z’n Théorème FS fullsuspension en z’n voorganger, levert Origine de vernieuwde Théorème hardtail in twee versies.

De nieuwe Théorème GTO vervangt de Théorème GT. Met een framegewicht van 950 gram is bij de nieuwe GTO zo’n 200 gram bespaart ten opzichte van de vorige GT. Het topmodel, de Théorème GTR behoudt z’n naam maar slankt met bijna 250 gram af van 1.098 gram naar 860 gram.

Origine Théorème GTR GTO carbon crosscountry xc hardtail 2024

Framedetails

Maar niet alleen het gewicht is anders; in feite zijn de Théorème GTO en GTR van balhoofd tot achterpatten volledig nieuw. Meest opvallende details daarbij is de geïntegreerde zadelpenklem. En het is je vergeven als je hierin óók sterke gelijkenissen ziet met de carbon hardtail van een zekere Duitse internetverkoper. Ook is er een stuuruitslagbegrenzer. Om te voorkomen dat je stuur, een shifter of remgreep bij een valpartij de bovenbuis beschadigt, worden het stuur en de voorvork na 72 graden draaihoek begrenst door aanslagen in het balhoofd.

Het ontbreekt de Théorème frames aan specifieke comfort-constructies met bijvoorbeeld afgeplatte buizen. Niettemin claimt Origine dat de nieuwe hardtails toch een zekere mate van comfort hebben. De buisdiameters zijn relatief klein, dus bokhard zal het frame zeker niet zijn. Origine kiest er overigens bewust niet voor om de Théorème hardtail omwille van comfort een dunne, 27,2 millimeter, zadelpen te geven. Dat zou best logisch zijn, maar dropper-zadelpennen in die diameter zijn relatief zeldzaam. In de door Origine gekozen 30,9 millimeter is simpelweg meer keuzevrijheid.

De vorige generatie van de Théorème carbon hardtail had ruimte voor banden tot 2.25 inch. Dat is tegenwoordig smal. Bij de nieuwe Théorème GTO en GTR is er dan ook ruimte voor banden tot 2.4 inch. Ook dat geeft in potentie meer comfort. Daarbij is de liggende achtervork dusdanig gevormd dat je een kettingblad tot 36 tanden kunt monteren. Framedetails zoals een UDH-drop-out en de optie voor de montage van twee bidonhouders mogen nauwelijks nog opzienbarend genoemd worden. De trapaslagers zitten geperst in een trapasbehuizing met pressfit 92 millimeter passing.

Om de bovenbuis (en interne kabels) te beschermen bij een val is er een stuurslagbegrenzer ín het bovenste balhoofdlager geïntegreerd.

Géén externe zadelpenstrop…

… maar een geïntegreerde zadelpenklem.

Kabels dóór het balhoofd, maar gelukkig niet door de stuurpen

Origine kiest er voor om de kabels óók door het bovenste balhoofdlager het carbon frame in te voeren. Gelukkig lopen ze niet dóór de stuurpen. En dat maakt het leven iets gemakkelijker om na aankoop je zit perfect te krijgen. Net als alle Origine-modellen koop je de Théorème hardtail online. En hoewel Origine je bij staat met raad en daad om tot de juiste framemaat en stuurpenlengten te komen; soms wil je toch nog wat finetunen. In in tegenstelling tot geïntegreerde kabels die ook dóór het stuur en/of de stuurpen lopen, is dat in dit geval nog wél enigszins zelf thuis te doen.

Kabels dóór het bovenste balhoofdlager, maar niet door de stuurpen. Dat houdt het wisselen van een stuurpen om de zithouding goed te krijgen na ontvangst van je online gekochte Théorème nog werkbaar.

Geometrie

Ook bij hardtails evolueert de geometrie nog steeds. Weliswaar minder hevig dan bij bikes met veel veerweg, maar steeds flauwere balhoofdhoeken en steilere zitbuishoeken in combinatie met vergrootte reach lijken ook bij de introductie van nieuwe hardtails nog steeds het devies. Maar de grootste stappen zijn inmiddels wel gezet en zeker bij hardtails is het nut van dergelijk extreme veranderingen niet altijd even nuttig. Zeker als de fiets vooral op het vlakke wordt gebruikt. Origine lijkt bij de nieuwe Théorème GTO en GTR dan ook gewogen progressief te werk zijn gegaan.

De balhoofdhoek is ten opzichte van de vorige generatie met slechts een halve graad afgevlakt en staat nu op 68,5 graden. Met 74,3 graden staat de zitbuis wel aanzienlijk rechter, maar vervolgens zijn de reach-getallen voor hedendaagse begrippen niet extreem .

Merk overigens op dat de Théorème in de basis uitgevoerd is met voorvorken met 100 millimeter veerweg. De getallen in onderstaande grafiek zijn dan ook daarop gebaseerd. Origine geeft echter aan dat je ook prima een exemplaar met 120 millimeter in de balhoofdbuis mag steken. De hoeken vlakken dan uiteraard af.

Origine Theoreme GTO GTR crosscountry hardtail 2024

Bij crosscountry hardtails is 100 millimeter veerweg min-of-meer nog de standaard. Maar 120 millimeter is geen uitzondering meer; zo ook bij Origine’s nieuwe Théorème GTO en GTR die met zowel 100 als 120 millimeter veerweg te configureren is.

Kleur en afmontage naar wens

Bij Origine Cycles stel je je fiets geheel naar wens samen. Via een online-configurator kun je je creatie tot in detail bekijken. En naast een brede keuze aan onderdelen, kies je bij Origine óók de kleuren van je frame.

Je hebt een Origine Théorème GTO, met het frame van 950 gram, als complete fiets vanaf 2.413 euro. Als voorbeeld kost een ‘medium range’ Théorème GTO met een Rockshox Sid SL Select, (Origine) Prymahl alu Pro-wielen, Sram GX AXS aandrijving en een dropper-zadelpen kost 4.020 euro. Deze afmontage upgraden met carbon Prymahl-wielen brengt de prijs op 4.300 euro. Reken op een meerprijs van zo’n 300 euro wanneer je voor het 860 grams GTR-frame gaat.

Tot slot laat Origine Cycles ons nog weten dat de vorige-generatie, de Théorème GT, nog als uitloopmodel voorlopig óók nog beschikbaar blijft. Bij een gelijksoortige configuratie als met het nieuwe GTO-model kom de prijs dan zo’ 200 euro lager uit.

Origine Theoreme GTO

Origine Theoreme GTR

Bron en meer info: origine-cycles.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments