Je kunt gerust stellen dat Origine Cycles z’n bestaan te danken heeft aan de gravel boom van de voorbije jaren. Origine bestaat sinds 2013 en biedt z’n fietsen alleen online aan. Het verschil met andere online aanbieders is dat je via de (uitgebreide) online-configurator je fiets zelf samenstelt. En terwijl talloze merken druk bezig waren om uit te vinden óf ze een gravelbike moesten aanbieden, spon Origine Cycles garen door door als een van de eerste Franse merken met de Graxx op de proppen te komen.
Inmiddels staat de derde generatie in het digitale schap. Origine trok het ontwerp van de Graxx strak en gaf deze gravelbike iets meer racefiets-geïnspireerde details, zoals de constructie rondom de zadelpensluiting. Buiten dat is het – net als de tweede generatie waarmee ik eerder op pad ging – nog steeds een veelzijdige gravelbike. Geen gespecialiseerde bikepacker en even min een ‘for racing only’ gravelracer. Afhankelijk van hoe je hem zelf samenstelt, kan het namelijk allebei.
Origine Graxx GTR, GTO en…
Origine Cycles brengt de Graxx aanvankelijk in een GTO en GTR-uitvoering. Nu komt daar de Graxx GTS bij. Die drie letters achter de modelnaam zeggen iets over de constructiemethode en het gebruikte materiaal. Dingen die je niet ziet – alle uitvoeringen van de Graxx zien er hetzelfde uit – maar die je wél voelt, aldus Origine. Niet alleen in je portemonnee (…), maar ook in de rijeigenschappen, zo claimt de Franse online-aanbieder.
Het GTR-frame is met 944 gram (framemaat small) de lichtste uitvoering. Bij de productie gebruikt Origine z’n meest high-end constructie van ultra high modulus carbon. In het voorframe wordt tijdens het lamineren en bakken een binnenmal uit één geheel toegepast. Daarmee zijn de wanddiktes (door verdichting) en de afwerking van het carbon aan de binnenzijde zeer nauwkeurig te bepalen. En dat draagt aanzienlijk bij in sterkte en daardoor aan een laag gewicht. Bij de GTO-versie van de Graxx gravelbike, gebruikt Origine high modulus carbon en losse EPS-mallen aan de binnenzijde van het voorframe. Dit proces verloopt iets sneller en drukt daardoor dus de kosten. Maar met een gewicht van 1.075 gram bij framemaat small blijft het meergewicht beperkt.
… GTS
Bij de nieuwe GTS past Origine hetzelfde high modulus carbon én dezelfde uitwendige framemal toe als bij de GTO-versie. Maar in plaats van EPS-mallen in het gehele voorframe, worden bij de Graxx GTS frames alleen de drie buizen inwendig ondersteund door mallen. Door de vezelrichtingen in de verbindingsstukken tussen de buizen te heroriënteren, zegt Origine bij de Graxx GTS de mallen in deze zones te kunnen weglaten. Op detailniveau is het niet gezegd dat dit identiek is aan wat andere framefabrikanten doen, maar het concept is natuurlijk niet helemaal nieuw. Op deze manier kun je met dezelfde productiemallen (veruit de duurste elementen bij framefabricage) toch verschillende versies van een frame aanbieden. De Graxx GTS weegt volgens Origine 11 procent méér dan de GTO-uitvoering. Dat komt dus neer op een respectabele 1.193 gram in framemaat small.
Dezelfde geometrie en bijna dezelfde rijeigenschappen
Nu maakt Origine Cycles er ook geen marketingcampagne van om te claimen dat dit iets unieks is. Wat de Franse fietsfabrikant wél doet, is duidelijk aangeven dat er uiteraard een effect is ten aanzien van de rijeigenschappen. De geometrie is hetzelfde; die ligt verankert in de productiemallen. Iets dat andere fabrikanten echter vaak uit het zicht houden, neemt juist een centraal punt in in het persbericht van Origine. De Franse constructeur geeft namelijk zonder blikken of blozen toe dat het moeilijk is het comfortniveau bij de Graxx GTS op hetzelfde niveau te krijgen als de Graxx GTO. Meer materiaal én een andere (interne) vorm hebben nu eenmaal consequenties.
Origine komt echter met een verrassende, maar eigenlijk ook wel logische ‘oplossing’. Gezien het huidige aanbod aan bandbreedtes zien ze framecomfort namelijk niet als een al te groot thema. Zo claimt Origine dat de Graxx GTS met een 38 millimeter brede band dezelfde mate van comfort biedt als de Graxx GTO met 35 millimeter banden. Monteer je banden van 40 millimeter of breder, dan is het verschil nog minder groot, al adviseert Origine de banden dan circa 0,3 bar minder hard op te pompen. Goed, 0,3 bar is bij drukken die bij gravelbanden de grootste voordelen leveren, nog best een flink percentage. Het is hoe dan ook best een interessante stellingname van Origine Cycles.
Graxx GTS: vanaf… en alleen
Buiten het framegewicht en de stijfheid, deelt de Graxx GTS alle verdere details met de GTO- en GTR-versies. De Graxx GTS is dan ook maximaal te voorzien van 45 millimeter banden met een diameter van 700c. Wil je breder, dan kun je met kleinere 650b wielen monteren met banden tot maximaal 47 millimeter breedte. Het frame en de vork zijn volop voorzien van montagepunten voor tassen en dragers. Of spatborden en verlichting. Nieuw is dat de GTS een Universal Derailleur Hanger (UDH) heeft, waardoor de Graxx dus geschikt is voor de nieuwste XPLR derailleurs van Sram. De Graxx GTO en GTR lijken inmiddels óók voorzien een UDH.
Verder heeft de Graxx GTS ook geïntegreerde kabels die via het bovenste balhoofdlager naar binnen gevoerd worden. Het is daarbij dus extra zaak vooraf goed te weten welke stuurpenlengte je nodig hebt. Origine Cycles geeft je een ‘Juiste Maat Garantie’ en dat betekent dat bij de Graxx-modellen er zéker overleg plaats vindt tussen jou en een productspecialist van Origine die altijd contact opneemt tijdens het configureren en/of ná dat je eenmaal op de bestelknop hebt gedrukt.
Er zijn talloze opties om een Graxx GTS-gravelbike samen te stellen en je hebt er een met een Shimano GRX 2×10-groep van af zo’n 2.150 euro. En zelfs bij deze prijs, bepaal je net als bij alle Origine-modellen zelf de kleur.
Bron en meer info: origine-cycles.com