Pilot Cycles maakt doorstart onder oorspronkelijke oprichters

Kort na faillissement krijgt titaniumspecialist een nieuw leven

Het nieuws dat de Nederlandse titaniumspecialist Pilot Cycles kort voor de voorbije kerst faillissement aanvroeg, kunnen we nu al opvolgen met goed nieuws. De oorspronkelijke oprichters, Pieter van der Marel en Joris Claessens, maken een doorstart. In een compactere setting blazen ze Pilot een nieuw leven in met de focus op hoogwaardige, duurzame fietsen van het edele, wit-grijze metaal.

Pilot Cycles ging op 23 december 2024 failliet, oorspronkelijke oprichters Pieter van der Marel en Joris Claessens maken nu een doorstart.

Op de valreep van het vorige jaar, ging Pilot Cycles failliet. De specialist in titanium fietsen was de voorbije jaren gestaag gegroeid. Met het omarmen van eigen innovaties en processen zoals 3D printen, zette het merk zijn eigen koers uit voor unieke producten. Uit jaarcijfers bleek echter dat het Nederlandse merk al jaren verlieslijdend was.

Het nieuws past in een reeks van slecht nieuws uit de fietsenbranche, die al enige tijd in zwaar weer verkeert. Grote voorraden als gevolg van de overshoot van de coronaperiode zetten de prijs onder druk, terwijl de prijs van ruwe materialen en de algemene kosten voor iedereen stijgen, met als gevolg zeer dunne of – steeds vaker – negatieve marges. Pilot Cycles zag kort na de zomer van 2024 een reddende hand in de vorm van strategische overnamepartner Cosinus Group Capital Partners. Die overname zette klaarblijkelijk niet door en een faillissement was onafwendbaar.

Pilot Cycles krijgt doorstart

Nu brengen Pieter van der Marel en Joris Claessens het nieuws naar buiten dat ze Pilot Cycles een doorstart geven. De doorstart volgt al vrij snel op het faillissement, maar is daardoor niet minder doordacht. De twee oorspronkelijke oprichters waren al enige tijd niet meer betrokken bij het merk. Claessens verliet het bedrijf in 2019, Van der Marel in 2022. De liefde is echter nooit weggeweest. Nu zien beide heren voldoende mogelijkheden om het merk voort te zetten. Dat doen ze met z’n tweeën, dus in beduidend compactere vorm. Ze gaan daarmee in feite terug naar de begin dagen in 2012, toen hun merk wortel schoot.

Pieter van der Marel en Joris Claessens geven Pilot Cycles een doorstart

De oorspronkelijke oprichters Pieter van der Marel, links, en Joris Claessens, rechts, kondigen kort na het faillissement van Pilot Cycles een doorstart aan. Beide heren waren al enige tijd niet meer betrokken bij het merk, maar zien voldoende mogelijkheden voor ‘Pilot Cycles 2.0’

We spraken Pieter en Joris tijdens de Velollies beurs in Kortrijk afgelopen weekend: “We zijn erg blij dat we dankzij intensieve inspanningen en de steun van betrokkenen een doorstart kunnen maken. Met de doorstart willen we opnieuw invulling geven aan de kernwaarden en missie van Pilot: het leveren van hoogwaardige, duurzame fietsen van het hoogste niveau. We zijn vastberaden om voort te bouwen op onze eerdere successen en om het vertrouwen van onze klanten, leveranciers en partners opnieuw waar te maken.”

Pilot 2.0

Van der Marel en Claessens richten zich in de komende periode op een zorgvuldige heropbouw van Pilot Cycles. Daarbij staat het herstellen en versterken van relaties met hun klanten centraal. De ondersteuning aan bestaande Pilot-fietsers blijft ook overeind, dus ook de lopende orders van vóór het faillissement en zaken zoals garantie.

Ten aanzien van het productaanbod zijn de heren duidelijk: dat blijft in hoofdlijnen wat er voor het faillissement was. En ook de geplande introductie van enkele nieuwe modellen gaat door. De onlangs nog op social media getoonde Carmenta gravelracer zal dus binnenkort in zijn geheel te bekijken én te bestellen zijn. Daarnaast blijven het klantspecifiek ontwikkelen van frames en persoonlijk samenstellen van complete fietsen de belangrijkste uitgangspunten voor Pilot Cycles 2.0.

Bron: pilotcycles.com

Pilot Cycles Carmenta

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments