Door veel bikers wordt titanium als een magisch framemateriaal gezien. Het wordt unieke rijeigenschappen toebedeeld, de uitstraling is vaak tijdloos en gaat ook erg lang mee. En aan iets dat al zo tijdloos én goed is, dan hoef je in de basis niet veel te veranderen. Zoiets moeten ze bij Pilot Cycles uit het Brabantse Nuenen gedacht hebben. De titanium-specialist lanceerde de Scram gravelbike al in 2019 en z’n allround-karakter is ongetwijfeld één van de factoren waarom het zo’n succesnummer voor ze is. Of is het de keuze die Pilot je biedt op het gebied van de aandrijving voor de Scram? Want Pilot levert hem met derailleurs, of een derailleur én een Powershift-naaf van Classified. Of zoals collega Mark hem testte met een Pinion versnellingsbak.
Pilot Scram nu met Pinion Smart.Shift
Op de Velofollies onthult Pilot nu z’n nieuwste Scram. En voor deze versie trekt het bedrijf wéér op met de Duitse specialist in fietsversnellingsbakken. Pinion lanceerde op de voorbije EuroBike beurs een elektrisch geschakelde versnellingsbak mét en zonder trapondersteuning. En de versie zónder trapondersteuning is nu verkrijgbaar in de titanium gravelbike van Pilot die nu voluit Scram Pinion Smart.Shift heet. Het is de eerste gravelbike op de markt met deze nieuwe versnellingsbak.
Elektrisch geschakelde 12-speed versnellingsbak met 600% bereik
In z’n persbericht zegt Pilot dat ze met de Scram Pinion Smart.Shift een duurzame gravelbike neer hebben gezet. Dat is dan ook de reden dat-ie standaard een Gates CDX-riemaandrijving heeft. Die is, net als de versnellingsbak én het frame, onderhoudsarm. Banden op spanning zetten, opstappen en gaan. Zo ver en zo lang je wilt. Nou ja, en zover de batterij van de versnellingsbak opgeladen is. Want die schakelt dus elektrisch.
De Pinion Smart.Shift is gebaseerd op de C-Line versnellingsbak, waarbij Pilot de 12-speed versie toepast in de Scram titanium gravelbike. Die heeft een bereik van 600%, wat dus méér is dan je bij Sram (520%) of Shimano (510%) 12-speed mountainbikecassettes hebt. Dat betekent dus ook dat de schakelstappen íets groter zijn. Na het drukken op de knop schakelt de versnellingsbak in 0,2 seconde van verzet. Het systeem schakelt op commando tijdens het rijden, bij stilstand en ook onder belasting. Verder kun je een vooraf een startversnelling instellen, waar de versnellingsbak vanzelf naar toe schakelt als je tot stilstand komt. Daarnaast is er ‘Pre.Select’, waarbij er automatisch wordt teruggeschakeld naar een passend verzet zodra je je pedalen stilhoudt en de snelheid afneemt.
Framedetails en onderdelen
Het titanium frame van de Scram is in de basis identiek aan de andere Scram-modellen. Zo heb je dus ook diverse montagepunten voor een drager en/of spatborden. De riem breng je op spanning door de verschuifbare dropouts. Verder lopen alle kabels intern door de onderbuis. Oók vind je in de onderbuis de oplaadpoort om de geïntegreerde Pinion-batterij op te laden.
Het schakelen van de Smart.Shift versnellingsbak doe je via TRP HyWire rem/schakelgrepen op het stuur. De exacte knop-toewijzing, als ook de Smart.Shift-instellingen zijn via een app in te stellen. Verder bestaat de standaard afmontage van de Pilot Scram Pinion Smart.Shift uit een carbon voorvork, OHR carbon velgen, Vredestein banden en Ritchey cockpit onderdelen. De nieuwste titanium gravelbike van Pilot is er vanaf € 8.250. Heb je andere wensen voor onderdelen? Bij Pilot is véél mogelijk.
Bron en meer info: pilotcycles.com