Pilot Cycles lanceert nu de Scram Classified; de eeste titanium gravelbike met het draadloze schakelsysteem dat de functionaliteit van een voorderailleur vervangt.
Het titanium-only merk Pilot Cycles uit het Brabantse Nuenen, brengt sinds eind 2019 de Scram gravelbike aan de man/vrouw. Bij de introductie waren er meteen twee keuzes beschikbaar. De Scram is er namelijk met ‘gewone’ derailleurs, met naar keuze Shimano GRX 1×11 of 2×11, of een Campagnolo Ekar 1×13 gravelgroepset. Maar de andere optie is een Pinion gearbox. En vooral de Pinion-versie gooide hoge ogen. Want dat is een zeldzame combinatie. Ook qua rij-ervaring zoals wij ontdekten. Pilot is dus niet wars van breken met conventies; ze ontwikkelden zelfs een eigen Pinion-draaischakelaar voor op het stuur van de Scram gravelbike. En nu voegen ze nóg een optie toe in de vorm van de Classified Powershift-naaf in combinatie met mechanische Shimano GRX onderdelen. Een 1×22-setup dus.
Classified Powershift naaf: draadloze, electronisch 2-speed naafversnelling
De Powershift naaf van Classified is een draadloos, elektronisch schakelende 2-speed versnellingsnaaf die de functionaliteit overneemt van een voorderailleur en het tweede kettingblad op je crankset. De naaf schakelt sneller (< 150 ms) dan een klassieke setup met voorderailleur én doet dat ook nog eens onder volle belasting.
Deze setup geeft zodoende een groot bereik (tot 451% in combinatie met de 11-34t Classified-cassette) in combinatie met kleine stappen; iets dat met een reguliere 1x-setup nauwelijks lukt. Bovendien kun je met rechtere kettinglijnen rijden, omdat je minder vaak de uiterste kransen van je cassette nodig hebt.
Een uitgebreidere blik ín de naaf en zijn werking vind je hier.
Schakelen met satelliet-shifter
Op de ‘Pilot Scram Classified’ wordt de Powershift naaf gecombineerd met een mechanische Shimano GRX 11-speed derailleur en rem-/schakelgrepen. Het schakelen van de Powershift naaf gebeurt vervolgens via een satelliet-shifter en eigen elektronica die in het stuur is gemonteerd. De sateliet-shifter zelf is vervolgens links onder het stuur in de buurt van de linker rem-/schakelgreep gemonteerd.
Pilot Scram Classified
Pilot combineert op de Scram Classified de Powershift naaf met de Classified CF-G30 carbon wielset. En daarmee is Pilot de eerste fietsfabrikant die de complete wielset van Classified specificeert. De GF-G30 wielset heeft een velg met een hoogte van 30 mm. De interne breedte is 23 mm, wat voor graveltoepassingen tegenwoordig al haast aan de conservatieve kant is. Rondom deze velgen monteert Pilot Vredestein 700 x 38c Aventura banden – ook al zie je 44c exemplaren op de foto’s. De cockpit-onderdelen komen uit de WCS-serie van Ritchey. De Pilot Scram Classified met framemaat 57 cm met de getoonde 44c banden (inclusief binnenbanden) weegt 9,89 kg. Wil je het lichter hebben? Kan! Pilot denkt graag met je mee.
De Scram Classified is uit voorraad leverbaar in vier framematen en kost € 6.999. Andere wensen wat betreft framegeomtrie? Andere afwerking (lak of anodiseren)? Allemaal mogelijk tegen meerprijs. Tot slot zijn alle andere custom frames van Pilot óók leverbaar met het Classified schakelsysteem.
Meer informatie: www.pilotcycles.com & www.classified-cycling.cc