Pinarello Dogma XC hardtail- en fullsuspension-mountainbikes vanaf nu verkrijgbaar

In het voorjaar van 2023 toonde Pinarello de crosscountryracers voor de door hen gesponsorde Tom Pidcock en Pauline Ferrand-Prévot. Tijdens de onthulling was het nog niet duidelijk wanneer en in welke vorm de crosscountry-fullsuspenion en de hardtail op de markt zouden komen. Nu lanceert Pinarello met de Dogma XC en de XC in totaal vier mountaibikes; twee hardtails en twee fullsuspensions.

Tom Pidcock – Pinarello Dogma XC crosscountry fullsuspension

Pinarello sponsorde al enige tijd het Ineos Grenadiers-team. Maar met óók Tom Pidcock en Pauline Ferrand-Prévot in de gelederen was uitsluitend materiaal voor op de weg allerminst voldoende. Al snel werd een cyclocrosser ontwikkeld. Maar omdat ze bij Pinarello niet alles tegelijkertijd kunnen, reden beide vedetten hun mountainbikewedstrijden op ongemarkeerde BMC mountainbikes. Tot vorig jaar. Toen onthulde Pinarello de Dogma XC crosscountryfully én een hardtail… met dezelfde naam. Uitontwikkeld was de Italiaanse firma nog niet, want de publieke verkrijgbaarheid liet nog op zich wachten. Maar nu keert het Italiaanse merk terug naar de markt met twee mountainbikes, beide in twee uitvoeringen.

Zowel de hardtail als de fullsuspension delen dus dezelfde naam, maar er is nóg een twist. Beide frames staan namelijk ook als XC en Dogma XC op de prijslijst. De toevoeging van ‘Dogma’ zegt iets over het gebruikte carbon. Het reguliere XC-frame is gemaakt met Toray T900 UD-carbon, terwijl de Dogma XC is opgetrokken uit Toray M40 J-carbon, dat een lichtere constructie toelaat. Beide bikes hebben onmiskenbaar een Pinarello-uiterlijk. Of je ze veel gaat zien? Dat valt te bezien. De goedkoopste Pinarello-mountainbike, de XC-hardtail, kost namelijk nog altijd 7.000 euro.

Pinarello XC en Dogma XC hardtail

Valt de crosscountryfully vanwege z’n uitgesproken vormen al enigszins uit de toon, bij de hardtail draait Pinarello de knoppen nog eens extra open. De hardtail heeft niet alleen de bijzonder constructie rond de trapas, maar valt vooral op door de asymmetrische aanzet van de staande achtervorken aan zitbuis. Pinarello zegt hierover dat ze dit doen om de grote krachten van de aandrijfzijde in het frame op te vangen en het geheel daarmee een meer gebalanceerde energie overdracht, meer snelheid en tractie te verlenen. Of het werkelijk zo’n verschil maakt? Noem ons sceptisch. Het valt in elk geval nogal op, zeg maar.

PInarello XC hardtail

Geïntegreerde cockpit? Check. Kabels door het balhoofd? Check. Alles helemaal 2024.

 

Specificaties

De xc-hardtail is er dus als XC en Dogma XC. Het framegewicht van de XC met de Toray T900 UD-carbonsamenstelling heeft Pinarello niet medegedeeld. De XC Dogma weegt echter 960 gram (framemaat niet medegedeeld). Dat is licht, maar zeker niet het lichtste dat momenteel op de markt is. De XC is er alleen als complete fiets, met een combinatie van Sram GX Eagle Transmission en Shimano XT-remmen en een Fox 32 SC Performance Elite-voorvork. Als complete bike weegt-ie 10,2 kilogram en is met 7.000 euro géén koopje. De XC is er alleen in het zwart.

De Dogma XC-hardtail gaat nog een stapje verder. Deze kun je wél als los frame kopen, waarvoor je bij de Pinarello-dealer 5.000 euro mag neertellen. Als complete fiets biedt de Italiaanse fietsfabrikant de Dogma XC aan met Sram XX SL Eagle Transmission, Shimano XTR-remmen, Fox 32 SC Factory Kashima-voorvork en DT XRC 1200 carbon wielen. Voor 11.000 euro is-ie van jouw, waarbij je de keuze hebt uit de teamkleuren of een combinatie van rood en zwart.

 

Pinarello XC en Dogma X C Hardtail geometrie

De Dogma XC-hardtail is er in rood-zwart…

… of in de teamkleuren.

De ‘goedkopere’ XC-hardtail is er alleen in het zwart.

 

XC en Dogma XC fullsuspension

Net als zoveel crosscountry-fullsuspension, heeft de Pinarello XC-fullsuspension óók flexstay-vering. Meer bijzonder is dat de achterbrug in feite uit twee losse delen bestaat. Achter de trapas zijn de linker- en de rechterkant ‘normaal gesproken’ omwille van stijfheid met elkaar verbonden. Pinarello lost dit op een andere manier op. Beide vorkpoten hebben een deel van de scharnieras als een vast onderdeel in de vorkpoten geïntegreerd. Onderling grijpen die twee ashelften met axiale vertanding in elkaar. Dit maakt het geheel erg torsiestijf en compenseert dus het ontbreken van het ‘mannetje’ tussen beide vorkpoten, aldus Pinarello.

Pinarello Dogma XC Flex stays

De Pinarello XC en XC Dogma-fullsuspension beschikken over 90 millimeter veerweg achteraan.

Geen mannetje, oftewel verbinding tussen de beide liggende achtervorkpoten. In plaats daarvan verbind Pinarello ze door beide poten een eigen ashelft te geven, die onderling met vertanding verbonden worden voor een torsiestijf geheel.

De opvallende constructie rondom de trapas moet extra stijfheid aan het frame geven.

Een ander opvallend aspect is dat Pinarello de XC en Dogma XC fullsuspension ‘slechts’ 90 millimeter veerweg meegeeft. Dat terwijl de markt de norm langzaam  maar zeker van 100 naar 120 millimeter aan het verleggen is. In dat opzicht brengt Pinarello dus simpelweg een extra optie aan tafel, wanneer voor jouw die trend naar meer veerweg niet zo nodig hoeft.

Verder valt Pinarello’s keuze voor de lagering op. Want de scharnierpunten van het veersystemen draaien op een combinatie van rol- en glijlagers. Op de plekken met weinig rotatie volstaan glijlagers, aldus Pinarello. Zonder dit expliciet toe te lichten, zou dit gaan om het hoofdscharnierpunt. Rollagers (afgedichte industrielagers) worden juist toegepast in de scharnierpunten van de hevel tussen achtervork(en) en achterdemper. Deze maken een relatief grote rotatie tijdens het inveren.

Meer details over het frame van de Dogma XC- en XC-fullsuspension vind je in ons artikel dat we in mei 2023 publiceerden.

Specificaties

Het Dogma XC-frame, dus dat gemaakt met de meer high-end Toray M40 J carbon, weegt 1.750 gram (zonder demper) en is te koop voor 6.000 euro. Wil je hem als complete fiets, dan betaal je 13.500 euro. Voor die prijs komt-ie met Sram XX SL Eagle Transmission, Shimano XTR-remmen en Fox Factory-veerelementen. In deze uitvoering weegt-ie 10,45 kilogram, aldus Pinarello. De XC-fullsuspension is alleen als complete fiets te koop voor 7.900 euro. Dit met Toray T900 UD carbon gemaakte frame is voorzien van Sram GX Eagle Transmission, Shimano XT-remmen en Fox Performance veerelementen en weegt 11,3 kilogram.

Pinarello XC en Dogma XC fullsuspension

De Dogma XC-fullsuspension is er als los frame of complete bike in de teamkleuren…

… of in rood-zwart.

De XC-fullsuspension is er alleen als complete fiets en ook alleen in het zwart.

Bron en meer info: pinarello.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
2 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Pinarello
Pinarello
7 maanden geleden

Goeie kop, met helaas een flinke spelfout!