Endurobike met verschillende wielmaten en aanpasbare geometrie
Jaren lang ging elk persbericht steevast gepaard met termen als ‘nog flauwer!’ en ‘nog langer!’ Maar inmiddels lijken we tegen het einde van de ‘nu nog flauwer en langer’-trend aan te lopen. Dat wordt bij de introductie van veel nieuwe fullsuspension-mountainbikes in juist nog eens onderstreept doordat ze vrijwel allemaal een aanpasbare geometrie meekrijgen. Zo kun je zelf bepalen hoe extreem je de grenzen van de huidige geometrieën wilt opzoeken.
Bij Radon draait de endurofully Jab al eventjes ongewijzigd mee. Met rondom 27.5 inch wielen en 160 tot 170 millimeter veerweg vooraan gecombineerd met 160 millimeter veerweg aan de achterkant is deze dikke fully al sinds 2018 verkrijgbaar. Middels flipchips in z’n achtervering kun je de geometrie iets aanpassen. Nu komt Radon met de Jab MX, een uitvoering met dezelfde hoeveelheid veerweg, maar vooraan een 29 inch wiel en achteraan een 27.5 inch exemplaar. Ook nu is de geometrie verstelbaar, maar dat doe je bij deze nieuwe versie door de balhoofdcups om te draaien.
Flauwere balhoofdshoek = steilere zitbuishoek
Kun je bij de reguliere Jab de hoeken van de fiets via de flipchips met 0,6 graden verstellen, bij de Jab MX verstel je middels een Acros ‘angleset’ de hoeken 0,8 graden. In de steilste instelling staat de voorvork onder een hoek van 64,7 graden en daar kun je dus bij de bikes met 160 millimeter veerweg vooraan 63,9 graden van maken. Er is ook een Jab MX 10.0 HD met vooraan 170 millimeter veerweg. Bij deze bike staat de vork nog wat verder onderuit, maar exacte getallen heeft Radon in z’n persbericht niet medegedeeld.
De zitbuishoek wordt bij de het flauwer zetten van de voorvork iets steiler en de trapas komt iets lager te staan. Het persbericht ontbreekt echter aan concrete getallen. Niettemin is dit een interessant gegeven. Want dat is precies het tegenovergestelde effect van wat er gebeurt bij een flipchip in de achtervering. En dat is, hoewel deels subjectief, voordelig. Want een steilere zitbuishoek is bij dit soort fietsen zelden een nadeel. Het maakt dat je iets meer rechtop zit, en het gewicht dus naar voren verplaatst, wat bij de juist flauwere balhoofdbuishoek zorgt dat je dus toch druk houdt op het voorwiel.
Framedetails
Het frame is, zoals gezegd, volledig nieuw. Niettemin is de Jab MX duidelijk een Radon met dezelfde vormtaal als de bestaande Jab en z’n andere fullies. Kabels lopen binnendoor en bij dit nieuwe frame gaan ze naar binnen via het bovenste balhoofdlager. Wat dat aangaat is het verstelbaar maken van de balhoofdlagers in plaats van flipchips in de achtervork misschien weer een bijzondere keuze. Of andersom, want het verleggen van de kabels dóór het balhoofd is een groter punt van discussie. Maar, zonder dit zelf te hebben kunnen uitproberen is het te speculatief dat dit minder praktisch zou zijn.
Op het horizontale deel van de onderbuis net voor de trapas vind je overigens een Boa-sluiting. Ja, zo’n ding die je op je fietsschoenen tegenkomt. Radon gebruikt de draadspanner om een luik van het opbergvak in de onderbuis strak dicht te trekken. Een toch wel bijzondere constructie, waarbij de onderbuis rondom is ingepakt met bescherming zodat de draadspanner de framebuis niet beschadigd.
Verder houdt Radon bij de Jab MX vast aan het vierpuntsveersysteem dat ze al jaren toepassen, in combinatie met een Horst-Link.
Radon Jab MX: drie uitvoeringen en drie keer veel waar voor je geld
Radon brengt de Jab MX als complete fiets in drie versies. En zoals altijd bij Radon krijg je véél waar voor je geld. Je hebt de Jab MX 9.0 voor een prijs van 4.399 euro. Deze Jab MX is qua veerelementen zeker niet karig bedeeld, want hij stelt het vooraan met een Rockshox Lyrik Ultimate-voorvork. De achtervering komt voor rekening van een Fox Float X2 Performance-demper. Verder is deze ‘instapper’ afgemonteerd met een mix van Sram GX Eagle-derailleur en cassette en NX-shifter en SX-ketting. Voor 4.799 euro heb je de Jab MX 10.0. Die heeft upgrades in de vorm van een Fox 36 Performance Elite-voorvork en een mix van Shimano XT en SLX-onderdelen. Tot slot de Jab MX 10.0 HD. De dikste versie heeft vooraan een Fox 38 Factory-voorvork met dus 170 millimeter veerweg. Verder heeft-ie een mix van Sram GX en XO Eagle Transmission-componenten. Je koopt hem voor slechts 5.499 euro. Ja ‘slechts’, want voor wat je krijgt is dat erg scherp!
Bron en meer info: radon-bikes.de