Tubeless en niet-tubeless
Carbon velgen zijn niet nieuw voor wielfabrikant Fulcrum. Al heel wat jaren hebben ze diverse wielen in het programma. Daarbij doorboren ze het velgbed niet voor spaaknippels, zodat de velgen meteen tubeless-ready zijn. Omdat ze ook gewoon compatibel zijn met binnenbanden, noemt Fulcrum dit ‘2-way’. Ook bij de onlangs geïntroduceerde Rapid Red Carbon wielen voor gravel-toepassingen passen ze dit ontwerp toe in een asymmetrische velg met een binnenbreedte van 25 mm en een velghoogte van 30 mm.
Veel fabrikanten van carbon velgen kiezen voor een hookless velgprofiel. Dat is productietechnisch iets eenvoudiger en je kan er – zoals talloze wielsets inmiddels laten zien – zonder extra risico een tubeless-ready velg mee maken die bovendien ook lichter kan zijn. Fulcrum heeft de Rapid Red Carbon velgen echter wél voorzien van een – minimalistisch – haakprofiel. Volgens Fulcrum resulteert dit nog steeds in een lichte velg, maar met méér zekerheid dat je allerlei type buitenbanden bedrijfszeker zowel tubeless als mét binnenband kunt monteren.
Asymmetrische velg en geen nabewerking
De carbon velgen van Fulcrum’s nieuwe gravelwielen hebben een binnenbreedte van 25 mm. De velgen zijn 30 mm hoog en bovendien asymmetrisch. Dit maakt het mogelijk om de spaakhoeken aan beide zijden van het wiel meer hetzelfde te maken, waardoor ook de spaakspanning meer gelijk wordt. Dit resulteert in een stabieler en duurzamer wiel.
De velgen zijn gemaakt met een combinatie van speciale hars en unidirectionele carbonvezels. Volgens Fulcrum maken die het mogelijk de velgen te produceren zónder vezels te hoeven af te knippen of gaten te boren. Oók de gaten voor de spaaknippels worden dus tijdens het lamineren in de mal gemaakt. De matte afwerking die de velgen hebben, ontstaat eveneens al in de mal. Dus nadat de velgen uit het vormproces komen, hoeven ze niet meer nabewerkt te worden, aldus de Italiaanse wielfabrikant.
Hoekcontactlagers
In het midden van de Rapid Red Carbon wielset vind je Fulcrum’s troef op het gebied van naven; instelbare hoekcontactlagers. Fulcrum is al jaren fan van het concept; een cup-en-conus-constructie lijkt ietwat ouderwets, maar laat je toe om je naven uiterst licht en spelingsvrij te laten lopen. Ze zijn daarmee – mits dus goed afgesteld – uiterst duurzaam.
De vrijloop werkt met pallen en je hebt de keuze uit een Shimano HG11, Sram XDR en Campagnolo N3W cassette-passing. Schijfremmen monteer je via een centerlock-passing.
Fulcrum Rapid Red Carbon 700c: specificaties
Fulcrum levert de Rapid Red Carbon alleen in de 700c-diameter. Zowel het voor- als achterwiel zijn opgebouwd met 24 straigthpull spaken met aluminium nippels. De Fulcrum Rapid Red Carbon wielset weegt 1.490 gram en heeft een adviesverkoopprijs van € 1.599. De verwachting is momenteel dat e vanaf januari 2022 leverbaar zullen zijn.
Bron en meer info: fulcrumwheels.com