Resend: Canyon hertekent Sender downhiller

Nu full carbon en grotere wielen

Kort nadat Canyon de Sender downhiller lanceerde in 2016, wisten ze er al mee in de prijzen te rijden op het hoogste niveau van de internationale downhill-scene. Inmiddels zijn we vier jaar verder en is dié scene ook weer veranderd.

Tijd voor een grondige update van de Sender. Canyon introduceert nu de Sender CFR 2021 met grotere wielen, méér carbon en gewijzigde vering.

De nieuwe Sender heet voluit ‘Sender CFR’, waarbij CFR ditmaal niet expliciet voor ‘Carbon Fiber’ staat, maar voor Canyon Factory Racing. Het nieuwe frame staat dan ook aan de top van het downhillprogramma van de internetverkoper uit Koblenz. Het ‘originele’ frame uit 2016 blijft los en als complete bike leverbaar.

29″ en 29/27,5″ versies

Nu 29″ wielen meer en meer de norm zijn geworden bij downhill mag het je dan ook niet verbazen dat de vernieuwde Sender 29″ wielen heeft. Of beter gezegd, tenminste één: dat vooraan. De Large en X-large modellen hebben óók een 29″ achterwiel; de kleinere maten zijn zogeheten ‘mullet-setups’, met een 27,5″ achterwiel.

Canyon Sender CFR Team

Lichter

Canyon maakt er een punt van in hun persbericht dat óók het verlagen van het framegewicht een belangrijk doel was. Er is 680 gram bespaard, waarbij het merendeel voort komt uit de switch van aluminium naar carbon voor de volledige achtervork. Daarnaast is er in het voorframe op diverse plekken gewicht gewonnen, met als meest in het oog springend de herpositionering van de demper. Die zit nu aan de onderbuis vast. Bij de 2016-versie zit de demper vooraan aan de bovenbuis gemonteerd, wat extra sterkte vraagt van de zitbuis-bovenbuisconstructie. Door de demper aan de onderbuis te bevestigen — die al veel sterker is — kunnen de zitbuis en bovenbuis eenvoudiger (lees: lichter) worden. Oók de MX-link draait nu rond een scharnierpunt bevestigd aan de onderbuis, dichter bij de trapas waar sowieso al meer sterkte ‘voorhanden is’. Bijkomend voordeel is dat door deze wijzigingen het zwaartepunt van het frame ook wat lager ligt.

Progressievere vering, minder pedal kickback

De nieuwe Sender heeft achteraan nog steeds 200 mm veerweg. Maar met de verplaatsing van de demper én het scharnierpunt van de MX-link is de veercurve wel veranderd. Die is progressiever gemaakt, voor méér ‘bottom-out controle’. Iets dat beter past bij de hedendaagse downhillwedstrijden waar de snelheden hoger liggen. Verder meldt Canyon dat ze er in zijn geslaagd om de pedal kickback (de reactiekracht op je pedalen tijdens het inveren) met maar liefst 60% te reduceren. Dit komt de acceleratie in de trapsecties beslist ten goede.

Aanpasbaar

De geometrie is ingrijpend gewijzigd. Zoals gemeld hebben de small en medium frames een 27,5″ achterwiel. De achtervork is bij deze twee framematen dan ook korter dan die van de large en x-large frames met 29″ achterwielen. Bij de S en M is die concreet 435 mm, en met flip chips in de dropouts kun je die nog eens 10 mm verlengen. Bij de 29″ Large en XL is de achtervorklengte in de kortste stand 445 en de langste 455 mm. Het 2016 frame heeft maar liefst 16 mm vrstelmogelijkheid. Canyon zegt hierover: “After years of riding the original Sender, we came to the conclusion that changing chainstay length by a full 16 millimeters can adversely affect the balance of the bike. The new Sender CFR gives you adjustability while also ensuring that the bike is always well balanced.”

MY21 versus MY16 Sender

De 2021-Sender CFR met daarachter de 2016-Sender.

De balhoofdhoek is met 63° ongewijzigd. Wél kun je de voorvork 8 mm horizontaal verplaatsen door een excentrische insert in de balhoofdbuis. Je verandert dus niet de hoek, maar wél de lengte van de gehele fiets én dus de reach. Om daar op te anticiperen is de zitbuishoek ook wat steiler gemaakt. Maar aangezien je vooral zult staan op de pedalen, zul je hier verder weinig van merken.

Canyon Sender CFR geometrie

Slechts twee modellen

Canyon levert het nieuwe Sender CFR frame niet los en slechts in twee varianten als complete bike. De Sender CFR FMD heb je voor € 4.699. Die heeft een Fox 40 Performance Elite voorvork en een DHX2 Performance Elite. Shimano levert de Saint remmen en aandrijfcomponenten. De wielset bestaat uit DT Swiss 350 naven met FR 202 velgen met een binnenbreedte van 30 mm. Het topmodel, de Sender CFR kost € 5.799. Die heeft vooraan een RockShox Boxxer Ultimate voorvork, en de achterdemper is RockShox’ SuperDeluxe Ultimate. Sram levert de XO DH 7 speed aandrijflijn en de Code RSC remmen. De wielset bestaat bij deze bike uit DT Swiss 240 naven en FR560 velgen met een binnenbreedte van 30 mm.

Canyon geeft in het persbericht aan dat ze niet voornemens zijn om op korte termijn een aluminium versie te ontwikkelen. De ‘originele’ Sender blijft dus in diverse gedaantes nog gewoon in het programma.

Canyon CFR – Oók verkrijgbaar in het zwart/wit (zie foto bovenin artikel)

Sender FMD – Oók verkrijgbaar in het zwart.

Bron en meer info: www.canyon.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments