Reserve Wheels is misschien nog niet zo bekend, maar dat is het verzelfstandigde wielenmerk van Santa Cruz Bicycles. Ze bieden high-end carbon wielsets aan waarbij ze vaak net wat verder gaan dan menig ander. Ze draaien hun hand niet om voor complexe ontwerpen, opzoek naar een betere balans tussen gewicht, sterkte en functionaliteit. En dat gekoppeld met genereuze garanties. Met diezelfde insteek hebben ze zich gebogen over het ventiel.
Prestaventiel
De overgrote meerderheid van de sportieve fietsers kent maar één soort ventiel als het op (binnen)banden aankomt: Presta. Oftewel het ‘Franse’ of ‘Sclaverand’ ventiel. Het basisprincipe bestaat al ruim 120 jaar en in al die tijd is er bijzonder weinig aan veranderd. Dat het prestaventiel zowat overal de norm is, komt door de van origine smalle velgen die op racefietsen, en later mountainbikes, werden gebruikt. Prestaventielen zijn zo’n 2 mm smaller dan andere types, waardoor je een kleiner gat in de velg nodig hebt. Hetgeen resulteert in sterkere velg. Met moderne materialen en productiemethoden is dit echter lang niet zo’n punt meer…
Er is echter een nieuw probleem: luchtdoorstroming. Dat is bij een prestaventiel niet bijster groot. Helemaal niet als dat ventiel ook langzaam dicht is geslibd met uitgedroogde restanten tubeless vloeistof. Dan wordt het bijzonder moeilijk om een tubeless band in één keer, zonder hulpmiddelen goed op de velg te krijgen. Je kan uiteraard de ventielkern verwijderen, maar dit lost de met resten vervuilde schacht niet op. En zeg eerlijk: wie heeft er nou een ventielkerntool bij zich als er op pad wat mis gaat? Net alsof je ’trail-side’ je ventiel leeg weet te peuteren? Reden nummer één dat mensen een binnenband mee hebben om hun tubeless band in het veld er alsnog mee te voorzien, is dat prestaventielen heden ten dage simpelweg niet goed genoeg lucht door laten.
Reserve Fillmore tubeless ventielen: méér luchtdoorstroming
Met de Fillmore tubeless ventielen van Reserve Wheels zouden zowel de slechte luchtdoostroming op zich, alsmede het vervuilen van de schacht verleden tijd moeten zijn. De clou is dat de korte, uitneembare kern van een presta ventiel vervangen wordt door een langere, vaste variant. Die reikt tot helemaal onderaan de schacht (in de band). Als druk in de band het ventiel dicht houdt, is zodoende de hele schacht ook afgedicht. Zo kan er geen dichtmiddel in lopen en opdrogen. Door het weglaten van de borgmoer en het ontbreken van een schroefverbinding is er ook meer ruimte om lucht uit de pomp de schacht in te krijgen. Reserve Wheels claimt tot zelfs 3x meer!
De Fillmore tubeless ventielen zijn nog wel geborgd, zij het middels de ventieldop. Die schroeft op de kern en voorkomt dat laatstgenoemde ‘zo maar’ even ingedrukt kan worden. Innovatief én praktisch, want nu kan je echter ook door de ventieldop slechts een slagje los te draaien direct wat druk uit je band laten. Op pad is dit toch weer een makkelijkere en snellere handeling dan voorheen.
Door het simpelere ontwerp zonder de uitneembare kern, is dichtmiddel dóór het ventiel inspuiten ook makkelijk. Een ventiel waardoor lucht goed doorstroomt wordt namelijk makkelijker leeggeperst van dichtmiddel. De kans op terugloop (latex in je gezicht) is hierdoor vermoedelijk ook wat minder.
Op dit moment biedt Reserve de Fillmore tubeless ventielen alleen in zwart voor € 49,99 per set. Bovendien biedt Reserve je een levenslange garantie. De lengte (50 mm) is voldoende voor velgen 18 tot 28 mm hoog. Het conische rubber om de schacht doet wel vermoeden dat Fillmores het beste zullen passen in velgen met een U-voormige doorsnede, niet een plat velgbed.