Updates in de voorbije jaren zouden de duurzaamheid verbeterd hebben, de Reverb bleef een stigma houden. Na de introductie van de draadloze AXS versie, volgt dan nu toch de grootste update aan de Reverb ooit in de hoop om voor goed van zijn twijfelachtige reputatie af te komen.
Aan de buitenzijde is er niet veel veranderd. Het meest wezenlijke is dat de afdichting tussen buiten- en binnenbuis minder hoog bouwt. Dit heeft tot gevolg dat de hele pen wat korter is en je in sommige gevallen een versie met méér slag in je frame kunt monteren. Dat komt goed uit, want er zijn nu ook versies met 175 mm en 200 mm slag beschikbaar. Wat ook gelijk is gebleven, is de bediening. Die is nog steeds hydraulisch, waarbij je de keuze hebt voor de bekende ‘drukknop’ en de twee jaar geleden geïntroduceerde ‘1x remote’ hendel.
Waar zitten dan die grote verandering? Juist, in het binnenwerk! De vorige update betrof met name een verbeterde Internal Floating Piston (IFP). Deze zuiger scheidt de lucht (onder druk) en de olie en heeft een cruciale functie. Gebeurt dit namelijk niet goed, dan komt er lucht langs de zuiger in de olie terecht en zakt je zadel een paar milimeter zodra je gaat zitten. Irritant en vooral lastig, want slechts het volledig opnieuw ontluchten van het binnenwerk was de enige remedie… en dat is niet de meest eenvoudige taak bij een Reverb. Velen blijven weg van het sleutelen aan hun dropper. Langs de dealer gaan of opsturen naar een service center is dan de enige optie en dat betekent simpelweg minder fietsen…
Het gescheiden houden van lucht onder druk en de olie via een afdichting is een intrinsiek lastig opgave: de dichting moet voldoende dichten en tegelijkertijd niet te veel wrijving geven. Het materiaal waarvan de dichting gemaakt is, moet ook nog eens tegen temperatuursverschillen kunnen. Eén van dé belangrijkste zaken is echter ook dat de dichting tegen een onderdruk moet kunnen. Zodra je de fiets namelijk aan je zadel optilt, terwijl het zadel omlaag staat, ontstaat er een onderdruk in het oliecircuit waardoor er alsnog lucht in het systeem komt langs de IFP.
Een nóg betere IFP proberen na te streven kan altijd… maar zoals BikeYoke al aantoonde met hun Revive en Divine droppers, kan het óók anders. Zorg gewoon dat wanneer er eenmaal lucht in het oliecircuit komt, je de zadelpen gewoon kinderlijk eenvoudig kunt ontluchten – ‘Reviven’, zo u wilt. En dát kan nu ook bij de vernieuwde Reverb Stealth!
Boven in de binnenbuis van de Reverb kun je via de Vent Valve relatief eenvoudig zelf de dropper ontluchten. We zeggen bewust ‘relatief’, want je moet er nog wel je zadel voor demonteren. Dat gezegd hebbende, dit zou volgens RockShox slechts zeer zelden voor moeten komen, dus de noodzaak voor een externe optie zoals BikeYoke die aanbiedt zien ze zelf niet zo. Op de vraag of RockShox gebruik maakt van het ontwerp van BikeYoke kwam een resoluut antwoord in de vorm van ‘nee!’.
Verder is het vermeldenswaardig dat de nieuwe Reverb 50% minder kracht vergt om het zadel naar beneden te duwen, terwijl het uitschuiven zelfs sneller zou gaan.
Specificaties
- Diameter: 30.9 mm, 31.6 mm, 34.9 mm
- Slag: 100 mm, 125 mm, 150 mm, 175 mm, 200 mm
- Totale lengte: 301 mm, 351 mm, 414 mm, 467 mm, 519.5 mm
- Remote opties: 1x, Standaard (specifieke versies voor linkse en rechtse montage op het stuur)
- Prijzen:
- Reverb Stealth met standaard Remote: €390
- Reverb Stealth met 1x Remote: €445
- Verkrijgbaarheid: juni 2019; per direct dus.
Bron: www.rockshox.com
Is de update ook van toepassing op de elektronische versie?