In de vorm van de X-Trail introduceerde Ridley in 2015 z’n eerste gravelbike. Maar zoals al vaker aangehaald bestaat er niet zoiets als dé gravelbike. Ook Ridley hanteert een brede definitie van gravelbiken, getuige onder meer de Kanzo Fast aero-gravelbike en de meer avontuurlijke Kanzo Adventure. De originele X-Trail werd vervolgens omgedoopt tot de Kanzo Speed, om zo een complete (?) Kanzo-familie neer te zetten.
Ridley Grifn: allroad-bike
Toch is het merk nog niet klaar met bikes met racebochten en noppenbanden. Met de Grifn zetten ze een snelle allroad-bike neer. En hoewel dus géén onderdeel van Kanzo-familie, zijn de gelijkenissen er duidelijk wel. De Grifn vult echter het gebied in tussen snelle racefietsen en de Kanzo-gravelbikes. Als je gebruik maakt van een 1x-aandrijving passen in deze deze allroader banden tot 40 mm breedte. In combinatie met een voorderailleur biedt de Grifn ruimte voor een band van 38 mm. De balans slaat dus meer door naar het spectrum van beter lopende ondergrond, zo gezegd. Spatborden monteren kan (uiteraard) ook; er is dan ruimte voor banden tot 32 mm breed.
Qua geometrie merkt Ridley op dat de nieuwe Grifn allroad-bike óók het midden houdt tussen z’n Fenix SLiC racefiets en de Kanzo Fast gravelbike. De trapas is met 73 mm onder de naafassen lager dan bij z’n racefietsen, maar niet zo laag als bij de Kanzo Adventure, die vooral meer op stabiliteit (al dan niet met bagage) toegespitst is.
Carbon frame en volop montagepunten
Zowel frame als voorvork zijn volledig uit carbon, waar Ridley een framegewicht opgeeft van 990 gram voor een ongelakt exemplaar in de maat M. Het frame is rondom voorzien van diverse montagepunten voor bidons, dragers en spatborden. Verder vindt je vooraan op de Grifn Ridley’s geïntegreerde F-steerer technologie, waar kabels via de stuurpen en door het bovenste balhoofdlager het frame in gaan. Standaard levert Ridley deze allroad-bike uit met z’n eigen label Cirrus Pro Flared stuur, met een compacte drop van 120 mm, korte reach van 70 mm en een flare van 16º. Tot slot is het vermeldenswaardig dat de Grifn klaar is voor gebruik met een naafdynamo, waarbij de kabel netjes weggewerkt kan worden in de voorvork. Ook de kabel voor een achterlamp kan dóór het frame.
Zelf samen te stellen
Zoals alle Ridley-modellen is ook de Grifn allroader via de online configurator van het merk naar wens samen te stellen. Naast kleuren kun je zodoende zelf bepalen wat voor groepset je wil, waarbij je dus de keuze hebt uit aandrijvingen mét of zonder voorderailleur. Ook de Classified Powershift-naaf, die destijds gezamenlijk met de introductie van de Kanzo Fast wereldkundig werd gemaakt, behoord tot de mogelijkheden. Vooraf geconfigureerde Grifn-modellen zijn er ook. Zo heb je een Grifn voorzien van Shimano GRX 600 of Shimano 105 vanaf € 3.199.
Bron en meer info: www.ridley-bikes.com