Ridley Astr: nieuwe gravelracer met brede banden
Gravelbiken ontstijgt langzaam z’n kleuterjaren en gaat richting z’n pubertijd. En ja, dat gaat gepaard met alle grappen en grollen die je bij de pubertijd kunt verwachten. Zo wordt er volop geëxperimenteerd met … nou ja, wat niet, kun je stellen. Van dropper-zadelpennen tot geveerde voorvorken: in nagenoeg alles lijkt de gravelbike de mountainbike te volgen. En net als dat mountainbiken enorm veel specialisaties kent, beslaat gravelbiken inmiddels ook een heel breed spectrum. En het aanbod van veel fietsmerken sluit daar dan ook op aan.
Zo ook Ridley. Met de Kanzo-serie had het Belgische fietsmerk al een redelijk breed aanbod. Met aan de ene kant de Grifn allroad-bike; een rappe racefiets waar ook nog 40 millimeter breed en benopt rubber in past. Daarnaast is er de Kanzo Fast aero-gravelracer. En aan de andere kant van het spectrum is er de Kanzo Adventure als de meer avontuurlijke offroader, met ruimt voor volumineus rubber. Nu breidt Ridley z’n portfolio uit met de Astr; een gravelracer zoals de Kanzo Fast, maar dan met nóg meer ruimte voor brede banden. Want, zo stelt Ridley – net als anderen; het terrein van gravelwedstrijden wordt steeds ruwer en breed rubber is dan essentieel. Zoals elke mountainbiker wel weet betekent breder rubber namelijk meer comfort, grip én snelheid op het grofste terrein.
Astr: Grifn meets Kanzo Adventure
Ridley zet de nieuwe carbon Astr gravelracer nadrukkelijk neer in het ‘performane gravel segment’ en kun je dus zien als een broer van de Kanzo Fast. Maar als we naar het frame van de Astr kijken, zien we vooral gelijkenissen met de lijnen van Grifn. Bandbreedte is de grootste boodschap bij de Astr. Het nieuwe frame biedt ruimte aan banden tot 52 millimeter breedte. Ja, dat is breder dan de banden die je iets meer dan een decennium geleden op je mountainbike had. Kies je overigens voor een aandrijving mét voorderailleur, dan is de bandbreedte gemaximaliseerd op 47 millimeter.
Astr RS en Astr
Ridley brengt meteen twee carbon-versies van de Astr. Namelijk de lichtgewicht Astr RS (‘Racing Sport’) met een framegewicht van 890 gram (framemaat medium) en de Astr zonder toevoeging in z’n typenaam. De Astr deelt nagenoeg alle details met de Astr RS, maar is gemaakt met een iets meer kostenbewuste carbonsamenstelling en fabricagemethode, waardoor deze tegen een scherpere prijs in de markt gezet wordt. De penalty is slechts 90 gram, want Ridley laat ons weten dat het Astr-frame in maat medium 980 gram weegt.
Een ander verschil is dat Ridley de Astr RS een niet-ronde, meer aerodynamische zadelpen meegeeft. De Astr heeft dan weer een gewoon rond exemplaar. In beide gevallen past er ook een dropper-zadelpen in.
Alleen (semi-)draadloos schakelen op Astr RS
Beide modellen kunnen dus naar keuze voorzien worden van een 1x-aandrijving of toch nog worden voorzien van een voorderailleur. Ridley geeft expliciet aan dat ze namelijk merken dat er nog volop vraag is naar 2x-set-ups. Een alternatief is natuurlijk om de Astr (RS) te voorzien van een Classified Powershift-naaf, precies zoals het Classified-Ridley Factory Team doet. Teamrijder Piotr Havik reed overigens op een prototype van de Astr RS naar een verdienstelijke vierde plaats tijdens de Unbound 2024 dit voorjaar.
Het mag geen nieuws meer zijn dat alle kabels zijn weggewerkt en via de cockpit én het bovenste balhoofdlager het frame in gaan. In het geval van de Astr gaat dat óók over de schakelkabels voor mechanisch bediende derailleurs. Bij de Astr RS zijn er géén voorzieningen voor mechanisch schakelen (!). Verder hebben de Astr en Astr RS frames uiteraard óók een universal derailleur hanger (UDH), om daarmee dus compatibel te zijn met Srams XPLR gravelgroep.
Geen pakezel
Bevestigingspunten voor bagage zoek je met een vergrootglas bij de Astr en Astr RS, want de focus ligt op performance, aldus Ridley. Niettemin zijn er wél specifieke bevestigingspunten voor Apidura aero tassen voorzien. En op de bovenbuis is een montageplek voorzien voor een tas net achter de stuurpen. Verder komt de Astr RS met een geïntegreerde cockpit uit eigen huis; de Nimbus Pro. Hierbij is de focus eveneens gelegd op aerodynamica. Bovenin op de grepen meet het stuur 360 of 380 millimeter, naar gelang de uitvoering. De 125 millimeter diepe drops zijn wel iets naar buiten gebogen (‘flare’) voor meer controle en stabiliteit en hebben daar een afmeting van respectievelijk 400 en 420 millimeter. Ridley levert de Astr vervolgens met de Cirrus Pro cockpit. Die is wat breder is 120 millimeter diep en heeft een flare van 16 graden.
Geometrie
Bij de geometrie van de Astr en Astr RS leunt Ridley redelijk op de Kanzo Fast. De twee kleinste frames hebben een balhoofdhoek van 71 graden. Bij de drie grootste staat de voorvork onder een hoek van 71,5 graden. De zitbuis is met gemiddeld 74 graden over de hele maatreeks redelijk rechtop, maar wijkt ook nauwelijks af van de Kanzo Fast. Op de kleinste framemaat na, is de voorkant van de Astr-frames lager, lees: sportiever. Ook staat de trapas 3 millimeter lager onder de wielassen. Dat geeft meer stabiliteit en door de dikkere banden is de bodemvrijheid in de praktijk zeker niet minder dan bij de Kanzo Fast.
Astr RS en Astr modellen
Ridley heeft de Astr RS vooralsnog in drie uitvoeringen beschikbaar. Dat begint met een prijs van 7.299 euro voor een versie met Shimano’s semi-draadloze GRX 800 Di2 mét voorderailleur, dus een 2×12-setup. Voor diezelfde prijs kun je de Astr RS ook krijgen met Sram Foce XPLR AXS 1×12. Is het uitgeven van geld van mindere zorg voor je, dan kun je ook 11.699 euro stukslaan op een Astr RS met Sram Red XPLR 13-speed. Een los Astr RS frame kost je 4.999 euro. Nee, goedkoop is Ridleys nieuwste gravelracer beslist niet.
Van de Astr gravelracer heeft Ridley momenteel vijf standaard configuraties op z’n website staan. Dat begint met 3.299 euro voor een Astr met een mechanische Shimano GRX 600 2×12-aandrijving. Voor 7.299 euro heb je de Astr met een 2×12-combinatie van Srams draadloze Rival AXS en de Classified Powershift-naaf. Ook het Astr frame is los leverbaar en kost 2.299 euro.
Beide biks zijn naar wens op te bouwen via een configurator en zelfs het ontwerp en kleuren is aan te passen. Maar daarvoor moet je wel dieper in de buidel tasten én meer geduld hebben, aangezien dat de levertijd opstuwt.
Kanzo Adventure A, met de A van aluminium
In 2022 lanceerde Ridley de tweede generatie van de Kanzo Adventure. Voor die tijd een al behoorlijk progressieve offroader in de avontuurlijke hoek van het gravelbiken. Let wel; we spreken dus over amper twee jaar geleden, om maar aan te geven dat het best rap gaat met de ontwikkelingen bij gravelbikes. De carbon Kanzo Adventure krijgt nu een aluminium evenknie, om de drempel om te gaan gravelen, wat verder te verlagen.
Bij de geometrie van de Kanzo Adventure A volgt Ridley nauwgezet de carbon Kanzo Adventure. Daarmee is de aluminium avonturengravelbike dus ook geschikt voor alles van goedlopende zand- en gravelpaden tot singletracks en meerdaagse bikepackingtochten. De Kanzo Aventure A kan banden met een breedte tot en met 47 millimeter kwijt. Dat is marginaal smaller dan wat in z’n carbon familielid past.
Ook dit aluminium frame is uitgevoerd met een universal derailleur hanger (UDH) en kan dus uit de voeten met de XPLR gravelgroepen van Sram. Verder zijn er op het aluminium niet minder dan twaalf bevestigingspunten voor extra bidonhouders of andere dragers. Op de voorvork vind je er nog eens zes. Verlichting – met een in de voorvork geïntegreerde kabelloop vanaf een naafdynamo vooraan – behoort ook tot de mogelijkheden. En uiteraard passen er ook spatborden op deze gravelbike.
Vanaf 1.999 euro
De Kanzo Adventure A is er vanaf 1.999 euro met Shimano GRX 400 2×10 speed. Maar eerlijkheid gebied te zeggen dat dat meteen een lastig prijspunt is. Want Cube biedt je voor 1.499 euro ook al een aluminium gravelbike met een mix van Shimano GRX 600 en 800 2×12 onderdelen.
Bron en meer info: ridley-bikes.com
Ontstijgen ipv ontsteigen.
We maken bewust af en toe wat schreiffouten om te laten zien dat we hierbij Velozine aan HI doen en niet AI :-). Dank voor de oplettendheid!