Ridley introduceert gravelracer Astr en gravelbike Kanzo Adventure A

Dat ze bij Ridley fan zijn van gravelen, blijkt wel als je naar het aanbod aan gravelbikes kijkt. Naast de Grifn allroad en de Kanzo-serie komt Ridley nu met de Astr. De Astr is net als de Kanzo Fast een gravelracer, maar dan een waar tot banden met een breedte van 52 millimeter in passen. De Astr is er in twee carbon-uitvoeringen. Daarnaast komt Ridley met een scherper geprijsde versie van z’n meest avontuurlijke gravelbike in de vorm van de Kanzo Adventure A.

Ridley Astr RS gravelbike gravelracer

Ridley Astr RS gravelbike gravelracer

Met de Astr RS zet Ridley een nieuwe gravelracer neer naast z’n Kanzo Fast. De Astr-gravelbikes bieden ruimte voor nóg breder rubber.

Ridley Astr: nieuwe gravelracer met brede banden

Gravelbiken ontstijgt langzaam z’n kleuterjaren en gaat richting z’n pubertijd. En ja, dat gaat gepaard met alle grappen en grollen die je bij de pubertijd kunt verwachten. Zo wordt er volop geëxperimenteerd met … nou ja, wat niet, kun je stellen. Van dropper-zadelpennen tot geveerde voorvorken: in nagenoeg alles lijkt de gravelbike de mountainbike te volgen. En net als dat mountainbiken enorm veel specialisaties kent, beslaat gravelbiken inmiddels ook een heel breed spectrum. En het aanbod van veel fietsmerken sluit daar dan ook op aan.

Zo ook Ridley. Met de Kanzo-serie had het Belgische fietsmerk al een redelijk breed aanbod. Met aan de ene kant de Grifn allroad-bike; een rappe racefiets waar ook nog 40 millimeter breed en benopt rubber in past. Daarnaast is er de Kanzo Fast aero-gravelracer. En aan de andere kant van het spectrum is er de Kanzo Adventure als de meer avontuurlijke offroader, met ruimt voor volumineus rubber. Nu breidt Ridley z’n portfolio uit met de Astr; een gravelracer zoals de Kanzo Fast, maar dan met nóg meer ruimte voor brede banden. Want, zo stelt Ridley – net als anderen; het terrein van gravelwedstrijden wordt steeds ruwer en breed rubber is dan essentieel. Zoals elke mountainbiker wel weet betekent breder rubber namelijk meer comfort, grip én snelheid op het grofste terrein.

Astr: Grifn meets Kanzo Adventure

Ridley zet de nieuwe carbon Astr gravelracer nadrukkelijk neer in het ‘performane gravel segment’ en kun je dus zien als een broer van de Kanzo Fast. Maar als we naar het frame van de Astr kijken, zien we vooral gelijkenissen met de lijnen van Grifn. Bandbreedte is de grootste boodschap bij de Astr. Het nieuwe frame biedt ruimte aan banden tot 52 millimeter breedte. Ja, dat is breder dan de banden die je iets meer dan een decennium geleden op je mountainbike had. Kies je overigens voor een aandrijving mét voorderailleur, dan is de bandbreedte gemaximaliseerd op 47 millimeter.

Ridley Astr RS met ruimte voor 52 mm gravelbanden

Bij de Astr is er een pak meer ruimte voor breed rubber. Er passen banden in met een breedte tot en met 52 millimeter. Monteer je een voorderailleur dan kun je achteraan tot maximaal 47 millimeter breed rubber kwijt.

Astr RS en Astr

Ridley brengt meteen twee carbon-versies van de Astr. Namelijk de lichtgewicht Astr RS (‘Racing Sport’) met een framegewicht van 890 gram (framemaat medium) en de Astr zonder toevoeging in z’n typenaam. De Astr deelt nagenoeg alle details met de Astr RS, maar is gemaakt met een iets meer kostenbewuste carbonsamenstelling en fabricagemethode, waardoor deze tegen een scherpere prijs in de markt gezet wordt. De penalty is slechts 90 gram, want Ridley laat ons weten dat het Astr-frame in maat medium 980 gram weegt.

Een ander verschil is dat Ridley de Astr RS een niet-ronde, meer aerodynamische zadelpen meegeeft. De Astr heeft dan weer een gewoon rond exemplaar. In beide gevallen past er ook een dropper-zadelpen in.

Alleen (semi-)draadloos schakelen op Astr RS

Beide modellen kunnen dus naar keuze voorzien worden van een 1x-aandrijving of toch nog worden voorzien van een voorderailleur. Ridley geeft expliciet aan dat ze namelijk merken dat er nog volop vraag is naar 2x-set-ups. Een alternatief is natuurlijk om de Astr (RS) te voorzien van een Classified Powershift-naaf, precies zoals het Classified-Ridley Factory Team doet. Teamrijder Piotr Havik reed overigens op een prototype van de Astr RS naar een verdienstelijke vierde plaats tijdens de Unbound 2024 dit voorjaar.

Het mag geen nieuws meer zijn dat alle kabels zijn weggewerkt en via de cockpit én het bovenste balhoofdlager het frame in gaan. In het geval van de Astr gaat dat óók over de schakelkabels voor mechanisch bediende derailleurs. Bij de Astr RS zijn er géén voorzieningen voor mechanisch schakelen (!). Verder hebben de Astr en Astr RS frames uiteraard óók een universal derailleur hanger (UDH), om daarmee dus compatibel te zijn met Srams XPLR gravelgroep.

Ridley Astr gravelbike gravelracer

De Astr is er als Astr RS (‘Racing Sport’) en Astr. Visueel nagenoeg identiek; de carbon samenstelling iets iets anders en de Astr heeft een ronde zadelpen in plaats van een aero-exemplaar in de Astr RS.

Geen pakezel

Bevestigingspunten voor bagage zoek je met een vergrootglas bij de Astr en Astr RS, want de focus ligt op performance, aldus Ridley. Niettemin zijn er wél specifieke bevestigingspunten voor Apidura aero tassen voorzien. En op de bovenbuis is een montageplek voorzien voor een tas net achter de stuurpen. Verder komt de Astr RS met een geïntegreerde cockpit uit eigen huis; de Nimbus Pro. Hierbij is de focus eveneens gelegd op aerodynamica. Bovenin op de grepen meet het stuur 360 of 380 millimeter, naar gelang de uitvoering. De 125 millimeter diepe drops zijn wel iets naar buiten gebogen (‘flare’) voor meer controle en stabiliteit en hebben daar een afmeting van respectievelijk 400 en 420 millimeter. Ridley levert de Astr vervolgens met de Cirrus Pro cockpit. Die is wat breder is 120 millimeter diep en heeft een flare van 16 graden.

De Astr de Astr zijn als gravelracers spaarzaam voorzien van montagepunten. Naast een montagepunt voor een bovenbuistas net achter de stuurpen, zijn er binnen in het voorframe een paar montagepunten specifiek afgestemd op aerotassen van Apidura.

Ridley Astr RS gravelbike gravelracer

Zowel de Astr als Astr RS hebben een afneembare voorderailleurmontage. Wanneer je géén voorderailleur monteert, heeft Ridley een extra kettinggeleider voor je beschikbaar, ontwikkeld samen met Wolf Tooth, om extra zekerheid te bieden wanneer je vooraan maar één kettingblad hebt.

Ridley Forza Nimbus Pro cockpit

De Nimbus Pro cockpit gaat mee in de laatste trends van sturen die bovenaan wat smaller zijn voor een meer aerodynamische zitpositie. De stuuruiteinden staan alsnog onder een hoek naar buiten om meer controle en comfort te geven wanneer je onderin de beugel hangt.

Geometrie

Bij de geometrie van de Astr en Astr RS leunt Ridley redelijk op de Kanzo Fast. De twee kleinste frames hebben een balhoofdhoek van 71 graden. Bij de drie grootste staat de voorvork onder een hoek van 71,5 graden. De zitbuis is met gemiddeld 74 graden over de hele maatreeks redelijk rechtop, maar wijkt ook nauwelijks af van de Kanzo Fast. Op de kleinste framemaat na, is de voorkant van de Astr-frames lager, lees: sportiever. Ook staat de trapas 3 millimeter lager onder de wielassen. Dat geeft meer stabiliteit en door de dikkere banden is de bodemvrijheid in de praktijk zeker niet minder dan bij de Kanzo Fast.

Ridley Astr en Astr RS gravelbike gravelracer geometrie

Astr RS en Astr modellen

Ridley heeft de Astr RS vooralsnog in drie uitvoeringen beschikbaar. Dat begint met een prijs van 7.299 euro voor een versie met Shimano’s semi-draadloze GRX 800 Di2 mét voorderailleur, dus een 2×12-setup. Voor diezelfde prijs kun je de Astr RS ook krijgen met Sram Foce XPLR AXS 1×12. Is het uitgeven van geld van mindere zorg voor je, dan kun je ook 11.699 euro stukslaan op een Astr RS met Sram Red XPLR 13-speed. Een los Astr RS frame kost je 4.999 euro. Nee, goedkoop is Ridleys nieuwste gravelracer beslist niet.

Van de Astr gravelracer heeft Ridley momenteel vijf standaard configuraties op z’n website staan. Dat begint met 3.299 euro voor een Astr met een mechanische Shimano GRX 600 2×12-aandrijving. Voor 7.299 euro heb je de Astr met een 2×12-combinatie van Srams draadloze Rival AXS en de Classified Powershift-naaf. Ook het Astr frame is los leverbaar en kost 2.299 euro.

Beide biks zijn naar wens op te bouwen via een configurator en zelfs het ontwerp en kleuren is aan te passen. Maar daarvoor moet je wel dieper in de buidel tasten én meer geduld hebben, aangezien dat de levertijd opstuwt.

Ridley Astr RS met Shimano GRX Di2 2x12

Met een vanaf-prijs van 7.299 euro zet Ridley de Astr RS duidelijk in het topsegment neer. Daarbij heb je de keuze uit Shimano GRX 2×12 Di2 (afgebeeld), Sram Force XPLR 1×12 of Red XPLR 1×13-groepen.

Ridley Astr Sram Rival Classified gravelbike

De Astr is er vanaf 3.299 euro en is vooralsnog verkrijgbaar in drie verschillende basiskleuren. Of deze gravelbike ook naar wens te spuiten en te configureren is, is op dit moment nog niet bekend.

Kanzo Adventure A, met de A van aluminium

In 2022 lanceerde Ridley de tweede generatie van de Kanzo Adventure. Voor die tijd een al behoorlijk progressieve offroader in de avontuurlijke hoek van het gravelbiken. Let wel; we spreken dus over amper twee jaar geleden, om maar aan te geven dat het best rap gaat met de ontwikkelingen bij gravelbikes. De carbon Kanzo Adventure krijgt nu een aluminium evenknie, om de drempel om te gaan gravelen, wat verder te verlagen.

Bij de geometrie van de Kanzo Adventure A volgt Ridley nauwgezet de carbon Kanzo Adventure. Daarmee is de aluminium avonturengravelbike dus ook geschikt voor alles van goedlopende zand- en gravelpaden tot singletracks en meerdaagse bikepackingtochten. De Kanzo Aventure A kan banden met een breedte tot en met 47 millimeter kwijt. Dat is marginaal smaller dan wat in z’n carbon familielid past.

Ook dit aluminium frame is uitgevoerd met een universal derailleur hanger (UDH) en kan dus uit de voeten met de XPLR gravelgroepen van Sram. Verder zijn er op het aluminium niet minder dan twaalf bevestigingspunten voor extra bidonhouders of andere dragers. Op de voorvork vind je er nog eens zes. Verlichting – met een in de voorvork geïntegreerde kabelloop vanaf een naafdynamo vooraan – behoort ook tot de mogelijkheden. En uiteraard passen er ook spatborden op deze gravelbike.

Ridley Kanzo Adventure A aluminium gravelbike

Met de Kanzo Adventure A biedt Ridley je alles dat je van een moderne gravelbike mag verwachten, in de vorm van een aluminium frame en scherpe prijzen dan de carbon Kanzo Adventure, waarop-ie is gebaseerd.

Vooraan op de vorkkroon is een lamp te monteren. De kabel naar de (voor)naafdynamo kan vervolgens binnendoor de voorvork worden aangebracht. Oók een spatbord past op deze carbon voorvork die de Kanzo Adventure A deelt met z’n carbon evenknie.

Op het alu frame vind je niet minder dan twaalf montagepunten. Op de voorvork zijn er nog eens zes te vinden.

Ook bij deze aluminium gravelbike lopen de kabels binnendoor, via het bovenste balhoofdlager.

De remleiding en schakelkabel komen echter vóór de trapas al weer uit het frame, om vervolgens buitenom door te lopen. Maar het lijkt de liggende vork wel aan adequate framebescherming tegen kettinggeklapper te ontbreken.

Vanaf 1.999 euro

De Kanzo Adventure A is er vanaf 1.999 euro met Shimano GRX 400 2×10 speed. Maar eerlijkheid gebied te zeggen dat dat meteen een lastig prijspunt is. Want Cube biedt je voor 1.499 euro ook al een aluminium gravelbike met een mix van Shimano GRX 600 en 800 2×12 onderdelen.

Ridley Kanzo Adventure A aluminium gravelbike – Shimano GRX 400

Je hebt de aluminium Kanzo Adventure A vanaf 1.999 euro met Shimano GRX 400 2×10-speed. De hier afgebeelde versie met Shimano GRX 600 1×12-speed kost 2.199 euro. Het frame is leverbaar in drie verschillende basiskleuren.

Bron en meer info: ridley-bikes.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
2 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Jozef van goolen
Jozef van goolen
15 dagen geleden

Ontstijgen ipv ontsteigen.