Brede Kanzo-gravelbikefamilie
De Kanzo-gravelfamilie van Ridley is opvallend breed. Want naast de Kanzo Allroad (voorheen Speed), die je gerust mag zien als een endurance of allroad-racefiets met ruime voor dikkere banden en de aero-gravelaar Kanzo Fast, heeft de Belgische firma ook de Kanzo Adventure in z’n programma. Laatstgenoemde is – zoals de naam impliceert – de meest avontuurlijke. Dat wordt vooral ingegeven door de iets meer relaxte geometrie, ruimte voor breder rubber en talloze opties voor het monteren van dragers, spatborden en dat wat je allemaal nog meer mee wilt nemen tijdens bikepackingtrips. Met de nieuwe Kanzo Adventure trekt Ridley de looks meer gelijk met de Kanzo Fast aero-gravelaar.
Kanzo Adventure 2.0: mountainbike met racefietsstuur
En gelijkenissen met de aero-gravelaar zijn er zeker. Maar de meer gebogen buizen en vloeiende lijnen maken op de Kanzo Adventure 2.0 plaats voor een rechter en strakker lijnenspel. De achtervork is eveneens lager op de zitbuis aangezet. Samen met de naar onderen toe versmalde zitbuis moet dat wat meer comfort opleveren. Waar de Kanzo Adventure 2.0 beduidend verder gaat dan zijn Kanzo-familieleden én dan zijn voorganger, is de ruimte voor breed rubber. Deze avontuurlijke nieuwe telg biedt namelijk ruimte voor 29×2.1” banden. In deze gravelbike kan dus méér volume worden gemonteerd zónder naar de kleinere 27,5” / 650b-wielmaat te hoeven grijpen. Daarmee heeft de Kanzo Adventure 2.0 beduidend méér mountainbike- dan racefietsgenen. Hij is dan ook geschikt voor het monteren van een geveerde gravelvoorvork.
Geometrie
Ten opzichte van de vorige Kanzo Adventure gravelbike heeft Ridley bij de 2.0-versie de balhoofdbuishoek afgevlakt. Bij de XS- en S-frames staat de voorvork onder 70,8º, bij de M, L en XL is dat 70,5º. De reach en ook de wielbasis zijn vergroot en om dat qua zitpositie op te vangen, is de zitbuishoek iets steiler gemaakt. Ten opzichte van de vorige Kanzo Adventure staat de trapas bij de 2.0-versie 5 mm lager. En dat is ook 3 mm lager dan bij de Kanzo Fast aero-gravelbike. Voor een echte offroader is een lage trapas niet altijd gunstig met oog op pedal strikes met obstakels op het pad. Samen met de 435 mm lange achterbrug, moet dit echter meer stabiliteit geven, aldus Ridley. En dit is met oog op bikepacking natuurlijk een duidelijk afweging.
Framedetails
Bij het ontwikkelproces van de Kanzo Adventure 2.0 lag de focus niet op het gewicht, maar op de sterkte van het frame, aldus Ridley in zijn persbericht. Om met verschillende terreinen en set-ups uit de voeten te kunnen heeft Ridley z’n nieuwe avonturenfiets getest volgens mountainbike-standaarden voor sterkte en duurzaamheid. Verwacht dan ook geen sub-één-kilo frame. Het frame van de Kanzo Adventure 2.0 weegt 1.250 gram, ongelakt in de maat M.
Integratie
Zowel de schakelkabel als remleiding voor de voor- als achterrem loopt via de bovenkant van het balhoofd het frame in. De stuurbuis van de carbon voorvork is aan de voorzijde afgeplat om daarvoor ruimte te laten. Meer gedoe bij onderhoud, maar het geeft een strakker overkomen. En om “ervoor te zorgen dat er geen kabels in de weg zitten bij het bevestigen van frame- en stuurtassen”, aldus Ridley in het persbericht. Toch is er aan de linkerzijde van het frame een kabelpoort voorzien. Want de Kanzo Adventure kan óók worden voorzien van een geveerde voorvork, waarbij een remleiding natuurlijk niet intern verlegd kan worden. Via die kabelpoort is ruimte er voor een schakelkabel en remleiding. De poort kan ook worden gebruikt voor een dropperkabel, wanneer je draadloos schakelt, of de schakelkabel en remleiding intern hebt lopen.
Montageopties op frame en voorvork
Op de bovenbuis zijn twee montagepunten aangebracht voor een toptube bag. Die punten liggen echter verdiept in de bovenbuis. Dus wanneer je ze niet gebruikt, dekt een kunststof plaatje het geheel af. Ridley levert echter óók een dog bone; een plaatje dat in het midden smaller is, om er zodoende een riempje om heen te doen, waarmee je ‘van alles’ op de bovenbuis mee kunt nemen.
Op de voorvork heeft Ridley vier montagepunten per vorkpoot voorzien voor het meenemen van tassen en/of extra bidonhouders. De bovenste drie montagepunten zijn bedoeld voor cargo cages, terwijl het laagste montagepunt samen met een montagepunt in de vorkkroon bedoeld is voor de montage van een spatbord. Elke voorpoot heeft een maximale belasting van drie kilo. Gebruik je een voordrager, dan is de voorvork door Ridley vrijgegeven voor een belasting tot negen kilo.
Dynamo-verlichting
Dat Ridley de Kanzo Adventure als een breed inzetbare gravelbike op de markt wil zetten, blijkt ook wel uit de montageoptie voor verlichting. Op de kroon van de voorvork zit achter een rubber afschermplaatje een montagepunt voor een koplamp. De voorvork is ook geschikt voor een naafdynamo, waarbij de kabel binnendoor de vorkpoot gevoerd wordt. Oók voor een achterlamp is een kabel door de bovenbuis aan te brengen.
Ridley Kanzo Adventure stel je samen naar wens
Ridley levert de Kanzo Adventure 2.0 als complete fiets vanaf € 3.475,- voorzien van een Sram Rival1 mechanische 1×11-groep. Voor € 3.999,- heb je hem met Shimano GRX 800 1×11. Daarnaast is nog een derde optie in het persbericht opgenomen met een Sram Rival XPLR AXS draadloze 1×12-groep voor € 4.899,-. Maar net als zoveel Ridley’s is de Kanzo Adventure naar smaak samen te stellen via een online configurator. Daarbij kun je ook helemaal los gaan met de kleuren en allerlei keuzes ten aanzien van afmontage, onderdelen, wielen banden. Een voorderailleur… die kun je niet selecteren, want die past niet op het frame. Wil je toch méér bereik én kleine stappen in je aandrijflijn, dan kun je nog altijd een Classified Powershift-naaf monteren, zo meldt Ridley in zijn persbericht.
Bron en meer info: www.ridley-bikes.com