“Vroeger was alles beter”. Een uitspraak die met enige regelmaat voorbij komt, ook in de fietsenbranche. Hoewel ik een zwak heb voor (fiets-)spullen van weleer en cliché-matig voorgenoemde uitspraak ook wel eens bezig, durf ik ook gerust te zeggen dat het niet per definitie waar is.
Of toch wel? Ritchey haalt namelijk een oud ontwerp uit de begin dagen van de sport uit het stof en haalt het door een bak met carbon fiber. Het resultaat is het WCS Bullmoose stuur of -beter beschouwd- stuurpen-stuur-combinatie.
Het persbericht meldt:
IN 1978, Tom Ritchey raced the now-iconic Repack Downhill in Marin, California. He rode a borrowed bike, and as an accomplished elite racer he found it pretty easy to go fast. He might have won, but halfway down the rough descent his bars slipped and rotated and he had to stop and pull his bars back into place to continue. Tom Ritchey was already making hundreds of steel stems to accompany his successful custom steel frame building business at the time, so he designed a one-piece bar and stem that eliminated any chance of slipping and offered added stiffness. The design would be known as the “Bullmoose” – coinciding with Ritchey’s first “Mountain Bike” in 1979. |
Er is echter één groot verschil: destijds werd er gereden met BMX(-achtige) sturen. Zeg maar gerust extreme rizers, waarbij de grote afstand tussen de stuurpenklemming en de handgrepen een grote hefboom vormde en het stuur daardoor dus gemakkelijk kon verdraaien. Tegenwoordig hebben we gewoon mountainbike-specifieke sturen. Wat heet: relatief vlakke sturen en het verdraaien van een stuur in de stuurpen komt niet meer voor.
Kortom, de Bullmoose is heden ten dage een oplossing voor een niet bestaand probleem. Of je zou je al jaren stelselmatig geërgerd hebben aan de combinatie van een losse stuurpen en stuur, of je reserveband niet óp maar ín je stuurpen willen vast tapen omdat dat een aërodynamisch voordeel oplevert. Ofzo. Voor €270 kan de Bullmoose in dergelijke gevallen een oplossing zijn.
Tom Ritchey legt in het persbericht uit wat zijn redenen zijn om toch een nieuwe Bullmoose te ontwikkelen:
“I wanted to make a light, strong and stiff front end for the modern mountain bike and the original Bullmoose design has a number of advantages. The triangle is a very strong shape, and by combining that design with added strength-to-weight ratio of carbon fiber and a forged alloy clamp, I was able to design a very light, very stiff front end that manages the increased torsional flex brought on by wider handlebars” |
De nieuwe Bullmoose weegt 350 gram en is in verschillende maten verkrijgbaar, waarbij de stuurbreedte varieert met de stuurpenlengte. De versie met een 70 mm ‘stuurpen’ heeft een stuurbreedte van 720 mm. De 10 mm langere versie is eveneens 10 mm breder (80×730 mm dus). Bij stuurpenlengtes van 90, 100 en 110 mm heeft het stuur een breedte van 740 mm.
De integratie van stuur en stuurpen zou theoretisch een gewichtswinst kunnen geven, maar een combinatie van Ritchey’s Trail stuurpen en Trail 2X stuur weegt nog géén 300 gram… Het stijfheidsargument houdt meer steek: de verbinding tussen stuur en stuurpen wordt door de steeds breder wordende sturen relatief smaller en daardoor kritischer. Met de Bullmoose constructie geeft Ritchey op dit punt wel een logic (get it?) verbetering.
Er blijft echter één principieel nadeel over: de hoek waaronder het stuur staat is niet meer instelbaar. Je zult je dus moeten conformeren aan de opgelegde positie. Maar ja, je kan dan wel met bovengenoemd stijfheidsargument in volle overtuiging tegen je fietskameraden onderbouwen dat het vroeger inderdaad beter was…
Eén punt waarbij ik persoonlijk vaak betoog dat het vroeger beter was, is dat veel producten er unieker uitzagen. Dat gaat hier zeker ook op en zeg nu zelf: wie neemt zo’n overweging nu niet mee bij een aanschaf?
Over de beschikbaarheid meldt het persbericht nog niet, maar hoewel het als een 2015 product benoemd wordt, leert de traditie dat Ritchey’s nieuwe producten vaak rond de officiële introductie op de na-zomerse EuroBike ook al verkrijgbaar zijn.
Bron: www.ritcheylogic.com
JB
Welke stuurpenhoeken horen daar bij? Zonder negatieve rise telt het natuurlijk niet… ;-)