Tom Ritchey, vooral bekend van z’n onderdelen, begon zelf ooit als framebouwer. Hij soldeerde stalen racefietsframes in Californië in de tijd dat mountainbiken als concept amper bestond. Sterker; toen Gary Fisher en Charlie Kelly samen optrokken om in de jaren ’70 ‘mountain bikes’ als fietsmerk neer te zetten, vroegen ze Tom om de frames te maken. Toen bleek dat die dikbandige, overmaatse BMX-fietsen voor volwassen in de smaak vielen, begon Tom ook onder eigen naam mountainbikes te maken. In de jaren ’90 (nog steeds van die vorige eeuw…) was het vooral de P-serie frames die Tom naam en faam gaf. Niet op de laatste plaats omdat de Zwitser Thomas Frischknecht op de lichtgewicht stalen crosscountry hardtails uit de P-serie meermaals naar mooie uitslagen reed bij de wereldbekers.
P-29er: stalen crosscountry-hardtail volgens Tom Ritchey
In 2012 herintroduceerde Tom Ritchey de P-serie met een stalen 29er in de vorm van de P-29er. Een ’29er volgens Tom’, maar niet zozeer meer de focus op een laag gewicht, maar meer op… uh ja… nostalgie. Nog altijd is staal hét voorkeursmateriaal, maar in plaats van solderen worden de frames gelast (in Azië).
Het framemateriaal staal staat (ietwat dogmatisch) bekend als schokabsorberend, maar voor voor velen speelt ook het visuele aspect mee. Een stalen frame is in de regel ranker en ‘eerlijker’; bij stalen frames volgt vorm veel meer de functie. Wat de redenen ook zijn; er zijn nog volop bikers die een stalen frame de voorkeur geven. Voor Tom Ritchey in elk geval voldoende reden om de P-29er de moderne tijd in te trekken. Of ja, modernere. Want volgens de huidige maatstaven is de nieuwe P-29er qua framedetails én geometrie misschien zelfs een tikkeltje conservatief. Niet dat daar iets mis mee is, overigens. In tegendeel; het betekent dat er simpelweg meer keuze is op de markt.
Framedetails
Nog altijd is de P-29er van staal, waarbij Ritchey z’n eigen ‘mix’ gebruikt, die hij ‘Logic’-staal noemt. De buizen van de voordriehoek zijn drievoudig verjongd. Dikwandig daar waar de krachten het hoogste zijn, dunwandig waar het kan. De balhoofdhuis is taps vormgegeven. Dat is op zich niet zo bijzonder. Wel dat Ritchey de buis tussen de balhoofdlagers in bewust zo compact mogelijk in diameter houdt. Daardoor sluiten onder- en bovenbuis met hun relatief kleine diameter, dichter aan bij de zijkant van de balhoofdbuis. Dat levert namelijk een sterkere verbinding op. Wanneer het verschil in diameters groter zou zijn, buigt de wand van de balhoofdbuis. Dat is niet alleen slapper, maar ook minder duurzaam.
Géén integratie-fratsen bij deze stalen crosscountry-hardtail; alle kabels lopen buiten óver het frame. Ritchey snapt goed dat de typische koper van zijn frames niet op dat soort ontwerptrends zit te wachten. Een universal derailleur hanger voor Sram Transmission? Tom drukt er z’n snor voor. Op een frame met nogal duidelijk aanwezige kabelnokken monteer je géén draadloze derailleur, uiteraard (…). Wel beschikt de P-29er over een boost-inbouwbreedte voor de achternaaf en is er óók een kabelgeleiding aanwezig voor en dropper-zadelpen. Vooraan monteer je een geveerde voorvork met 100 millimeter veerweg. Ritchey beveelt 2.25 inch brede banden aan. Maar afhankelijk van velgafmeting en het type band zou je tot maximaal 2.3 inch kunnen gaan. Ook dat is toch wel wat bijzonder, want 2.4 inch is inmiddels zowat de norm is bij crosscountry mountainbikes.
Geometrie
Niet alleen qua framedetails is Ritchey’s P-29er ietwat behouden, ook bij de geometrie gaat dat op. Zo staat de voorvork onder een hoek van 69,5 graden (69 graden bij de small), wat vandaag de dag redelijk steil is. Ook de reach is redelijk behouden. Maar in totaliteit komt het geheel aardig overeen met crosscountryracers die je vandaag nog altijd véél tegen komt op onze trails. En die volstaan nog altijd ruimschoots. Sterker; de geometrie van de P-29er lijkt behoorlijk op die van de Cervelo ZHT-5. Een carbon hardtail die nog niet zo heel lang op de markt is én ons in elk geval erg goed beviel als xc-racer. Wie had dat ooit gedacht; een Ritchey en een Cervelo als vergelijking…? Maar goed; een fiets is méér dan z’n geometrie. De frameconstructie doet óók een behoorlijke duit in het zakje, dus een échte vergelijking is natuurlijk schever dan de toren van Pisa.
Specificaties Ritchey P-29er frame
Ritchey’s nieuwe P-29er koop je alleen als los frame voor 999 euro. Best schappelijk geprijst, waarbij je relatief veel krijgt voor je geld. Letterlijk; het P-29er frame weegt namelijk 2.380 gram in de maat M. De P-29er is er alleen in de kleur ‘Dirt in Blood’. Ritchey wordt in de Benelux verdeeld door Cosmic Sports, waardoor je een P-29er simpelweg kunt kopen via je lokale fietsenmaker.
Bron: ritcheylogic.com
Dit kan je toch niet serieus nemen tenzij je op zoek bent naar nieuwe oude troep?
Tja… er zijn ook volop mensen te vinden voor de moderne Fiat 500 en Mini Cooper…