Met de opkomst van gravellen, lanceerde Tom zijn versie van een stalen gravelbike. De Outback in 2016. Geen nieuwe naam; vroeger was dat een toerfiets met 26” wielen en brede banden. De ’16 Outback was een ‘vergravelde’ versie van de bekende Swiss Cross cyclocrosser.
Nu lanceert Ritchey de Outback V2. En die is relaxter en ruiger tegelijkertijd.
Oogde de Outback uit 2016 nog als een racer met dikkere banden, de nieuwste versie ziet er meer uit als een mountainbike uit de jaren ’80, maar dan met een racefiets-stuur. Vooral de langere achtervork springt in het oog. Met 453 mm zijn die maar liefst 16 mm langer dan die van zijn voorganger, die al niet super kort was. Zo ontstaat ruimte voor nog meer rubber: Er passen makkelijk 27,5” (650b) wielen met 2.0” brede banden in. Maar ook in de grotere 700c wielmaat, hoef je niet meer te bezuinigen op rubber. Er is ruimte voor banden tot 48 mm terwijl je nog altijd een crankset met twee kettingbladen en een voorderailleur kunt monteren. Montagepunten voor spatborden en dragers zijn er uiteraard ook.
Vooraan is er een nieuwe carbon voorvork te vinden, die uiteraard dezelfde ruimte biedt. Ritchey blijft vasthouden aan een rechte stuurbuis. Het idee hier is dat een 1 1/8” rechte buis simpelweg meer flex geeft. De gedachte: op een ongeveerde fiets is dat gewenste flex. Op de voorvork zijn montagepunten te vinden voor vrijwel alles. Meer expliciet, de ‘Anything Cages’ van Salsa bijvoorbeeld. Een spatbord kun je ook kwijt.
De Outback is verder lekker klassiek eenvoudig. Het frame is TIG gelast in Azië en alle kabels lopen extern. Het bottom bracket is – uiteraard – gewoon een geschroefde versie. En hoewel er ‘triple butted’ Ritchey Logic staal is gebruikt, krijg je redelijk veel staal voor je geld: een XL frame weegt 2.270 gram. De voorvork heeft een geclaimd gewicht van 473 gram (met stuurbuis op volle lengte).
De Outback V2 is vanaf begin mei als frameset leverbaar in de kleur ‘guacamole’, voor een prijs van € 1.449. Je krijgt er een Ritchey WCS balhoofd bij.
Is de Outback je iets té dik en ’toerderig’, dan kun je de Swiss Cross overwegen. Die kreeg afgelopen jaar namelijk als upgrade ruimte voor 40 mm dikke banden, waarmee die fiets van cyclocrosser naar gravelrace evolueerde.
Bron: www.ritcheylogic.com
Leuke beschrijving van de fiets met de achtergrond, dank daarvoor