In 2003 lijfde Tom Ritchey het noodlijdende onderdelen merk Syncros in om daarmee ook de freeride en downhillmarkt te kunnen voorzien van onderdelen.
Begin dit jaar werd het merk verkocht aan Scott Sports en Ritchey zat dus met lege handen met betrekking tot de eerder genoemde niche markt. Wat doe je dan? Juist, je brengt gewoon nieuwe onderdelen uit voor die markt onder eigen naam.
“Ritchey offers for 2013 a new group for AM and Endurobikes!
TRAIL is the name of the group which expend the field for
Ritchey components. Available in September!” – aldus het persbericht.
De groep bestaat vooralsnog uit één stuurpen, vier sturen en twee zadelpennen welke allemaal in een niet-al-te-opzichtige donkere kleurstelling verkrijgbaar zijn zonder grote logo’s of andere tekeningen.
Uiteraard zijn de producten aangepast op het beoogde, ruigere gebruik, maar toch hebben de engineers een oog gehouden op de weegschaal.
Trail WCS stuurpen
De stuurpen is voorzien van een voorplaat-bevestiging die even als de onlangs geïntroduceerde C260 stuurpennen van Ritchey, het stuur over een grotere hoek in de stuurpen ondersteund, al is dat in dit geval 220 graden in plaats van de 260 graden bij de C260.
De stuurpen is gesmeed uit 2014 aluminium en is met een 0 graden rise verkrijgbaar in lengtes van 60 oplopend met 10 millimeter tot en met 110 millimeter. De 70 millimeter versie weegt 115 gram. De adviesverkoopprijs ligt op €89,90
Link Trail WCS en Link Trail FlexLogic zadelpennen
Een noviteit vinden we bij de Link Trail zadelpennen. Deze zijn namelijk door een specifiek ontworpen zadelklemming zowel geschikt voor standaard zadels alsook de zadels voorzien van Selle Italia’s Monolink systeem, al blijkt dat niet uit het fotomateriaal dat we van Ritchey met het persbericht opgestuurd. Onze gok is dat de zadelrails-klemplaten die afgebeeld staan, uitgewisseld kunnen worden voor Monolink-specifieke versies.
De FlexLogic is een carbon pen welke slechts 180 gram weegt bij een versie in 27.2×350 millimeter. Over het gewicht van de aluminium versie laat men ons nog gissen. Over de prijzen is het persbericht wel duidelijk. De aluminium versie gaat voor €99,90 over de toonbank en voor de carbon versie moet je €235,00 neer leggen. Beide modellen zijn verkrijgbaar in diameters 27.2, 30.9 en 31.6 millimeter, waarbij de carbon versies 350 millimeter lang zijn en de aluminium 50 millimeter langer is.
Trail sturen
Wat betreft de Trail sturen zien we eveneens de aluminium en carbon optie voorbij komen. Allereerst is er een Low Rizer met 15 millimeter rize voor het carbon model en 20 millimeter voor de aluminium equivalent. Deze laatste krijgt een adviesverkoopprijs mee van €72,90. De carbon versie kost €184,90. Over gewichten wordt helaas nog niets gemeld.
Naast de Low Rizer zal er ook een vlak stuur verkrijgbaar zijn in beide materialen. Daarbij is de oversized stuurpen diameter excentrisch geplaatst ten opzichte van de 22.2 millimeter metende handvat-gedeelten. Dit is niet zo heel bijzonder, want dat heeft nagenoeg elk vlak oversized stuur. Wel is de marketing-pitch van Ritchey nieuw te noemen;
“The new 2X bar is really two bars. By simply flipping the bar around, riders can
select an additional 5mm of rise or 5mm of drop. Great for 29er’s with taller front
ends too.”
De 2X Trail Carbon meet 710 millimeter, weegt 180 gram en kost €152,90. De aluminium 2X Trail meet 10 millimeter breder en brengt 232 grammen op de weegschaal en kost €72,80.
Bron: www.ritcheylogic.com
JB