Rock Shox RS-1: alle details!

Na een teaser campagne en uiteindelijk een (bijna) ‘niets’ verhullende video was de Rock Shox RS-1 inmiddels wel bekend. Althans, qua uiterlijk. De nieuwe upside-down voorvork van RockShox was alles behalve een vervroegde 1 april grap en nu komt Rock Shox ook met alle details.

Omgekeerd = stijver

Zo’n 25 jaar na de oer-RS-1, heeft Rock Shox een vork ontworpen die ze naar eigen zeggen helemaal vanaf een blank canvas bedacht hebben. Het voorwiel moest verbonden worden met de fiets, dat was het enige uitgangspunt. Waar voorheen nog gekozen moest worden tussen licht, maar flexibel of zwaar en stijf als het gaat over upside-down vorken, zegt Rock Shox nu de problemen opgelost te hebben met een nieuwe aanpak. De oversized carbon bovenpoten uit één stuk -tezamen met een nieuwe naafverbinding- resulteren volgens Rock Shox in een stijver én lichter geheel.

Rock Shox RS-1

Voorspelbaar sturen

De stijfheid van een upside-down vork wordt voor een groot deel beïnvloed door de stijfheid van de verbinding onderin bij de voornaaf. Rock Shox heeft daartoe een flink vergroot contact gemaakt tussen de dropout en de voornaaf. Predictive Steering, noemen ze dat bij SRAM. De SRAM-specifieke voornaaf heeft daarom een as die maar liefst 27 mm in diameter meet en als ‘Torque Tube’ door het leven gaat. De asuiteinden zijn voorzien van een grove karteling die ‘vast’ grijpt aan de binnenzijde van de dropouts zodra je de Maxle steekas dicht trekt. Door die karteling wordt de Torque Tube een integraal onderdeel van de vork qua stijfheid, aldus SRAM. De Maxle snelspanner is overigens wel gewoon de standaard 15 mm variant.

Rock Shox RS-1 Sram naaf

De nieuwe RS-1 vork is dus alleen te gebruiken met de specifieke voornaaf. Een voornaaf die los leverbaar zal zijn en als onderdeel van de nieuwe wielsets van SRAM in de Rise XX, Rise 60 en Roam 50 uitvoeringen. Overigens levert DT Swiss ook een passende voornaaf, volgens onze collega’s van Enduro-MTB.

Accelerator demper

Naast een compleet nieuw uiterlijk, is ook het hart van de vork nieuw. De Accelerator Damper is een afgesloten cartridge demperunit. Hij is voorzien van een preload veer die zorgt voor een extra stugge lock-out. Om een optimale dempingskarakteristiek te bereiken, zijn 2 extra features toegevoegd: een Dig Valve, die voorkomt dat de vork gaat duiken bij opeenvolgende klappen en bij sterk remmen met de voorrem. De andere is Rapid Recovery, wat ervoor moet zorgen dat de vork na een hit snel terugkeert en zodat de vork in het bovenste, meest plushe deel van de veerweg blijft. Hoe het precies werkt, is nog niet duidelijk, maar het heeft er de schijn van dat deze features een aangepaste low-speed compressie en rebound demping zijn. Ook is de unit eenvoudig opgebouwd, waardoor deze gemakkelijk te servicen is in de racepits of bij de LBS.

Bijkomend voordeel van de upside-down vork is daarnaast dat de glijlagers en dichtingen van de bovenpoten beter gesmeerd blijven. Hierdoor zal de vork veel soepeler aanspreker dan in de traditionele bouwwijze, wat merkbaar leidt tot minder vermoeiing in handen, armen en bovenlijf.

Token’s

Het toverwoord wat al bij de Pike toegepast werd, wordt doorgetrokken bij de RS-1. Dit zijn kunststof inschroef topcaps, nouja, bottomcaps dus in dit geval, waarmee de luchtkamer in de vork aan te passen is in grootte. Hiermee wordt de vork progressiever (kleinere luchtkamer) of gelijkmatiger (grote luchtkamer).

De RS-1 wordt geleverd met een Xloc remote lockout, specifiek gericht op de explosievere XC-racers. De vork is vooralsnog alleen verkrijgbaar in een 29 inch variant, waarbij de veerweg intern instelbaar is tussen 80 – 100 – 120 mm.

Zijn er dan alleen maar voordelen?

Nee. Er zijn ook nadelen. Twee, goed beschouwd. Allereerst bedraagt het gewicht van de vork 1666 gram. Vergeleken met de SID XX World Cup (1485 gram in 29 inch versie) is dat bijna 200 gram zwaarder. Hoewel Rock Shox pretendeert een World Cup waardige upside-down vork te hebben gemaakt, die geheid zijn weg naar de racers zal vinden, blijft 200 gram op dat niveau veel gewicht. De komende wedstrijden zullen laten zien in hoeverre de (gesponsorde) racers dit nadeel op de koop toe nemen, ten gunste van de andere voordelen.

Ook zien we traditioneel bij upside-down vorken de binnenpoten altijd voorzien van beschermhoezen. Kijk maar naar een Lefty of alle motorcross vorken. Vreemd genoeg heeft Rock Shox dit bij de RS-1 niet toegepast, waardoor de binnenpoten kwetsbaarder zijn voor beschadiging of vervuiling. Als ik naar mijn eigen vorken kijk, dan zitten de meeste krassen juist op dat onderste deel, maar dan moet ik ook meteen toegeven dat bij die traditionele vorken de modder ook altijd lekker op de seals van de binnenpoten blijft liggen en dat kan ook de duurzaamheid niet ten goede komen.

Rock Shox RS-1 02

Rock Shox RS-1 Damper

Die preis…

…ist heiss. We kunnen er niet omheen. De retail prijs voor de vork bedraagt 1658 euro. Zelfs als de grote internet shops straks met bodemprijzen komen, wordt het nog steeds geen goedkope vork. Echter, als we de eerste indrukken op diverse sites mogen geloven, dan is de RS-1 wel de nieuwe referentie voor XC vorken. Aan jou en je portemonnaie om te bepalen of je het er voor over hebt…

RS-1Specs

Bron en meer info: www.rockshox.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
5 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Ninko
Ninko
10 jaren geleden

Sjieke vork nie dan! :). En ja die prijs, een fox/sid/bos etc kost ook 1000-1200 euro en een downhill vork gaat ook richting de prijs van deze RS-1 dus blijkbaar heeft men t er wel voor over :).
Alleen die 200gram he….

Mark
Editor
Mark
10 jaren geleden

Jemig en dan heb je ook nog ineens een nieuwe naaf / ander wiel set nodig. Ik zie hier gelijkenis met een lefty. Rock Shox ‘prijst’ zichzelf de markt uit met deze prijs voor de RS-1? Of is dat nu juist een verkoop argument?

Matthijs
Matthijs
10 jaren geleden

Hoeveel vorken worden er daadwerkelijk los verkocht?
De twee genoemde nadelen zijn best wel groot, volgens mij. Dus zou het echt heel veel beter moeten werken? Ben erg benieuwd naar de eerste ervaringen!

Gillis Hommen
Gillis Hommen
10 jaren geleden

Pfftzz… Wat een ongeëvenaarde hoop marketing blabla. “Predictive Steering”, “Accelerator Damper”… haha, hebben ze een cursusje gevolgd bij Magura? :) Als ze toch een ‘proprietary axle’ gebruiken, waarom dan niet gewoon een 27mm steekas? Waarom vasthouden aan de 15mm Maxle als je er tóch een andere naaf voor moet gebruiken?? (Maveric was zo slim om gewoon meteen een 25mm steekas/naaf te kiezen voor hun USD vorken) Gewicht (en ik neem voor het gemak even aan: soortelijke stijfheid, dus stijfheid per gram) lijkt niet competatief met hun eigen Sid… Waarom zou’ie anders zwaarder zijn?? Floating-piston cartridge demper… Herinnert iemand zich de… Lees meer »

Lars
Editor
Lars
10 jaren geleden

Vraag: het nadeel “stijf en zwaar” geldt dus nog steeds? Of is het gewicht inclusief voornaaf?