RockShox’ dikste: ZEB enduro vork met 38 mm binnenpoten

Al enige tijd zwierven foto’s op internet van een hele dikke RockShox voorvork. Zelfs de naam was eigenlijk geen geheim meer. Maar buiten de extreem dikke binnenpoten was het nog gissen naar exacte specificaties.

Tot nu. Vandaag onthult RockShox de nieuwe ZEB. Een enduro-voorvork met 38 mm binnenpoten.

RockShox ZEB gelanceerd

ZEB 38 mm chassis

Stijf chassis

Net als Fox, had RockShox ‘niets’ tussen haar dikkere enduro voorvork met enkele vorkkroon en hun downhill voorvork met dubbele kroon. Waar Fox dit voorjaar dat ogenschijnlijke ‘gat’ opvulde met de 38, is het nu de beurt aan RockShox om tussen de Lyrik en Boxxer downhill voorvork óók een nieuwe voorvork te plaatsen. En ook deze voorvork — de ZEB — heeft 38 mm poten. En dat zijn daarmee meteen de dikste poten die RockShox nu in het programma heeft. Er was ooit nóg dikke spul: de Totem. Die had maar liefst 40 mm binnenpoten, maar die leefde in het tijdperk toen 26″ wielen heel normaal waren. Deze nieuwe, ruige enduro-voorvork is er voor 27,5” en 29” wielen, en biedt 150 tot en met 190 mm veerweg. Uiteraard is ‘ie ook geschikt voor dikke eMTBs.

RockShox ZEB in Santa Cruz

Het hele idee achter dikkere poten is dat de voorvork stijver is. Niet zo zeer zijdelings of in rijrichting. Want ten opzichte van een Lyrik wordt daar slechts respectievelijk 7% en 2% stijfheid gewonnen. De oversizing moet vooral betere stuurprecisie geven. Wederom in vergelijk tot een Lyrik is de ZEB maar liefst 21,5% torsiestijver. En door die toegenoeme torsiestijfheid, zou het geheel ook soepeler blijven werken onder de ruigste omstandigheden.

De kroon is gemaakt van gesmeed aluminium dat vervolgens op de freesbank nog verder bewerkt is, voor de meer hoekige looks die we ook al bij de nieuwe SID-generatie zagen. Ook de onderpoten hebben wat scherpere lijnen dan de Lyrik en Pike voorvorken bijvoorbeeld. Verder is het wel enigszins opvallend dat RockShox een 15 mm steekas kiest in deze categorie. Ze zeggen dat in combinatie met hun Torque Caps er weinig winst te behalen valt ten opzichte van een 20 mm steekas.

Vorkkroon gesmeed en cnc bewerkt

De vorkkroon is gesmeed en CNC bewerkt, zoals we bij de nieuwe generatie SID ook al zagen.

ZEB geeft ruimte tot 2,8" banden

De onderpoten hebben ruimte voor banden tot 2.8″ breedte.

ZEB: 15 mm steekas met Torque Caps

15 mm steekas met Torque Caps. ’20 mm is niet nodig’, aldus RockShox.

DebonAir

Qua binnenwerk past RockShox bekende technologieën toe. Zo is de luchtveer er een van het DebonAir-type. De luchtveer is uiteraard groter door de vergrootte binnenpoten. Dat heeft als bijkomend voordeel dat de luchtveer gemakkelijker in te stellen is voor een bredere groep gebruikers. Uiteraard kan er nog met volumespacers worden gewerkt wanneer je de veercurve wilt beïnvloeden. Wil je de veerweg aanpassen, dan dien je een luchtveer-upgrade te kopen. Die kosten € 47. Tot slot is er nog eMTB-specifieke ZEB R die een Dual Air luchtveer heeft, waarbij je de veerweg met een knop kunt verstellen van 180 naar 150 mm.

ZEB heeft ook DebonAir

Charger dempers

Qua demping zijn er diverse Charger dempers die we onder andere kennen van de Lyrik en Pike modellen. Maar ook hier zijn de afmeting anders, dus uitwisselbaarheid met de 35 mm modellen is er niet. Het topmodel, de ZEB Ultimate heeft een Charger 2.1 RC2 demper, waarbij je low en high speed compressie individueel kunt verstellen. De ZEB Select+ krijgt óók een Charger 2.1, maar stelt het zónder verstelling van de high speed compressie. In de ZEB Select vind je een Charger RC demper met een reguliere ‘Interal Floating Piston’ (IFP). De ZEB R en ZEB R DualAir, tot slot, hebben een verder gestroomlijnde Charger R demper, die met een factory-preset compressie tune komt.

Charger dempers

Optioneel spatbord

Optioneel is een spatbordje verkrijgbaar voor € 23.

Overzicht specificaties en prijzen

RockShox ZEB specificaties

De ZEB voorvorken zijn per direct beschikbaar.

Bron: www.rockshox.com

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments