Rockshox Psylo: terug van weggeweest
Voor wie al minimaal 23 jaar op de mountainbike rijdt, zal de naam Psylo misschien wel wat zeggen. In 2001 lanceerde de Amerikaanse veringspecialist met de Psylo een serie voorvorken voor de ruigere disciplines van het mountainbiken. Dat was in een tijd dat freeriden een ding was. Maar ook on the fly verstelbare veerweg. De Psylo was er namelijk ook in een U-Turn-versie. Hierbij kon je met een draaiknop boven op de vorkkroon de veerweg van 80 tot 125 millimeter verstellen. Maar het was ook een tijd dat dempers en luchtveren lang niet de finesse hadden die ze nu wél hebben. Maar goed; we reden toen ook nog op 26 inch wielen en stelden die diameter nauwelijks ter discussie. Nou ja, op een paar verdwaalden na die zich ophielden op diverse fora in de krochten van het inbel-internet. En voor wie het zich nog herinnert: Rockshox was toen nog een los bedrijf. Pas in 2002 kocht Sram de firma op. Andere tijden.
Met de ontwikkeling van de sport, met al z’n disciplines, verdween de Psylo en kwamen daar successievelijk de Revelation, Yari en 35 voor terug als budgetvriendelijkere versies van de Pike en Lyrik. Inmiddels is het aanbod van Rockshox breed en over talloze typenamen verspreidt en is het overzicht soms best lastig. Zeker in het budgetvriendelijkere segment. Met de herintroductie van de Psylo hoopt Rockshox daar wat verandering in aan te brengen. Want met de nieuwe Psylo vervangt het merk zowel de 35 als de Yari en Revelation.
130, 140, 150 en 160 millimeter veerweg
Rockshox zet de nieuwe Psylo breed neer om daarmee goedkoper alternatief te zijn voor de Pike en de Lyrik. Zodoende is de Psylo er dan ook met 130, 140, 150 en 160 millimeter veerweg. De Psylo is er in drie versies, de Psylo Silver R, Psylo Silver RC en de Psylo Gold RC. Qua constructie lijkt de nieuwe Psylo op de Pike, met eveneens 35 millimeter aluminium bovenpoten en z’n magnesium buitenpoten, maar de Pike heeft wat minder ‘spek op de botten’. Zo weegt de lichtste Psylo (de Gold RC) 2.230 gram, tegenover 1.887 gram voor de zwaarste Pike.
De Psylo Silver RC werkt met een eenvoudigere SoloAir-luchtveer, terwijl de Psylo Silver R een schroefveer heeft. Beide Silver-modellen hebben een Motion Control-demper. Een demperconstructie die al jaren door Rockshox wordt toegepast in z’n scherp geprijsde vorkseries. Bij de Silver R is vervolgens alleen de uitgaande demping (Rebound) in te stellen. Bij de Silver RC is zowel de uitgaande als ingaande demping (Reboud en Compression) in te stellen. Zowel de Psylo Silver R en Silver RC worden niet los aangeboden en kom je dus alleen tegen in complete (e-)bikes.
De Psylo Gold RC is het topmodel van de nieuwe vorkenfamilie en heeft een DebonAir-luchtveer in de linker poot. Z’n veercurve is door middel van volumespacers aan te passen. In de rechter poot bevindt zich de nieuwe Isolater-demper; meer details daarover hieronder. Met 2.320 gram is de Psylo Gold RC de lichtste van de drie Psylo-voorvorken. Nee, echte lichtgewichten zijn de Psylo’s dus niet. De Psylo Gold RC is als enige wél los te koop en kost 645 euro.
Isolator-demper
Waar de Psylo bij de Silver R en Silver RC-uitvoeringen qua chassis voor vrijwel elk onderdeel en ontwerpdetail is gebaseerd op bestaande technieken en ontwerpen uit het bestaande programma van Rockshox, daar is er bij de Psylo Gold RC een uitzondering: de demping. Met de Psylo Gold RC introduceert Rockshox de Isolator-demper. In tegenstelling tot de kunststof veer in de Motion Control-demper, past Rockshox bij de Isolator een schroefveer toe om de zwevende zuiger (internal floating piston, kortweg ‘IFP’) te bekrachtigen. Zo’n zwevende zuiger is nodig om het volume op te vangen dat de zuigerstang inneemt, wanneer de zuiger van de demper zich dóór het oliereservoir verplaatst.
Het grote voordeel is dat de metalen schroefveer simpelweg gemakkelijker en sneller kan vervormen dan de kunststof versie in de Motion Control-demper. Onder de streep betekent dit dat de Isolator-demper fijngevoeliger is voor kleine schokken en, zo claimt Rockshox, meer consistenter reageert over de hele veerweg. Uiteraard is de uitgaande demping (rebound) instelbaar, onderverdeeld in 16 klikjes. Maar ook de ingaande (compressie) demping is in drie stappen instelbaar tussen ‘open’, ‘pedal’ en ‘firm’, zoals bij de duurdere Charger-dempers.
De Isolator-demper is eenvoudig van opzet en dus ook eenvoudig qua service en onderhoud, zo claimt Rockshox. De demper wordt ook los aangeboden, maar je kunt de Rockshox Psylo Silver R en Silver RC echter niet upgraden met de Isolator-demper. De binnendiameter van de bovenpoten van de Psylo Silver R en Silver RC wijken af van de Gold RC en demper past simpelweg niet.
Vernieuwde Domain
Rockshox’ Domain-voorvork bestaat al enige tijd als de scherper geprijsde evenknie van zowel de Lyrik als de ZEB. De Domain heeft een chassis met 38 millimeter binnenpoten en is er met 150, 160, 170 en 180 millimeter veerweg. Qua veerweg is er dus enige overlap met de Psylo, maar de Domain is duidelijk de ruigere broer. Rockshox biedt twee versies: de Domain Gold RC en de Domain Gold R. Laatstgenoemde werkt met een SoloAir-luchtveer, terwijl de Gold RC een vernieuwde DebonAir-luchtveer heeft. Die DebonAir luchtveer zou volgens Rockshox maken dat de Domain wat hoger in z’n veerweg rijdt en meer ondersteuning biedt halfweg de veerweg.
Zowel de Domain Gold R als Gold RC maken gebruik van de nieuwe Isolator-demper, waarmee de Motion Control-demper wordt vervangen die je in de vorige generaties vond. Wat heet; bij de Gold R is-ie wat vereenvoudigd, want de ‘R’ in de typenaam geeft aan dat alleen de rebound, dus de uitgaande, demping in te stellen is. Bij de Gold RC is ook de ingaande demping in te stellen met dus de ‘open’, ‘pedal’ en ‘firm’-stappen.
De Rockshox Domain Gold R kom je alleen tegen op complete fietsen en is niet los leverbaar. Je kunt deze vork wel upgraden naar de Isolator-demper mét alle instelmogelijkheden. De Domain Gold RC is wel los leverbaar en kost 695 euro.
Ook vernieuwde demper voor Rudy Ultimate XPLR-gravelvoorvork
Drie jaar geleden stelde Rockshox z’n Rudy voorvork voor. Een geveerde voorvork voor gravelbikes. Over het nut en noodzaak van vering op een gravelbike zijn nog volop discussies. Maar het feit dat elke zichzelf respecterende fabrikant van veerelementen mintens één type in z’n programma heeft, geeft toch wel aan dat er blijkbaar markt voor is. En daar is wel wat voor te zeggen. Immers: om meer comfort op je gravelbike te krijgen is dikker stuurlint een optie, of dikkere banden, of beide… Maar soms wil je niets van dat. Dikker stuurlint werkt niet voor iedere hand en dikkere banden rollen op verharde ondergrond een stuk minder snel. Met een geveerde voorvork heb je simpelweg een optie er bij.
Voor Rockshox zijn er in elk geval voldoende argumenten om aan de Rudy-gravelvork te blijven sleutelen. Het merk introduceert drie jaar na de introductie van de eerste Judy-gravelvoorvork daarom een vernieuwde versie. Aan de buitenkant en aan de luchtveer is niets veranderd. De vernieuwingen zitten hem in de Charger Race Day-demper, dat is nu een Charger Race Day 2. Hierbij is de compressiedemper anders samengesteld en zijn interne afdichtingen van de demper veranderd. Over meer fijngevoeligheid van de demper spreekt Rockshox niet. Het heeft er dus alle schijn van dat deze upgrade vooral bedoeld is om de duurzaamheid en kwaliteit te verbeteren. Wel meldt men in het persbericht dat de bedieningsknop boven op de vorkkroon is verbeterd voor een betere grip en dus gemakkelijkere verstelling.
De vernieuwde Charger Race Day 2 demper vind je alleen in de nieuwe Rudy Ultimate XPLR-gravelvork. Die koop je voor 1.010 euro. Een losse Charger Race Day 2-demper is ook te koop voor 308 euro en past in alle bestaande Rudy XPLR-modellen.
Bron en meer info: rockshox.com