Beide niet alleen met geheel nieuwe chassis, maar ook met nieuwe dempers. De vernieuwingen vooraan worden uitgebreid met een nieuwe achterdemper.
Een jaar geleden luidde RockShox rond deze tijd 2020 in. Volgens dezelfde RockShoxeriaanse kalender is het dus nu tijd voor 2021.
Het was ook te verwachten dat er dit Olympische jaar wat nieuws in de koker zat voor cross country rijders. Wel nu, RockShox vernieuwt haar XC aanbod voor 2021: de SID voorvorken en achterdempers. Twee keer zelfs, want XC is niet meer wat het geweest is. Het hele genre is de voorbije tijd wat aan ‘rek’ onderhevig. 100 mm veerweg is de norm voor cross country racers, maar de laatste jaren zien we steeds meer de trend naar voorvorken met 120 mm veerweg in full suspensions voor alles behalve World Cup rijders. Twee jaar na de laatste technische update van het SID programma inclusief méér veerweg, bedient de nieuwste SID generatie óók beide kampen met de SID SL en SID voorvorken. Alleen nu nóg meer afgestemd per sub-doelgroep…
Nieuwe chassis: SID SL 32 mm, SID nu 35 mm binnenpoten!
Zowel de SID SL als de SID hebben een nieuw chassis. Daarbij vallen een aantal zaken op. De SID SL heeft ‘nog steeds’ 32 mm binnenpoten, maar daarmee houden de gelijkenissen met de vorige generatie op. Zijn onderpoten zijn wat hoekiger vormgegeven en de hele voorvork is… smaller. Juist ja, RockShox doet een ‘StepCastje’ naar een smallere bouwvorm. Ze gaan daarbij niet zo extreem als Fox dat deed bij haar 32 StepCast voorvorken, maar het is dezelfde gedachte. De kroon is van aluminium en ook een stuk hoekiger, doordat deze na het smeden nog op de CNC freesbank is bewerkt. Een carbon kroon moet je even vergeten; die is er niet. Toch is de nieuwe SID SL in zijn lichtste uitvoering (Ultimate) 166 gram lichter dan SID Ultimate Carbon van modeljaar 2020.
SID gegroeid
De vernieuwde SID is eveneens wat meer hoekiger. De onderpoten zijn niet versmald a-la StepCast. Ze zijn juist dikker, want deze SID’s hebben hebben niet alleen 120 mm veerweg, maar nu ook 35 mm binnenpoten! Nog steeds is een laag gewicht een speerpunt, maar vooral ook stijfheid.
Eén wielmaat, één offset
RockShox biedt zowel de SID SL als de SID nog alleen aan voor 29” wielen. Opties in vorksprong heb je ook niet meer. Voorheen kon je kiezen tussen 51 en 42 mm offset; nu hebben alle voorvorken een offset van 44 mm. Ze kiezen bewust voor één offset, die nauwelijks impact heeft op het stuurgedrag, of je fiets nu ontworpen is voor 51 of 42 mm offset.
Vernieuwd binnenwerk
XC-tune voor DebonAir
Hoewel de afmetingen dus anders zijn, zien het binnenwerk van de SID en SID SL dezelfde soort upgrades. Zo is de DebonAir luchtkamer dusdanig getuned dat de voorvorken hoger in hun veerweg rijden, zónder het aanspreken teniet te doen. Hoger in de veerweg betekent in de regel méér controle en… meer veerweg ‘over’ wanneer het er echt toe doet.
Charger Race Day: vooral lichter
Al enige tijd maakt de Charger demper dé kern uit van dempertechniek bij RockShox. Er is voor de nieuwste generatie SIDs een nieuwe dempercartridge ontwikkeld met dezelfde techniek… maar dan veel compacter. Minder materiaal en minder olie; dus lichter. Voor XC-toepassingen is de opbouw van hitte in het dempercircuit minder van toepassing, aldus RockShox. Ze kunnen dus volstaan met minder olie en RockShox meldt dan ook met trots dat het hun lichtste demper is. Ter vergelijk: de 2020 Charger 2 RLC demper weegt 186 gram, terwijl de Charger Race Day dempers 88 en 96 gram wegen, voor respectievelijk de 32 en 35 mm binnenpoten. Je vindt ze vooralsnog alleen in de twee Ultimate modellen.
Overigens is de ‘32 mm’ Charger Race Day demper ‘backwards compatible’ met alle 100-120 mm SID en Reba voorvorken vanaf modeljaar 2014 en jonger! De ‘35 mm’ versie is niet compatibel met andere 35 mm voorvorken van RockShox. Beide typen hebben een compressiedemping die twee standen kent: open en dicht. Je bedient deze bovenaan de vorkkroon rechtstreeks, of via een remote. Bij deze nieuwste generatie is de low speed compressie niet meer instelbaar. RockShox meldt wel dat de standaard tune bewust minder low speed compressie heeft om fijngevoelig te zijn voor het kleinere grut dat onder je voorwiel door rolt. Uiteraard is de rebound (slow speed) wél zelf in te stellen onderaan de vorkpoot.
SID SL en SID specificaties
SIDLux achterdemper
Met een laag gewicht als uitgangspunt heeft RockShox ook twee nieuwe SID achterdempers ontwikkeld, de SIDLux Ultimate en SIDLux Select+. Details over het binnenwerk zijn spaarzaam. Wat we wél weten is dat beide dempers maar twee compressiestanden kennen: open en dicht. Die demping is afgestemd op het progressieve karakter van de compacte luchtveer. Om de demper licht te houden, is namelijk de luchtkamer ook relatief klein en daarmee een stuk progressiever. Het is een echte XC-demper, die dus soepel aanspreekt, maar niet snel door zijn hele veerweg heen blaast. Verder is de stelknop voor de rebounddemping weggelaten voor het besparen van nog wat grammen. Je kan de rebound alleen met een tooltje verstellen. Waarbij opgemerkt dat je de reboundknop van alle SID voorvorken kan uitnemen en hiervoor gebruiken. Slim.
RockShox levert de SIDLux Select+ alleen voor eerste montage (door de fietsfabrikant, dus) en je vindt ze de komende periode terug op diverse fietsen die gelanceerd gaan worden. De SIDLux Ultimate is wél aftermarket verkrijgbaar en weegt 227 gram. Er zijn diverse inbouwlengten verkrijgbaar, met een maximale slag van 50 mm, in ‘normale’ montage of met trunnion montage. Prijzen en de verkrijgbaarheid zijn niet medegedeeld.
Bron: www.rockshox.com